Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bildskärmsanslutning Mac Mini

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har haft datorer sedan -93 och har nu först bestämt mig för att köpa mitt livs första Mac! Och det ska bli en Mini. Men när jag läste på specifikationerna för portar på Minin stod det Nej för VGA-port? Jag hade tänkt använda min befintliga bildskärm till att börja med och den är ju ansluten med kabel med VGA-kontakter. Måste jag skaffa en annan typ av kabel för att kunna använda min gamla bildskärm? Med VGA-kontakt för bildskärmen i ena änden och nån annan kontakt i andra änden?
Undrar också om hur långt ifrån man måste sitta en bildskärm som är 21 tum. Just nu har jag en gammal 15-tummar och då kan jag ha tangentbordet alldeles framför bildskärmen och det är ju praktiskt.

Med hjälp av en sådan här...
http://store.apple.com/se/product/MB572Z/B/mi...
...kan du koppla in din gamla skärm.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Med hjälp av en sådan här...
http://store.apple.com/se/product/MB572Z/B/mi...
...kan du koppla in din gamla skärm.

Tackar och bockar!

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Med hjälp av en sådan här...
http://store.apple.com/se/product/MB572Z/B/mi...
...kan du koppla in din gamla skärm.

Tittade nyss på vga-kontakten som går in i bildskärmen. Det är en hankontakt. Den som finns på ovanstående länk är en honkontakt?

Ursprungligen av lillav:

Tittade nyss på vga-kontakten som går in i bildskärmen. Det är en hankontakt. Den som finns på ovanstående länk är en honkontakt?

Och vari ligger problemet?

Om du tar en titt i andra änden av den VGA-kabel du använder till din dator idag, så ser du att där också finns en han-kontakt.

Du kopplar adaptern i datorn, och sen en helt vanlig VGA-kabel från adaptern till skärmen.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Och vari ligger problemet?

Om du tar en titt i andra änden av den VGA-kabel du använder till din dator idag, så ser du att där också finns en han-kontakt.

Du kopplar adaptern i datorn, och sen en helt vanlig VGA-kabel från adaptern till skärmen.

Hur dum får man va egentligen Det är ju en adapter till befintlig kabel, inte en kabel. Tack!

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Och vari ligger problemet?

Om du tar en titt i andra änden av den VGA-kabel du använder till din dator idag, så ser du att där också finns en han-kontakt.

Du kopplar adaptern i datorn, och sen en helt vanlig VGA-kabel från adaptern till skärmen.

Hoppas du du fortfarande är uppe:-) Enligt specifikationerna för Mac Mini så finns det ingen MiniDisplay-port på Minin!
http://www.elgiganten.se/product/datorer-till...

Ursprungligen av lillav:

Hoppas du du fortfarande är uppe:-) Enligt specifikationerna för Mac Mini så finns det ingen MiniDisplay-port på Minin!

http://www.apple.com/se/mac-mini/features.htm...

Och eftersom Thunderbolt bygger på DisplayPort-teknik kan du även enkelt ansluta Mini DisplayPort-enheter som Apple LED Cinema Display.

Ursprungligen av lillav:

...Enligt specifikationerna för Mac Mini så finns det ingen MiniDisplay-port på Minin!..

Nej, men det finns Thunderbolt, som använder samma kontakt som MiniDisplayport.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2013-04-23 08:28

Om du ändå ska köpa en ny skärm så köp en med DVI istället för VGA. VGA är analogt och dåligt medans DVI är digitalt och bra! Det blir en märkbar skillnad i bildkvalitet på en någorlunda bra plattskärm.

Ursprungligen av ooskar:

Om du ändå ska köpa en ny skärm så köp en med DVI istället för VGA. VGA är analogt och dåligt medans DVI är digitalt och bra! Det blir en märkbar skillnad i bildkvalitet på en någorlunda bra plattskärm.

