Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Plastskal från kommande budgetmodell av Iphone på bild

Tråden skapades och har fått 60 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Mattias Rådström:

Apple har sedan 80-talet(?) levt i skuggan av Microsoft, det är inte otroligt att man skulle vilja hålla i en marknad på riktigt istället för att återigen flyttas ner till marginalen när man nu har momentum.

Fast det där tror jag inte Apple bryr sig så mycket om. Apple bryr sig om att tjäna pengar, inte marknadsandelar. De har inte den största marknadsandelen inom just någonting, men de tjänar mer pengar än någon annan på nästan allt. Marknadsandelar eller pengar? Jag hade valt pengar.

Ursprungligen av pmarriott:

Det finns ingen absolut sanning. Att göra en ny modell innebär utvecklingskostnader/att man tar utvecklingsresurser från andra projekt, nya maskiner för produktionsenheterna, ny dokumentation, nya certifieringar, reservdelslogistik, utbildning av personal etc. Om man kan sälja så många fler enheter med en ny design att man tjänar mer pengar trots dessa kostnader, ja då är det väl bara att tuta och köra. Jag kan inte för ett ögonblick tänka mig att Apple inte räknat på detta. Om de kände att de skulle kunna tjäna en massa pengar på något skulle de nog göra det. Kom ihåg att det är aktieägarna som bestämmer. De har investerat för att få avkastning, och då kräver de av bolaget att det ska tjäna pengar.

Självklart inte och vi har heller inte tillräcklig insyn i företaget för att säga vare sig det ena eller det andra. Allt jag menar är att möjligheten finns där och att det skulle finnas en poäng i en billigare telefon.

Långsiktigt behöver de en större marknadsandel. Varför utveckla till iOS när 80% av världen kör Android? Ungefär samma fråga som varför utveckla till Mac OS när 98% av världen kör Windows?

Ursprungligen av Mattias Rådström:

Självklart inte och vi har heller inte tillräcklig insyn i företaget för att säga vare sig det ena eller det andra. Allt jag menar är att möjligheten finns där och att det skulle finnas en poäng i en billigare telefon.

Långsiktigt behöver de en större marknadsandel. Varför utveckla till iOS när 80% av världen kör Android? Ungefär samma fråga som varför utveckla till Mac OS när 98% av världen kör Windows?

Marknadsandelar är ointressant. Kan man tjäna pengar? Ska man lägga ner ett välmående företag som tjänar pengar för att man inte har stora marknadsandelar? Ja, i så fall kan jag gå hem nu och anmäla mig hos Arbetsförmedlingen. Vi har nånstans kring 0,0000001 % av världsmarknaden på vårt område. Våra konkurrenter är mellan 100 och 1000 ggr större än oss.

Ursprungligen av pmarriott:

Marknadsandelar är ointressant. Kan man tjäna pengar? Ska man lägga ner ett välmående företag som tjänar pengar för att man inte har stora marknadsandelar? Ja, i så fall kan jag gå hem nu och anmäla mig hos Arbetsförmedlingen. Vi har nånstans kring 0,0000001 % av världsmarknaden på vårt område. Våra konkurrenter är mellan 100 och 1000 ggr större än oss.

Nu pratar vi inte om ditt lokala sågverk utan en IT-gigant med större pengakassa än halva europa kombinerat. Om du inte förstår att Apple tjänar pengar på varje enskild användare genom t.ex. AppStore och därför borde vara rätt mån om att ha så många användare som möjligt så kanske du bör strunta i arbetsförmedlingen, sjukpension ligger närmare till hands.

Om ingen ser vinsten med marknadsandelar så kanske det är dags att dra sig tillbaka till xda/swedroid, där folk har vett.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-04-19 11:48
Ursprungligen av Mattias Rådström:

Om ingen ser vinsten med marknadsandelar så kanske det är dags att dra sig tillbaka till xda/swedroid, där folk har vett.

Sjysst inställning du har i en diskussion.

Don't let the door hit you on your way out.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-04-19 11:56
Ursprungligen av Mattias Rådström:

Nu pratar vi inte om ditt lokala sågverk utan en IT-gigant med större pengakassa än halva europa kombinerat. Om du inte förstår att Apple tjänar pengar på varje enskild användare genom t.ex. AppStore och därför borde vara rätt mån om att ha så många användare som möjligt så kanske du bör strunta i arbetsförmedlingen, sjukpension ligger närmare till hands.

