Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa inställningar för bra signal och hastighet i routern?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-04-19 18:26

Jag har en Netgear WRT3500L v2 med Tomato 1.28. Det finns mycket att ställa in för WiFi, så jag behöver lite tips vad som ger bäst signal och stabilitet. Nu har jag inställningarna:

  • Wireless Network Mode: Auto (b/g/n)

  • Channel: 6- 2.436GHz

  • Channel Width: 40MHz

  • Control Sideband: Upper

Är det något jag kan/ska ändra för att få bättre resultat? Annars är jag nöjd med routern och Tomato, som gör att jag kan koppla min USB skrivare till routern och skriva ut trådlöst

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-04-19 18:44

Ser väl bra ut. Varför ska du ändra om du är nöjd?
Det enda som kan testas är om någon granne stör ut dej, men det kan ju inte vi svara på.
Vad får du för hastighet i förhållande till vad du betalar för?

Som @kenjon skriver, det väldigt svårt att veta utan att veta dina förutsättningar.

Vad betalar du för? Vilken typ av uppkoppling och ISP? Hur ser det ut hos dig, finns det massor med andra trådlösa nätverk?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-04-19 18:55
Citat:

Varför ska du ändra om du är nöjd?

Varför inte fråga om man kan göra det bättre?

Jag får bra hastighet från ISP. Men att jag sitter 2 rum från routern gör att ping tiden blir lite trög. Även Tomato firmware är tyvärr känt för att ge sämre signal. Jag är ingen nätverksexpert, men jag vet att tex. 5GHz bandet (för de routrar som har det) gör att signalen blir svagare.

Därav min fråga vilka inställningar man bör använda för att få ut som mest i signal och ping.

Ursprungligen av Matsaki:

Varför inte fråga om man kan göra det bättre?

Jag får bra hastighet från ISP. Men att jag sitter 2 rum från routern gör att ping tiden blir lite trög. Även Tomato firmware är tyvärr känt för att ge sämre signal. Jag är ingen nätverksexpert, men jag vet att tex. 5GHz bandet (för de routrar som har det) gör att signalen blir svagare.

Därav min fråga vilka inställningar man bör använda för att få ut som mest i signal och ping.

Väggar har en tendens att ha negativ inverkan på wifi. Om du har problem två rum bort så ser jag två alternativ:

1. Flytta routern så att den sitter sas centrerat i förhållande till alla platser du kan befinna dig

2. Skaffa en airport express o utöka nätverket med den

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-04-19 19:18

Tack för svaren. Men min fråga är om inställningarna är optimala. Att flytta routern osv. är så klart optimalt om det vore möjligt.

Ursprungligen av Matsaki:

Tack för svaren. Men min fråga är om inställningarna är optimala. Att flytta routern osv. är så klart optimalt om det vore möjligt.

Omöjligt att säga utan svar på frågor som ställts i tråden.
"One size does not fit all" gäller i högsta lag när det kommer till WiFi.

Har du massa grannar med wifi är det inte optimalt att använda kanal 6 eller 11 då de flesta levereras med den förinställd.

Tomato är ju duktig iofs så du kan med enkelt klick i webgui få valt den som har minst störningar av andra nätverk.

Men det hela kommer i slutändan till personliga preferenser där man får testa sig fram kanal för kanal, inställning för inställning om man är ute efter det mest optimala.

Inte ens två nätverkskort från samma batch behöver ge densamma signalstyrka eller flyt fastän man har identiska inställningar då man talar om ett intervall som är tillåtet vid produktion.

När det kommer till tomato stämmer detta ganska bra.
http://www.howtogeek.com/67943/5-tips-for-get...

Skippa det där med överklockning och SSH

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-04-19 19:31

Jag har tex. hört att just Macar gillar vissa kanaler bättre än andra. Kommer inte i håg om det var 1 & 6 eller 6 & 12.

Ursprungligen av Matsaki:

Jag har tex. hört att just Macar gillar vissa kanaler bättre än andra. Kommer inte i håg om det var 1 & 6 eller 6 & 12.

Men svara iaf på några av frågorna i tråden så kanske folk kan hjälpa till?

Annars är det ju enkelt, ja, dina inställningar är optimala för din uppkoppling/miljö (som ingen känner till förutom du).

Ursprungligen av Matsaki:

Jag har tex. hört att just Macar gillar vissa kanaler bättre än andra. Kommer inte i håg om det var 1 & 6 eller 6 & 12.

Det där är ren humbug.

Apple använder atheros och broadcom-chip som vilken PC-tillverkare som helst.
Ingen större skillnad.

Ursprungligen av Borttaget:

Det där är ren humbug.

Apple använder atheros och broadcom-chip som vilken PC-tillverkare som helst.
Ingen större skillnad.

Inte riktigt sant, hårdvaran ja, men Apple kör med sina drivare i OS X, icke att förväxla med drivare för andra operativsystem som uppdateras hela tiden.

Senast redigerat 2018-07-23 09:09

Som jag skrev i inlägg nummer 2 så behövs mer information för att kunna ge dig rekommendationer.

Inlägget från @illerG i inlägg 8 innehåller några bra punkter också.

Ursprungligen av keptang:

Inte riktigt sant, hårdvaran ja, men Apple kör med sina drivare i OS X, icke att förväxla med drivare för andra operativsystem som uppdateras hela tiden.

Och drivrutiner uppdateras inte med OSX?
Det ser man ju att de gör med jämna mellanrum

Men dock inte lika ofta som till andra OS.

