Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Plastskal från kommande budgetmodell av Iphone på bild

Tråden skapades och har fått 60 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ryktena om en billigare modell av Iphone har förnekats av Apple. Nu kommer en bild som sägs visa upp baksidan av en just en sådan variant av Iphone från Tactus.

Läs hela artikeln här

Märkligt om det kommer bli så.
Samma storlek som 4/4S på skärmen, 3,5" retina, en gammal CPU men fysiskt större än 4/4S, sist men inte minst, i plast.

Går igång lite på den där baksidan ändå. Påminner om sista MacBooken som jag fortfarande tycker är väldigt söt!

Ursprungligen av keptang:

Märkligt om det kommer bli så.
Samma storlek som 4/4S på skärmen, 3,5" retina, en gammal CPU men fysiskt större än 4/4S, sist men inte minst, i plast.

Jag känner inte till Tactus sedan tidigare, men andra Mac-sajter verkar inte tycka de är så värst trovärdiga. Men rent designmässigt skulle det väl kunna vara en budget-Iphone om vi inte tänker så mycket på måtten de uppger. En plattare Iphone 3G så att säga.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-04-18 17:44

Som kontanttelefon prissatt mellan 500 & 999 kronor så skulle den säkert sälja en hel del och Apples appförsäljing skulle troligen stiga en del men jag tror faktiskt att många av de som inte har råd att köpa något dyrare ändå vill ha en större skärm än 3.5"

Ursprungligen av Gordy:

Som kontanttelefon prissatt mellan 500 & 999 kronor så skulle den säkert sälja en hel del och Apples appförsäljing skulle troligen stiga en del men jag tror faktiskt att många av de som inte har råd att köpa något dyrare ändå vill ha en större skärm än 3.5"

Precis, men det kommer Apple aldrig att sälja den för.
Vi får väl se vad som presenteras..

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-04-18 18:53
Ursprungligen av keptang:

Precis, men det kommer Apple aldrig att sälja den för.

Säg inte det men Ja vi får väl se, kan säkert bli en riktigt billig telefon hos subventionerande operatörer. Nu gäller det ju för Apple att suga upp köpare som annars skulle välja billiga Android eller WP8-telefoner.

Senast redigerat 2013-04-18 19:04
Ursprungligen av Gordy:

Säg inte det men Ja vi får väl se, kan säkert bli en riktigt billig telefon hos subventionerande operatörer. Nu gäller det ju för Apple att suga upp köpare som annars skulle välja Android eler WP8-telefoner.

Visst kan det bli så, ska bli intressant att se vad Apple gör hur som helst.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-04-18 20:54

Minns ni 2008, eller nåt, när hela världen väntade på Iphone mini, eftersom 3,5'' var för jävla stort?

Tycker baksidan på bilden är snygg. Om den får samma innehåll som Iphone 5, men plastbaksida, kan jag tänka mig att köpa den. Gillar att den ser ut som en snyggare baksida av Iphone 3.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-04-18 21:10
Ursprungligen av ibish:

Minns ni 2008, eller nåt, när hela världen väntade på Iphone mini, eftersom 3,5'' var för jävla stort?

Snarare var det väl för att iPhone var för jävla dyr? Då hade Apple kunnat sälja en hel del mini-iPhones men nu är det större som gäller även i billiga prisklassen.

Ursprungligen av Redaktionen:

Ryktena om en billigare modell av Iphone har förnekats av Apple. Nu kommer en bild som sägs visa upp baksidan av en just en sådan variant av Iphone från Tactus.

Läs hela artikeln här

Jag är skeptisk...

Ser ut som ett löst skal man kan köpa för någon tia på närmsta marknad här i Beijing.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-04-19 07:33

Jag ser inte anledningen till att Apple över huvud taget skulle presentera en billig iPhone. Jag hade förstått det om det nu hade varit så att de tjänade multum på AppStore men så verkar det inte vara, enligt rapporter i annan tråd här på 99mac. Sedan så är det ju väldigt icke-Apple att skapa en produkt bara med utgångspunkt från att den ska vara så billig som möjligt.

Vad kan det finnas för argument som legitimerar en billig iPhone?

Ursprungligen av zinned:

Jag ser inte anledningen till att Apple över huvud taget skulle presentera en billig iPhone. Jag hade förstått det om det nu hade varit så att de tjänade multum på AppStore men så verkar det inte vara, enligt rapporter i annan tråd här på 99mac. Sedan så är det ju väldigt icke-Apple att skapa en produkt bara med utgångspunkt från att den ska vara så billig som möjligt.

Vad kan det finnas för argument som legitimerar en billig iPhone?

Vad finns det för argument för billiga BMW's, Mercor och Audis? Instegsmodeller finns ju alltid i alla branscher och är viktiga för att knyta användare till just sitt eco-system. Chansen är ju väldigt mycket högre att personen går från iPhone mini - iPhone istället för Android - iPhone i mitt tycke.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-04-19 08:27
Ursprungligen av Mattias Rådström:

Vad finns det för argument för billiga BMW's, Mercor och Audis? Instegsmodeller finns ju alltid i alla branscher och är viktiga för att knyta användare till just sitt eco-system. Chansen är ju väldigt mycket högre att personen går från iPhone mini - iPhone istället för Android - iPhone i mitt tycke.

Det argumentet håller inte här.