Om ingen ser vinsten med marknadsandelar så kanske det är dags att dra sig tillbaka till xda/swedroid, där folk har vett.

Det är tydligt att du gör misstaget att tro att marknadsandelar är likställt med hög vinstmarginal.

Angående påståendet att Bmw,Audi och MB har lågprisbilar är bara bullshit.
Om du tar en tex Bmw 1-serien och jämför den med ett annat märke med jämbördig modell så faller ditt resonemang.

Ursprungligen av zinned:

Sjysst inställning du har i en diskussion.

Don't let the door hit you on your way out.

Mitt ställningstagande från början har varit öppen för möjligheten att ta marknadsandelar från konkurrenter med lägre prissatta produkter. Att reducera marknadsandelar till något banalt när utvecklare måste utveckla specifikt för iOS som plattform är då fruktansvärt hjärndött och naivt.

Ursprungligen av lappen71:

Det är tydligt att du gör misstaget att tro att marknadsandelar är likställt med hög vinstmarginal.

Angående påståendet att Bmw,Audi och MB har lågprisbilar är bara bullshit.
Om du tar en tex Bmw 1-serien och jämför den med ett annat märke med jämbördig modell så faller ditt resonemang.

Det beror på hur du menar, vill du jämföra 135 coupe med Hyundai Atos? Jag menade att man kan alltid köpa en bil med liten motor och minimalt utrustad för en relativt låg kostnad. Tänker man Apple-style som det verkar göras i denna tråd så måste allt vara super-premium.

Dyraste bilarna av varje modell på blocket:
BMW M6: ~1,3 miljoner
BMW 320: ~500 000kr

Förstår du att de har en billigare modell? Jag vet att de inte är fullt jämförbara med kombi och andra egenskaper men det är ändå billigare bilar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-04-19 12:14
Ursprungligen av Mattias Rådström:

Att reducera marknadsandelar till något banalt när utvecklare måste utveckla specifikt för iOS som plattform är då fruktansvärt hjärndött och naivt.

Jag tror inte att du förstår Apple över huvud taget. Punkt.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-04-19 12:18
Ursprungligen av Mattias Rådström:

Det beror på hur du menar, vill du jämföra 135 coupe med Hyundai Atos? Jag menade att man kan alltid köpa en bil med liten motor och minimalt utrustad för en relativt låg kostnad. Tänker man Apple-style som det verkar göras i denna tråd så måste allt vara super-premium.

Dyraste bilarna av varje modell på blocket:
BMW M6: ~1,3 miljoner
BMW 320: ~500 000kr

Förstår du att de har en billigare modell? Jag vet att de inte är fullt jämförbara med kombi och andra egenskaper men det är ändå billigare bilar.

En Bmw är ALDRIG lika billig som ett icke premium märke i samma modell klass.
Hur svårt kan det vara att fatta?

Senast redigerat 2013-04-19 16:38
Ursprungligen av lappen71:

Det är tydligt att vi har med en ny Gordy att göra!!!

En Bmw är ALDRIG lika billig som ett icke premium märke i samma modell klass.
Hur svårt kan det vara att fatta?

Sidenote: Personligen tycker @Gordy har blivit tämligen vettig nuförtiden.

Om @Mattias Rådström menar att det enda väsentliga är att en tillverkare har en "billigare" modell så självklart. BMW 1-serie är billigare än sina större bröder. Men precis på samma vis är det med iPhone 4/4S de har sämre prestanda än iPhone 5 och iPhone 4 saknar en hel del funktioner som iPhone 5 har, t.ex. Siri, 4'' skärm, Processorkraft, Internminne, 720p frontkamera osv. osv. Därför finns det ingen rimlighet i att Apple skulle släppa en telefon för säg 1 599:- med extremt dåliga specifikationer. Ipad Mini har tagits upp i denna tråden och det är inte samma sak.

Mini är inte billig. Hade den varit billig hade den kostat 999:- som Android-plattorna på NetOnNet. Det gör den inte och den är inte tänkt som en budgetvariant av iPad utan snarare som en iPad i ett behändigare, och eftersökt, format.

Jag tror knappast Apple släpper en iPhone för att konkurrera med Nokia Lumia 620. Det är liksom inte ett hot.

På tal om iPhone i Kina så säljer dem fantastiskt många telefoner redan. Det är nog snarare en prioritet att få Kineserna att upptäcka Mac än att pusha ut en "plastsmileybudgettelefonför1500:-".

