Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med Mail!!!

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad händer med mitt Mail? Tidigare kunde jag skriva in ex.vis ”and” i adressfältet och få upp alla kompletta adresser som innehöll "and", men plötsligt fungerar detta inte längre! Hjälp mig, jag tror jag blir tokig!

PS. Jag har kollat i inställningar och där är rutan "komplettera adresser automatiskt" ikryssad.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-04-14 14:36

Startat om?
Version av OS X och Mail? Blev det bara så helt plötsligt, eller har du uppdaterat/installerat något? Testat med ett annat/nytt konto på datorn?

Har startat om, hände inget.
10.8.3, Mail 6.3.
Har alltid fungerat tidigare, men plötsligt igår slutade det att fungera.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-04-14 22:43

<strike>Kanske du har kryssat ur bocken vid Mail > Inställningar > Skriva > Adressering: > "Komplettera adresser automatiskt" ?</strike>
Stryk. Jag läste dåligt, det har du ju gjort

Här två andra tips. Det första radera plist filer från ~/Library/Containers/com.apple.mail
https://discussions.apple.com/thread/4197018?...
Se till att du har backup och dina inloggningsuppgifter för mailkontona innan du börjar slänga för många plist-filer!

Det andra tydligen en bug som kan uppstå om man haft adressboken att synka mot vissa molntjänster
http://macs.about.com/od/MacTroubleshootingTi...

Senast redigerat 2013-04-14 23:10

Har varit lite seg med att kolla svar men...
Kan vara som du skriver islutet IngoX, för jag har problem med Adressboken (numera Kontakter) också - går inte att lägga till kontakter. Ska kolla på länken som du gav i svaret.

Mitt i prick IngoX, exakt mitt problem! Vi får se om jag lyckas lösa det hos mig under kvällen.
Tack iallafall!

YES, YES! Kollade på länken och gjorde som rekommenderat och det löste mitt ursprungliga problem med Mail! TACKAR, TACKAR! Änglar finns!

Nästa problem är hur jag får in mina tidigare kontakter från Adressboken till Kontakter i ML. Har en mapp med Metadata från Adressboken på skrivbordet men Kontakter accepterar inte att jag importerar dem.

Hjälp en gång till!

Ursprungligen av Krister/AKL:

YES, YES! Kollade på länken och gjorde som rekommenderat och det löste mitt ursprungliga problem med Mail! TACKAR, TACKAR! Änglar finns!

Nästa problem är hur jag får in mina tidigare kontakter från Adressboken till Kontakter i ML. Har en mapp med Metadata från Adressboken på skrivbordet men Kontakter accepterar inte att jag importerar dem.

Hjälp en gång till!

Vad är det för filändelse på filen som Kontakter försöker importera?

Ska man verkligen behöva stå ut med sådana här problem när man uppgraderar sitt system?
Varför kan inte saker fungera smärtfritt från första början? Exempelvis när man uppgraderar sitt system.

Har tyvärr en känsla av att Mac-världen mer och mer börjar likna Microsoft-världen med mer och mer automatiserade funktioner som man inte vill ha men som ändå pådyvlas dig. Jag vill inte ha en massa ”automatiska” funktioner installerade i min dator: jag vill själv bestämma vad som finns där!!!
Dessutom kräver jag att saker och ting fungerar som dom alltid har gjort.

.abcdp

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-04-20 22:07

Kanske detta? (förvisso en gammal tråd) https://discussions.apple.com/thread/1436528?start=0&tstart=0

Tack för tipset mattiL, det gjorde att jag gick in i rätt mapp och rotade runt! Så nu har jag löst problemet med Kontakter - som heter AddressBook i Application Support - och Kontakter i Programmappen!???

I mappen ~/Library/Application Support/AddressBook finns följande fil: Migration 20111018163127-210.abbu.tbz som jag packade upp och fick fram: Migration 20111018163127-210.abbu. När jag klickade upp den öppnades Kontakter och jag fick följande fråga: Är du säker på att du vill ersätta innehållet i Kontakter med kontakterna i ”Migration 20111018163127-210.abbu”? Då var det bara att svara ”Ersätt” så var det klart!

Voffor gör di på dette viset?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-04-21 13:11

Allt kan gå sönder. Glödlampor, spisar, filer….
Menar du namnet så heter den Kontakter i det svenska systemet. Men under Library har de inte döpt om det, där ligger de engelska beteckningarna kvar. Underlättar support kanske….

Varför inte ”Contacts” då?

Jo då, jag är smärtsamt medveten om att allt kan gå sönder!

Frågan är: var kan man läsa om att det finns en fil i Application Support/AddressBook som heter ”Migration....” om man har problem med att importera kontakter?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-04-21 13:31

Första frågan får du nog fråga Apple om.
Jag hade heller ingen aning om Migration. Men det finns fler "gömda" program, t ex WiFi-diagnos. Varför de har gjort så får du nog också fråga dem
Ändå gött att du lyckades lösa problemet!

Tack för supporten!

Nu är jag lycklig igen!

1
Bevaka tråden