Ursprungligen av Borttaget:

Och drivrutiner uppdateras inte med OSX?
Det ser man ju att de gör med jämna mellanrum

Men dock inte lika ofta som till andra OS.

Nä precis, inte lika frekvent för OS X (vilket beror på Apple) som för andra operativsystem, var lite därför jag skrev det.

Senast redigerat 2018-07-23 09:10
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-04-19 20:19
Ursprungligen av Borttaget:

Har du massa grannar med wifi är det inte optimalt att använda kanal 6 eller 11 då de flesta levereras med den förinställd.

Tomato är ju duktig iofs så du kan med enkelt klick i webgui få valt den som har minst störningar av andra nätverk.

Men det hela kommer i slutändan till personliga preferenser där man får testa sig fram kanal för kanal, inställning för inställning om man är ute efter det mest optimala.

Inte ens två nätverkskort från samma batch behöver ge densamma signalstyrka eller flyt fastän man har identiska inställningar då man talar om ett intervall som är tillåtet vid produktion.

När det kommer till tomato stämmer detta ganska bra.
http://www.howtogeek.com/67943/5-tips-for-get...

Skippa det där med överklockning och SSH

Bra tråd. Tack för tipset! Såg också att man kan ändra MTU på datorn för att få en stabilare uppkoppling. Många bäckar små

Senast redigerat 2018-07-23 09:10
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-04-19 21:55

Fortfarande har du inte svarat på vad du har för hastighet, typ av uppkoppling och ISP. Hur ska vi kunna tipsa dej om det öht går att få bättre då?
Det finns inga inställningar som ger bättre signal rent generellt. Det skulle innebära att tillverkarna skickar sina routrar med fel inställningar med vilje…?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-05-07 20:33
Ursprungligen av Borttaget:

Har du massa grannar med wifi är det inte optimalt att använda kanal 6 eller 11 då de flesta levereras med den förinställd.

Tomato är ju duktig iofs så du kan med enkelt klick i webgui få valt den som har minst störningar av andra nätverk.

Men det hela kommer i slutändan till personliga preferenser där man får testa sig fram kanal för kanal, inställning för inställning om man är ute efter det mest optimala.

Inte ens två nätverkskort från samma batch behöver ge densamma signalstyrka eller flyt fastän man har identiska inställningar då man talar om ett intervall som är tillåtet vid produktion.

När det kommer till tomato stämmer detta ganska bra.
http://www.howtogeek.com/67943/5-tips-for-get...

Skippa det där med överklockning och SSH

Du verkar va en Tomato kille Min router ligger bakom min ISP's router/modem på LAN 1 där alla portar är öppna. Allt funkar bra förutom att tex vissa väder appar som hämtar "Location" via nätet, inte funkar, utan säger att jag troligen inte är uppkopplad. Jag har hört att jag måste stänga av NAT i min router med Tomato. Kan det stämma, och var/hur?

Senast redigerat 2018-07-23 09:10
Ursprungligen av Matsaki:

Du verkar va en Tomato kille Min router ligger bakom min ISP's router/modem på LAN 1 där alla portar är öppna. Allt funkar bra förutom att tex vissa väder appar som hämtar "Location" via nätet, inte funkar, utan säger att jag troligen inte är uppkopplad. Jag har hört att jag måste stänga av NAT i min router med Tomato. Kan det stämma, och var/hur?

Tyvärr är jag inte så fantastisk så jag bara rakt ut kan säga att detta stämmer.

Bara du inser att om du stänger av NAT gör du din router till till en accesspunkt istället.
Man skall bara ha en router i kedjan sen är det upp till dig att göra hur du vill.

Vill du stänga av NAT i tomato får du googla. Har inte använt Tomato aktivt själv sedan 2006 då jag bytande ut alla enheterna mot Airport Extreme BS.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-05-07 21:09
Ursprungligen av Matsaki:

Jag har en Netgear WRT3500L v2 med Tomato 1.28. Det finns mycket att ställa in för WiFi, så jag behöver lite tips vad som ger bäst signal och stabilitet. Nu har jag inställningarna:

  • Wireless Network Mode: Auto (b/g/n)

  • Channel: 6- 2.436GHz

  • Channel Width: 40MHz

  • Control Sideband: Upper

Är det något jag kan/ska ändra för att få bättre resultat? Annars är jag nöjd med routern och Tomato, som gör att jag kan koppla min USB skrivare till routern och skriva ut trådlöst

Hmm då kanske jag redan har NAT avstängt. I Basic> Network> Wireless Mode är det inställt som just "Access Point". Sedan finns en hel radda med andra alternativ "Access Point + WDS" osv.

Sedan under Advanced> UPnP/NAT-PMP> Enable NAT-PMP så är LAN ikryssat som alternativ.

(Tror faktiskt att raketforskare är enklare än att sätta sig in i än allt detta )

Nej det har du inte.
Din router är inställd som router.

Vad jag kommer ihåg var det tidigare under Advanced --> Routing --> Miscellaneous --> och ändra mellan router och gateway.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-05-07 21:51
Ursprungligen av Borttaget:

Nej det har du inte.
Din router är inställd som router.

Vad jag kommer ihåg var det tidigare under Advanced --> Routing --> Miscellaneous --> och ändra mellan router och gateway.

Där var det, och det stod på "Gateway". Så felsökning fortsätter Tack för hjälpen!

Senast redigerat 2018-07-23 09:10
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-06-22 22:18

Meckat router (Tomato) med tipsen jag fick här. Jag har en medelsignal på 75%, 30dB och noise 11%. Ska man vara nöjd med det, eller ska man jobba vidare?

1
Bevaka tråden