Förlåt @lappen71 för att jag använde ditt inlägg som citat detta är riktat till tråden i sig.

Ursprungligen av Mattias Rådström:

Nu pratar vi inte om ditt lokala sågverk utan en IT-gigant med större pengakassa än halva europa kombinerat. Om du inte förstår att Apple tjänar pengar på varje enskild användare genom t.ex. AppStore och därför borde vara rätt mån om att ha så många användare som möjligt så kanske du bör strunta i arbetsförmedlingen, sjukpension ligger närmare till hands.

Om ingen ser vinsten med marknadsandelar så kanske det är dags att dra sig tillbaka till xda/swedroid, där folk har vett.

Du ser inte möjligheten att Apple har större kassa än halva Europa tack vare att de inte har gett sig fan på att vara störst? Det kostar pengar att ta marknadsandelar.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-04-19 13:22
Ursprungligen av grenhall:

Sidenote: Personligen tycker @Gordy har blivit tämligen vettig nuförtiden.

Om @Mattias Rådström menar att det enda väsentliga är att en tillverkare har en "billigare" modell så självklart. BMW 1-serie är billigare än sina större bröder. Men precis på samma vis är det med iPhone 4/4S de har sämre prestanda än iPhone 5 och iPhone 4 saknar en hel del funktioner som iPhone 5 har, t.ex. Siri, 4'' skärm, Processorkraft, Internminne, 720p frontkamera osv. osv. Därför finns det ingen rimlighet i att Apple skulle släppa en telefon för säg 1 599:- med extremt dåliga specifikationer. Ipad Mini har tagits upp i denna tråden och det är inte samma sak.

Mini är inte billig. Hade den varit billig hade den kostat 999:- som Android-plattorna på NetOnNet. Det gör den inte och den är inte tänkt som en budgetvariant av iPad utan snarare som en iPad i ett behändigare, och eftersökt, format.

Jag tror knappast Apple släpper en iPhone för att konkurrera med Nokia Lumia 620. Det är liksom inte ett hot.

På tal om iPhone i Kina så säljer dem fantastiskt många telefoner redan. Det är nog snarare en prioritet att få Kineserna att upptäcka Mac än att pusha ut en "plastsmileybudgettelefonför1500:-".

Förlåt @lappen71 för att jag använde ditt inlägg som citat detta är riktat till tråden i sig.

Det är lugnt men jag har aldrig påstått att Gordy alltid har fel utan att mannen kan aldrig erkänna när han har fel utan vrider och vänder på argumentationen till absurdum.

Angående topicen hoppas jag verkligen att detta rykte om en billigare iPhone är bara en produkt av en förvirrad person

Ursprungligen av xms67:

Ställer de olika skärmstorlekarna till problem med appar?

Nej, däremot om det tillkom fler olika upplösningar så skulle det kunna innebära problem. Det är alltså upplösningen som har betydelse inte skärmstorleken.

Ursprungligen av zinned:

Jag tror inte att du förstår Apple över huvud taget. Punkt.

Ursprungligen av lappen71:

Det är tydligt att vi har med en ny Gordy att göra!!!

En Bmw är ALDRIG lika billig som ett icke premium märke i samma modell klass.
Hur svårt kan det vara att fatta?

Jag har inte sagt det heller utan att alla har inte råd med den absolut dyraste BMWn utan företag tjänar på att göra en billigare modell för de som inte har råd med den dyraste.

Ursprungligen av grenhall:

Om @Mattias Rådström menar att det enda väsentliga är att en tillverkare har en "billigare" modell så självklart. BMW 1-serie är billigare än sina större bröder. Men precis på samma vis är det med iPhone 4/4S de har sämre prestanda än iPhone 5 och iPhone 4 saknar en hel del funktioner som iPhone 5 har, t.ex. Siri, 4'' skärm, Processorkraft, Internminne, 720p frontkamera osv. osv. Därför finns det ingen rimlighet i att Apple skulle släppa en telefon för säg 1 599:- med extremt dåliga specifikationer. Ipad Mini har tagits upp i denna tråden och det är inte samma sak.

Mini är inte billig. Hade den varit billig hade den kostat 999:- som Android-plattorna på NetOnNet. Det gör den inte och den är inte tänkt som en budgetvariant av iPad utan snarare som en iPad i ett behändigare, och eftersökt, format.