Hittade ett demoex på InWarehouse enligt följande
Samsung 24" LED Syncmaster -Demo
- S24C450BW, 1920x1200, 1m:1, 5ms, Pivot, VGA/DVI

här står både VGAo DVI. Kan detta vara en bra skärm till min mini?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2013-04-23 10:21
Ursprungligen av lillav:

Hittade ett demoex på InWarehouse enligt följande
Samsung 24" LED Syncmaster -Demo
- S24C450BW, 1920x1200, 1m:1, 5ms, Pivot, VGA/DVI

här står både VGAo DVI. Kan detta vara en bra skärm till min mini?

Japp, det blir nog bra.

Och DVI-adaptern får du med när du köper datorn. Tjohoo!

Ursprungligen av lillav:

Hittade ett demoex på InWarehouse enligt följande
Samsung 24" LED Syncmaster -Demo
- S24C450BW, 1920x1200, 1m:1, 5ms, Pivot, VGA/DVI

här står både VGAo DVI. Kan detta vara en bra skärm till min mini?

Demoversionen hann försvinna. Nu siktar jag på denna
Samsung 27" LED SyncMaster S27B750V
1920x1080, 2ms, 3000:1, Speaker, VGA/HDMI

Men hur funkar det när Minin (i7) har inbyggda högtalare?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-04-23 18:59

Den inbyggda högtalaren i Macmini kan du glömma, den är bara till för startplonget….

  • Medlem
  • Gävle
  • 2013-04-25 11:02
Ursprungligen av lillav:

Demoversionen hann försvinna. Nu siktar jag på denna
Samsung 27" LED SyncMaster S27B750V
1920x1080, 2ms, 3000:1, Speaker, VGA/HDMI

Men hur funkar det när Minin (i7) har inbyggda högtalare?

Personligen tycker jag 1920x1080 på en 27"-skärm är lite väl lågupplöst, allt blir "gigantiskt". På 24" känns det bättre.

Ja du har rätt. Det blir nog också svårt att få en överblick. 24" är nog max för att det ska kännas bekvämt.

När det gäller skärmar tycker jag det är bäst att känna på dem först innan man köper dem. Det handlar inte bara om siffror, det är så mycket mer.

Hur ögat uppfattar ljuset och färgåtergivningen?

Hur bred "synvinkel" har den (hur fort blir skärmen oläslig/svart när du förflyttar dig sidledes)?

Hur känns den?

Så innan du köper den på nätet kanske du kan hitta den i någon lokal butik o "klämma" lite på den

Ett exempel på detta om "synvinkel":
En bekant köpte en laptop, jättebilligt tyckte han, och jag såg ganska snabbt varför den var så billig. Så fort jag tittade på skärmen lite från sidan så var den i princip oläslig, den funkade bara rätt framifrån.

Jag har för mig att vinkeln mäts i grader o 120 är bättre än 90, iMac'en tror jag har 180. Wikipedia

Ursprungligen av Mymac4ever:

När det gäller skärmar tycker jag det är bäst att känna på dem först innan man köper dem. Det handlar inte bara om siffror, det är så mycket mer.

Hur ögat uppfattar ljuset och färgåtergivningen?

Hur bred "synvinkel" har den (hur fort blir skärmen oläslig/svart när du förflyttar dig sidledes)?

Hur känns den?

Så innan du köper den på nätet kanske du kan hitta den i någon lokal butik o "klämma" lite på den

Ett exempel på detta om "synvinkel":
En bekant köpte en laptop, jättebilligt tyckte han, och jag såg ganska snabbt varför den var så billig. Så fort jag tittade på skärmen lite från sidan så var den i princip oläslig, den funkade bara rätt framifrån.

Jag har för mig att vinkeln mäts i grader o 120 är bättre än 90, iMac'en tror jag har 180. Wikipedia

Tack för utförligt svar. Alltid mycket man ska tänka på!

1
Bevaka tråden