Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vectorgrafik i PowerPoint gör filen tung

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag har skapat vectorgrafik i Illustrator (enkel ikondesign utan färg) och sedan lagt in dessa i PowerPoint.
Nu till problemet, PowerPointen blir väldigt tung (23 mb), vad kan man göra åt problemet då den interna komprimeringen inte minskar filen? Enligt MS själva "Du kan inte optimera bilder som är av vektortyp (vektorgrafik) och har filtilläggen .wmf, .emf och .eps.". Men samma fil i PDF format blir bara 2,2 mb. Går det att komma runt detta på något sätt?

Ursprungligen av Molgan:

Hej,

Jag har skapat vectorgrafik i Illustrator (enkel ikondesign utan färg) och sedan lagt in dessa i PowerPoint.
Nu till problemet, PowerPointen blir väldigt tung (23 mb), vad kan man göra åt problemet då den interna komprimeringen inte minskar filen? Enligt MS själva "Du kan inte optimera bilder som är av vektortyp (vektorgrafik) och har filtilläggen .wmf, .emf och .eps.". Men samma fil i PDF format blir bara 2,2 mb. Går det att komma runt detta på något sätt?

PowerPoint var aldrig konstruerad för att hantera vektorbilder i form av ai eller eps. Det är PowerPoints riktigt dåliga baksida… Hur mycket muskler ägarna bakom PowerPoint har, så har de inte brytt sig om att rätta till denna dåliga baksida… Jag misstänker att Microsoft inte vill befatta sig med PostScript…

Apple's Keynote hanterar dessa filformat utmärkt! Så om du har möjlighet att använda Keynote, gör det! Du kommer att bli mycket gladare och få mindre gråa hår på köpet…

Måste den vara i vektor i presentationen?
Annars är det bara att konvertera den till bitmap och sen lägga in i presentationen.

Själv använder jag Keynote men nu är det till en kund som vill ha allt i PPT, tyvärr.

Visst kan jag göra Bitmap av allt men utskrifter blir usla och skärpan i objekten tappas, men det kanske är det vägen jag måste gå.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-04-18 21:07

Gör det i Keynote och exportera till Powerpoint?

Ett annat, besläktat problem är ju att gamla versioner (2003 och tidigare) av Win PPT inte vill befatta sig med exvis PDF öht. Lägger man in en PDF i en 2007/2008/2010/2011-ppt (pptx) blir bilden automatiskt omgjord till en 72dpi rasterbild om man sparar till den äldre versionen ".ppt" (2004 och tidigare).

Tyvärr grundmallen är skapad för PPT (kundens mall)

1
Bevaka tråden