Jag tror knappast Apple släpper en iPhone för att konkurrera med Nokia Lumia 620. Det är liksom inte ett hot.

På tal om iPhone i Kina så säljer dem fantastiskt många telefoner redan. Det är nog snarare en prioritet att få Kineserna att upptäcka Mac än att pusha ut en "plastsmileybudgettelefonför1500:-".

Vem har sagt att de ska släppa en lur för 1600kr? Det vore självmord och någonstans tycker man att kanske 3000-4000 vore mer rimligt där det faktiskt går att få en helt okej telefon idag. Att positionera en modell som billig tycker jag borde locka fler köpare än gammal som 4/4s är.

Jag tog ENBART upp iPad mini som ett exempel där Apple släppte en produkt som Jobs sa var dålig. Attityden verkar vara att Apple in skulle släppa en billig telefon för att den isf inte skulle nå upp till Apples höga standard men tydligen så har det hänt förr med Minin. Den är dock billigARE än iPad 4 och därför blir en instegsmodell som inte känner att priset för en iPad 4 är riktigt betingat. Android-plattor kostar heller inte 999:- om man vill ha en riktig platta.

Ursprungligen av pmarriott:

Du ser inte möjligheten att Apple har större kassa än halva Europa tack vare att de inte har gett sig fan på att vara störst? Det kostar pengar att ta marknadsandelar.

Nej, tack vare en bra marknadsavdelning och fruktansvärt höga marginaler. Hade de haft en till lite billigare mobil från början tror jag att vi sett fruktansvärt många sådana vid det här laget och mycket större inkomster från t.ex. App Store, iTunes etc.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-04-19 13:42
Ursprungligen av Mattias Rådström:

Jag har inte sagt det heller utan att alla har inte råd med den absolut dyraste BMWn utan företag tjänar på att göra en billigare modell för de som inte har råd med den dyraste.

Det är EXAKT vad du gör.

Citat:

Det beror på hur du menar, vill du jämföra 135 coupe med Hyundai Atos? Jag menade att man kan alltid köpa en bil med liten motor och minimalt utrustad för en relativt låg kostnad

Hur jag menar? Exakt det jag skriver och du är helt klart ute och cyklar.

Håll er till trivselreglerna, personangrepp och liknande vill vi inte se.

Tack.

Ursprungligen av lappen71:

Det är EXAKT vad du gör.

Hur jag menar? Exakt det jag skriver och du är helt klart ute och cyklar.

Jag menade aldrig att jämföra olika märken med varandra utan enbart att jämföra samma tillverkares olika modeller. Där ser man att även premium-märken prissätter sina modeller i olika segment. Det torde vara självklart från min jämförelse.

Att sedan Apple på något sätt skulle vara mer "premium" än övriga märken som HTC, Sony och Samsung håller inte. Topp-modellerna av alla fyra är jämbördiga, på sina sätt.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-04-19 15:15
Ursprungligen av Mattias Rådström:

Jag menade aldrig att jämföra olika märken med varandra utan enbart att jämföra samma tillverkares olika modeller. Där ser man att även premium-märken prissätter sina modeller i olika segment. Det torde vara självklart från min jämförelse.

Ändå gör du det eftersom du nämner Bmw,Audi och MB i samma mening så det går inte att missförstå dig.

Ursprungligen av Mattias Rådström:

Att sedan Apple på något sätt skulle vara mer "premium" än övriga märken som HTC, Sony och Samsung håller inte. Topp-modellerna av alla fyra är jämbördiga, på sina sätt.

Vem har påstått det? Det jag säger är att tex Bmw jämfört mot Kia i samma modell klass är mycket dyrare.

Ursprungligen av lappen71:

Ändå gör du det eftersom du nämner Bmw,Audi och MB i samma mening så det går inte att missförstå dig.

Vem har påstått det? Det jag säger är att tex Bmw jämfört mot Kia i samma modell klass är mycket dyrare.

För att alla gör samma sak, alltså har billigare modeller eftersom alla inte har råd med det värsta.

Absolut, men vad har det att göra med Apples ovilja att skapa en billigare enhet? Menar du att Apples prylar borde vara dyrare än jämbördig produkt av ett annat fabrikat?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-04-19 15:34
Ursprungligen av Mattias Rådström:

Jag har inte sagt det heller utan att alla har inte råd med den absolut dyraste BMWn utan företag tjänar på att göra en billigare modell för de som inte har råd med den dyraste.

