Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför säljer inte Apple mer än 4 miljoner macar per kvartal?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-04-25 01:57

4 miljoner macar i kvartalet är inte så dåligt direkt och Apple har legat därikring de senaste åren, men ändå förvånande att Apple inte lyckats växa macförsäljningen mer. Jag tror att Apple om de fokuserade mer på macar skulle kunna sälja 10 miljoner macar per kvartal.

Här är 6 spekulationer om varför macförsäljningen står relativt stilla.

1. Apple marknadsför inte sina datorer lika effektivt och i samma skala som de marknadsför iPad och iPhone.
2. Apple saknar instegsmodeller som gamla MacBook och något liknande en Mac midi i i sitt sortiment.
3. Apple borde satsa mer på att sälja datorer till företag i stor skala.
4. iMacar skulle kunna söljas billigare.
5. Apples datorer håller för hög kvalitet och mjukvaran funkar bra längre på nacar vilket gör att folk inte uppdaterar så ofta och många köper beggade macar. (detta är givetvis inte negativt)
6. Apple har valt att fokusera på mobila enheter som de tjänar mer pengar på och något de ser som framtiden. Tyvärr har det drabbat macdelen med minskad innovation och laggande uppdateringar (MacPro någon?) En lösning vore om Apple startade ett dotterbolag som bara fokuserade på macar och kanske ett annat dotterbolag som skulle satsa på att att bara tillverka billiga instegsmacar typ "MacIntosh By Apple"

Alla andra datortillverkare rasar väl? På grund av iPad och alla andra tablets. I det ljuset får väl en konstant försäljning anses vara helt godkänt?

Men visst, Apple får gärna för mig satsa på en ny MP, en "midi" och gärna hyvla på priset istf några mm på kanten på iMac.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2013-04-25 05:56

Dom behöver även en ny ersättare till gamla MacPro. Många som väntar på det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-25 09:22

Apple väljer att inte gå på volym och satsar hellre på vinst per enhet. Många andra tillverkare satsar på ren volym.

Vad jag skulle säga saknas - vilket är saker du tar upp också - är:

1. En laptop för 5-7 000 kr som inte är skit
2. En mini / midi tower som skalar från c:a 8 000 kr till 20 000 kr.

Detta är tror jag saker vi aldrig kommer se från Apple dessvärre.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-04-25 10:02
Ursprungligen av Erik.dv:

Apple väljer att inte gå på volym och satsar hellre på vinst per enhet.

4 miljoner i kvartalet är ju dock en hyfsad volym men det finns ju ändå utrymme för Apple att höja försäljningen ordentligt. Potentiella kunder är det ju faktiskt inte direkt brist på och ökad volym kan ge högre vinst per enhet tack vare att Apple då kan pressa inköpskostnader och logistikkostnader ytterligare.

Ursprungligen av Erik.dv:

Vad jag skulle säga saknas - vilket är saker du tar upp också - är:

1. En laptop för 5-7 000 kr som inte är skit
2. En mini / midi tower som skalar från c:a 8 000 kr till 20 000 kr.

Detta är tror jag saker vi aldrig kommer se från Apple dessvärre.

Man ska aldrig säga aldrig, men vi får väl se.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-25 10:35
Ursprungligen av Gordy:

4 miljoner i kvartalet är ju dock en hyfsad volym men det finns ju ändå utrymme för Apple att höja försäljningen ordentligt. Potentiella kunder är det ju faktiskt inte direkt brist på och ökad volym kan ge högre vinst per enhet tack vare att Apple då kan pressa inköpskostnader och logistikkostnader ytterligare.

Man ska aldrig säga aldrig, men vi får väl se.

Förrvisso men detta har varit Apples problem alltid. Så fort MacBook "Plastic" kom ner under 10 000 kr märket lade man ner linjen för idag får du en MacBook Air för 9000 SEK. Dock är det för många en gigantisk skillnad att köpa en 11" MacBook är för 9000 SEK eller en ganska välutrustad 17" PC för 5000 SEK.

Detsamma gäller en "midrange tower". När G4:orna kom hade man i varjefall torn för i 10-20 000 kr klassen. Man konkurrerade nästan med standard PC-burkar. Sedan kom MacPro och man gick där upp en arbetstationskrassad maskin istället som börjar på dubbla pengen. iMac fyller för vissa detta gapet men för många - och jag tror för många potentiella PC-ägare - gör det inte det. Då måste man gå upp på dyra iMacen som även i sig har en hel drös inlåsningar. Igen hamnar man på ungefär dubbla pengen för snarlik prestanda.

Jag tror också att tabletterna har sänkt försäljningen överlag för datorer. Men sen har vi det här med priset vilket tyvärr verkar gå i första hand för de flesta användarna. Jag har pratat med många om fördelarna med ALLT vid ett köp av en Mac. Jag var likadan för några år sedan, jag hade den första iPhonen men gillade inte Apples datorer alls. De kändes dyra och knepiga. Det gäller att få upp ögonen för vad det är för maskiner och hur bra de faktiskt presterar. Dock så är det många (nästa de flesta) pc-användare som tycker att en Mac och OSx verkar "krångligt" och "helt annorlunda". Så tyckte jag också innan men sen provar man/köper en Mac och inser att det är så jävla snyggt och fungerar så mycket bättre än sina tidigare datorer.

Det andra, nästan större än det jag skriver ovanför, som man märker gör att folk tvekar på att köpa en Mac är självklart priset. Du får en riktigt bra Windows-laptop för 6-7000 medan den billigaste MacBook Air 11" kostar 9000. Priset skrämmer iväg oerhört många potentiella kunder vågar jag lova. Å andra sidan så har det aldrig varit Apples melodi att skapa billiga produkter för att sälja så många enheter som möjligt, förutom iPod shuffle möjligen.

1
Bevaka tråden