Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Cinema Display > MacBook Air - Kompabilitet/Bildsignal med adaptrar?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, funderar på att förvärva en 20'' Apple Cinema Display som extern skärm till min MacBook Air (2012). Den skärmen är ganska gammal men ändå bra (vad jag har hört) och snygg. Problemet som jag förstått det är Apples gamla ADC kontakt som sitter på denna skärm.

För att få skärmen att fungera med MacBook Air krävs först en ADC till DVI adapter som dessutom har en strömkabel till vägguttaget. Därefter krävs ytterligare en adapter; DVI - HDMI, för att kunna koppla ihop den med min MacBook. Värt att tillägga att ADC > DVI adaptrar inte ens säljs längre men går att beställa begagnade från utlandet men man hamnar ändå strax under tusenlappen bara för den och sen tillkommer det ytterligare för DVI > HDMI adaptern.

Frågor:
- Hur påverkar alla dessa adaptrar bildkvalitén och kommer det ens att fungera?
- Hur är bildkvalitén normalt på denna skärm, är det acceptabelt för någon som skall arbeta i Photoshop och Illustrator?
- Anser ni att det är värt det om man enbart skulle betala för bara adaptrar eller är det bara glömma och slaska upp för en sprillans skärm?

Tacksam för svar,
Nicholas

Senast redigerat 2013-04-23 23:14
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-04-23 18:08

DVI-HDMI ska inte påverka något alls, men ADC-DVI vet jag inte.

Har svårt att tro att en modern skärm inte är bättre på allt utom möjligen färgåtergivning, och en 20-22" får du får samma pengar som adaptrarna.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-04-23 18:57

Jag skulle ha köpt en ny skärm om jag inte hade avsikt att använda den till en Mac av liknande årsmodell för att få ett enhetligt utseende.

Rättelse

Ursprungligen av Nicholaslm:

Hej, funderar på att förvärva en 20'' Apple Cinema Display som extern skärm till min MacBook Air (2012). Den skärmen är ganska gammal men ändå bra (vad jag har hört) och snygg. Problemet som jag förstått det är Apples gamla ADC kontakt som sitter på denna skärm.

För att få skärmen att fungera med MacBook Air krävs först en ADC till DVI adapter som dessutom har en strömkabel till vägguttaget. Därefter krävs ytterligare en adapter; DVI - HDMI, för att kunna koppla ihop den med min MacBook. Värt att tillägga att ADC > DVI adaptrar inte ens säljs längre men går att beställa begagnade från utlandet men man hamnar ändå strax under tusenlappen bara för den och sen tillkommer det ytterligare för DVI > HDMI adaptern.

Frågor:
- Hur påverkar alla dessa adaptrar bildkvalitén och kommer det ens att fungera?
- Hur är bildkvalitén normalt på denna skärm, är det acceptabelt för någon som skall arbeta i Photoshop och Illustrator?
- Anser ni att det är värt det om man enbart skulle betala för bara adaptrar eller är det bara glömma och slaska upp för en sprillans skärm?

Tacksam för svar,
Nicholas

Jag har förstått att den äldre modellen kallas inte för Apple Cinema Display utan Apple Studio Display.

Tacksam för mer info.

Ursprungligen av Nicholaslm:

Jag har förstått att den äldre modellen kallas inte för Apple Cinema Display utan Apple Studio Display.

Total förvirring. I rubriken hade du skrivit Studio Display, men i själva texten hade du skrivit 20" Cinema Display.

Och eftersom det inte finns någon 20-tums Studio Display (det fanns 15, 17 och 21), så antar nog alla att du menade Cinema Display. Och det är väl det antagandet som är orsaken till att rubriken ändrats.

Leta upp skärmen här...
http://www.everymac.com/monitors/apple/
...och berätta för oss vilken modell det faktiskt är, så kan du få mer exakta tips av oss sedan.

Senast redigerat 2013-04-24 16:06

Dessutom ska du inte ha DVI-HDMI, då en Air inte har HDMI.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-24 10:51

MiniDisplay Port > ADC låter hemskt krångligt, fult och potentiellt dyrt. Undvik.

Handlar det om en nyare 20" (silver modell) så behöver du bara en MiniDisplay Port > DVI så är saken löst. Dock får du en massa annat kablage med du måste gömma på något vis (FireWire, USB).

1
Bevaka tråden