Ursprungligen av Mattias Rådström:

För att alla gör samma sak, alltså har billigare modeller eftersom alla inte har råd med det värsta.

Apple tjänar inget på att göra en billigare modell, sedan finns det heller inget krav på att varenda människa ska ha råd att köpa Apples produkter. Med ditt resonemang kan Ferrari lika gärna packa ihop, de har ju ingen lågprismodell som varenda Svensson har råd att köpa.

Bara för att många andra gör en sak säger det inte att Apple också ska göra det, Apple är inte tvungna att vara som alla andra. Som tur är.

Ursprungligen av Mattias Rådström:

Nej, tack vare en bra marknadsavdelning och fruktansvärt höga marginaler. Hade de haft en till lite billigare mobil från början tror jag att vi sett fruktansvärt många sådana vid det här laget och mycket större inkomster från t.ex. App Store, iTunes etc.

Aha, du menar att vi idag inte ser många av de olika iPhone-modellerna? Skämtar du? iPhone är inget annat än en Svensson-lur 2013, "alla" har den.

Det har redan dokumenterats att den revenue Apple gör från AppStore inte gör så väldigt mycket för deras plånbok, marginalen ligger på ca 2%.

Ursprungligen av zinned:

Apple tjänar inget på att göra en billigare modell, sedan finns det heller inget krav på att varenda människa ska ha råd att köpa Apples produkter. Med ditt resonemang kan Ferrari lika gärna packa ihop, de har ju ingen lågprismodell som varenda Svensson har råd att köpa.

Bara för att många andra gör en sak säger det inte att Apple också ska göra det, Apple är inte tvungna att vara som alla andra. Som tur är.

Aha, du menar att vi idag inte ser många av de olika iPhone-modellerna? Skämtar du? iPhone är inget annat än en Svensson-lur 2013, "alla" har den.

Det har redan dokumenterats att den revenue Apple gör från AppStore inte gör så väldigt mycket för deras plånbok, marginalen ligger på ca 2%.

Apple vill alltså inte att alla ska köpa deras produkter? What?

Nu råkar ju inte världen vara Sverige. Som i-land tror jag vi ser en oproportioneligt hög siffra Apple-telefoner då vi generellt sett har högre levnadsstandard än många andra länder. Har du spenderat tid utomlands? Jag såg då ingen iPhone-lirare sist jag var i Indien iaf. Visst finns det men procentuellt av befolkningen är det knappast en majoritet som ens har råd att vara i butiken som säljer dem... ungefär.

Man tjänar mycket mer på att vara stor än rena dollar i fickan. Hur har spelandet på mac varit de senaste 15 åren? Helt värdelöst eftersom den stora massan valt Windows. Detsamma kan hända Apple om de inte satsar mer på att sätta en iDevice i varje persons hand.

Själv så vet jag inget bättre än öppenheten med Android, ta t.ex. videon nedan. Skulle det vara möjligt med iOS? Nope.
http://www.youtube.com/watch?v=8BOd9oX1p4s

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-04-19 16:26
Ursprungligen av Mattias Rådström:

För att alla gör samma sak, alltså har billigare modeller eftersom alla inte har råd med det värsta.

Absolut, men vad har det att göra med Apples ovilja att skapa en billigare enhet? Menar du att Apples prylar borde vara dyrare än jämbördig produkt av ett annat fabrikat?

Bmw har billigare modeller ja men dom är alla fall dyrare än Skodas jämförbara modeller och det är det jag sagt hela tiden.
Samma sak är det med telefoner också dom har jämförbar hårdvara i form av specar men kvaliteten är högre på vissa.

Apples hårdvara bör inte utan är dyrare och det finns en anledning till det.
Men eftersom du flera gånger nämner att Android är så mycket misstänker jag att du inte är intresserad att hänga här i ett seriöst syfte.
Så för min del är du ett avslutat kapitel.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-04-19 17:04
Ursprungligen av Mattias Rådström:

Apple vill alltså inte att alla ska köpa deras produkter? What?

Nu råkar ju inte världen vara Sverige. Som i-land tror jag vi ser en oproportioneligt hög siffra Apple-telefoner då vi generellt sett har högre levnadsstandard än många andra länder. Har du spenderat tid utomlands? Jag såg då ingen iPhone-lirare sist jag var i Indien iaf. Visst finns det men procentuellt av befolkningen är det knappast en majoritet som ens har råd att vara i butiken som säljer dem... ungefär.

Man tjänar mycket mer på att vara stor än rena dollar i fickan. Hur har spelandet på mac varit de senaste 15 åren? Helt värdelöst eftersom den stora massan valt Windows. Detsamma kan hända Apple om de inte satsar mer på att sätta en iDevice i varje persons hand.

Själv så vet jag inget bättre än öppenheten med Android, ta t.ex. videon nedan. Skulle det vara möjligt med iOS? Nope.
http://www.youtube.com/watch?v=8BOd9oX1p4s

Du har inte alls koll på vad en premium produkt är eller vad det innebär att skapa och upprätthålla en dito standard.

Du insinuerar sedan att du ska ha bättre koll på hur Apple bör agera än vad de själv har.

Till sist så framhåller du den s k "öppenheten" i Android.

Jag kan bara ta dina inlägg med en klackspark och notera att du bara agerar som ett troll, vilket vi har sett här förr. Jag ser inte anledningen till att du skriver här, vad har du för intresse i det när du ändå tycker att det Apple gör är värdelöst? Då är det ju bättre att du gör som du säger, kilar tillbaka xda/swedroid, där folk har "vett".

Mer matande av trollet än så här blir det inte från min sida.

Ursprungligen av zinned:

Det är heller inget argument som håller.

iPad Mini är ingen billighets-iPad. Det är en mindre modell som håller exakt lika hög premiumklass som fullstora iPad.

Ursprungligen av zinned:

Apple tjänar inget på att göra en billigare modell, sedan finns det heller inget krav på att varenda människa ska ha råd att köpa Apples produkter. Med ditt resonemang kan Ferrari lika gärna packa ihop, de har ju ingen lågprismodell som varenda Svensson har råd att köpa.

Ursprungligen av lappen71:

Bmw har billigare modeller ja men dom är alla fall dyrare än Skodas jämförbara modeller och det är det jag sagt hela tiden.

Ursprungligen av lappen71:

En Bmw är ALDRIG lika billig som ett icke premium märke i samma modell klass.
Hur svårt kan det vara att fatta?

Vad är det som säger att instegsmodeller måste vara billighetsversioner, prissatta att konkurrera med low end-märken, eller av sämre kvalitet än Apples övriga produkter? iPad mini är säkert ett insteg i Apples ekosystem för många bara tack vare att den är billigare än de fullstora modellerna, och jag tror inte det är något Apple har förbisett även om det kanske inte är enhetens primära syfte.

Ursprungligen av Luftvargen:

Vad är det som säger att instegsmodeller måste vara billighetsversioner, prissatta att konkurrera med low end-märken, eller av sämre kvalitet än Apples övriga produkter? iPad mini är säkert ett insteg i Apples ekosystem för många bara tack vare att den är billigare än de fullstora modellerna, och jag tror inte det är något Apple har förbisett även om det kanske inte är enhetens primära syfte.

Håller med, iPad mini håller lika bra kvalité som sina större syskon, kanske till och med bättre iom annan tillverkningsteknik.
Skillnaden för Apple är att marginalerna är betydligt lägre på iPad mini än övriga enheter, kanske man har börjat förstå vad som behöver göras för att hänga med?

Vinst och marknadsandelar hänger ihop, hand i hand.

Läste tidigare idag att prognosen för iPad mini-försäljningen sänkts med ca. 30% för andra kvartalet..

Ursprungligen av pmarriott:

Marknadsandelar är ointressant. Kan man tjäna pengar? Ska man lägga ner ett välmående företag som tjänar pengar för att man inte har stora marknadsandelar? Ja, i så fall kan jag gå hem nu och anmäla mig hos Arbetsförmedlingen. Vi har nånstans kring 0,0000001 % av världsmarknaden på vårt område. Våra konkurrenter är mellan 100 och 1000 ggr större än oss.

Jag tror att @Mattias Rådström vill komma fram till att ekosystemets storlek är i sig ett argument att ansluta sig till det för både slutanvändare och utvecklare av tredjepartsapplikationer och tillbehör. Jämför med Windows Phone... Skulle en instegsmodell hjälpa till att ta andelar från Android på den marknaden så kan det vara bra för Apple i ett längre perspektiv.

Ursprungligen av lappen71:

Bmw har billigare modeller ja men dom är alla fall dyrare än Skodas jämförbara modeller och det är det jag sagt hela tiden.
Samma sak är det med telefoner också dom har jämförbar hårdvara i form av specar men kvaliteten är högre på vissa.

Apples hårdvara bör inte utan är dyrare och det finns en anledning till det.
Men eftersom du flera gånger nämner att Android är så mycket misstänker jag att du inte är intresserad att hänga här i ett seriöst syfte.
Så för min del är du ett avslutat kapitel.

Javisst, men vad har priset tillverkare emellan göra med att Apple inte kan släppa en till telefon i ett annat prissegment? Kan dom inte släppa en telefon för runt 3 000kr för att "Apple-kvalité" enbart finns över 5 000kr?

Jag är här för att diskutera, inte för att dunka rygg och hylla Apple vad de än gör. Har en 4S till vardags just nu om det spelar roll för dig.

Tråkigt, jag uppskattade diskussionen även om jag varit förbannad lite då och då.

Ursprungligen av zinned:

Du har inte alls koll på vad en premium produkt är eller vad det innebär att skapa och upprätthålla en dito standard.

Du insinuerar sedan att du ska ha bättre koll på hur Apple bör agera än vad de själv har.

Till sist så framhåller du den s k "öppenheten" i Android.

Jag kan bara ta dina inlägg med en klackspark och notera att du bara agerar som ett troll, vilket vi har sett här förr. Jag ser inte anledningen till att du skriver här, vad har du för intresse i det när du ändå tycker att det Apple gör är värdelöst? Då är det ju bättre att du gör som du säger, kilar tillbaka xda/swedroid, där folk har "vett".

Mer matande av trollet än så här blir det inte från min sida.

Som ovan, har en 4S själv och har under de senaste 5 åren kört en hel del BMW. Även haft 3G, 3GS på iphone-fronten och kört 320 samt 330xi hos BMW så jag vill nog säga att jag har "erfarenhet" av premium. Iaf de saker som dykt upp i denna tråd.

Vad det innebär att skapa och upprätthålla en premium produkt har jag självklart ingen aning om då jag inte har en ledande position hos ett företag som gör det. Har du det så får du gärna dela med dig, annars kanske man ska sluta kasta sten i glashus. Vi diskuterar i en nyhetstråd, inte på en bolagsstämma.

Jag har försökt argumentera men det tycks inte ha bitit på er tyvärr. Jag tycker själv att jag skrivit med önskan att Apple ska komma framåt men det verkar som att ni vill ha era telefoner själva och inte låta "budget-massan" ta del av ert guld. Synd.

Ursprungligen av Luftvargen:

Text

Ursprungligen av Anderlind:

Text

Håller med på vad ni säger, kul att ni kom in och gav mig lite stöd iaf.

Frågan är vad som skulle vara ett rimligt pris och rimliga specs om en billigare telefon skulle dyka upp? Plast låter osannolikt ändå och HTC har ju varit rätt framgångsrika med rätt stabila lurar i aluminium så man får väl hoppas på det.

Ursprungligen av Mattias Rådström:

Frågan är vad som skulle vara ett rimligt pris och rimliga specs om en billigare telefon skulle dyka upp? Plast låter osannolikt ändå och HTC har ju varit rätt framgångsrika med rätt stabila lurar i aluminium så man får väl hoppas på det.

1500-2000? Kanske någonstans där skulle jag tycka vore okej.
Låt oss säga med en motsvarande prestanda för 4S idag, fast större skärm.

3,5" är litet, "ingen" kommer köpa den.

/Anderlind

Okej jag fick sätta mig ett par minuter i Photoshop för att konstatera att tja... nej.

Senast redigerat 2013-04-20 02:35
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-20 08:09

Så här långt har det bara visats en bild på en baksida av en lågbudget-iPhone och jag tror det är fejk. Som alltid när såna här bilder kommer så kan man ju undra hur det kommer sig att man bara får se en eller ett par dåliga bilder, alltid i konstig vinkel eller som nu en bild på en baksida men inget mer. Det man kan se på bilden lockar ju inte heller till köp, plastigt och gulvit färg(!?). Jag tror (som redan nämnts i tråden) Apple håller kvar vid sin nuvarande strategi och säljer tidigare iPhone till ett bättre pris än att göra en ny budgetmodell av iPhone. iPhone 4, 4s och 5 är det ju lite stil på och jag har svårt att se att Apple skulle börja göra en iPhone som ser så trist och plastig ut.

Bevaka tråden