Så har inte Apple resonerat på väldigt länge så jag förstår inte varför de skulle göra det nu. De håller hårt på att bara göra produkter som håller absolut högsta möjliga klass, vilket de gör.

Ursprungligen av zinned:

Det argumentet håller inte här.

Så har inte Apple resonerat på väldigt länge så jag förstår inte varför de skulle göra det nu. De håller hårt på att bara göra produkter som håller absolut högsta möjliga klass, vilket de gör.

"Varför skulle Apple göra en iPad Mini? Så har de inte resonerat på väldigt länge och jag förstår inte varför de skulle göra det nu. De håller hårt på att bara göra produkter som håller absolut högsta möjliga klass, vilket de gör."

Times change.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-04-19 08:33
Ursprungligen av Mattias Rådström:

"Varför skulle Apple göra en iPad Mini? Så har de inte resonerat på väldigt länge och jag förstår inte varför de skulle göra det nu. De håller hårt på att bara göra produkter som håller absolut högsta möjliga klass, vilket de gör."

Times change.

Det är heller inget argument som håller.

iPad Mini är ingen billighets-iPad. Det är en mindre modell som håller exakt lika hög premiumklass som fullstora iPad.

Ursprungligen av zinned:

Det är heller inget argument som håller.

iPad Mini är ingen billighets-iPad. Det är en mindre modell som håller exakt lika hög premiumklass som fullstora iPad.

Den är mindre, billigare och har ett sämre chip, men den är inte en billighets-iPad? Hade den varit "top-notch" som hade dom stoppat in samma A6 som i iPad 4.

Ursprungligen av Mattias Rådström:

Den är mindre, billigare och har ett sämre chip, men den är inte en billighets-iPad? Hade den varit "top-notch" som hade dom stoppat in samma A6 som i iPad 4.

Bättre än iPad 2 på många vis, iPad2 säljs fortfarande

Ursprungligen av wilhelmsson:

Bättre än iPad 2 på många vis, iPad2 säljs fortfarande

Meningen med mitt första inlägg var att saker förändras och företag tar beslut som dom kanske inte skulle gjort för ett par år sedan. Att Jobs dog och Cook tog över måste ju inneburit en viss förändring i företagets riktning vilket borde kunna resultera i något liknande.

Om sedan iPad Mini är bättre eller sämre än iPad 2 är irrelevant för ovan diskussion, enbart ett exempel på något de sa aldrig skulle hända men som gjorde det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-19 08:57
Ursprungligen av Redaktionen:

Ryktena om en billigare modell av Iphone har förnekats av Apple. Nu kommer en bild som sägs visa upp baksidan av en just en sådan variant av Iphone från Tactus.

Läs hela artikeln här

Ställer de olika skärmstorlekarna till problem med appar?

iPad Mini är inte en budget-iPad. Det är en mindre variant av iPad. För att passa dem som tycker att iPad är för stor/tung. Om den hade all prestanda som iPad skulle den få kortare batteritid eftersom det får plats mindre batteri i den. Det vore heller inte vettigt att sätta samma prislapp på iPad Mini som iPad.
Jag ser inte framför mig att Apple skulle komma ut med en premium-iPhone parallellt med en budget-iPhone. Jag skulle kunna föreställa mig en framtid med 2 parallella iPhone-modeller av premiumklass där den ena är något mindre, och därmed av naturliga skäl något billigare. Precis som att det inte är något budget över en 13" MacBook Pro kontra en 15", trots att den är billigare.

Det finns redan instegsmodeller. De heter iPhone 4 och iPhone 4S. Men det hade helt klart varit en intressant approach att gå tillbaka till plast efter att ha bytt alla modellserier till aluminium.

Om det är plastskal som säljs och som ser ut så förstår jag inte hur de kan passa iPhone eftersom alla iPhone-modeller har runda volymknappar medan detta har avlånga a'la iPad Mini. Men men...

Frågan är dock hur "billighetskonceptet" blir då Apple har en tydlig strategi att ta betalt för hårdvara och inte lansera skräp. Blir det en plast-iPhone blir det ändå ingen 999:- telefon. Tyvärr.

Ursprungligen av pmarriott:

iPad Mini är inte en budget-iPad. Det är en mindre variant av iPad. För att passa dem som tycker att iPad är för stor/tung. Om den hade all prestanda som iPad skulle den få kortare batteritid eftersom det får plats mindre batteri i den. Det vore heller inte vettigt att sätta samma prislapp på iPad Mini som iPad.
Jag ser inte framför mig att Apple skulle komma ut med en premium-iPhone parallellt med en budget-iPhone. Jag skulle kunna föreställa mig en framtid med 2 parallella iPhone-modeller av premiumklass där den ena är något mindre, och därmed av naturliga skäl något billigare. Precis som att det inte är något budget över en 13" MacBook Pro kontra en 15", trots att den är billigare.

Som jag redan sagt ovan, irrelevant om det är en budget-iPad eller inte.

"Apple's done extensive user-testing on touch interfaces over many years, and we really understand this stuff. There are clear limits of how close you can physically place elements on a touch screen before users cannot reliably tap, flick or pinch them. This is one of the key reasons we think the 10-inch screen size is the minimum size required to create great tablet apps."

We really understand this stuff, 10" is the minimum size. Sedan ändrade dom sig och anpassade sig efter marknaden.

Ursprungligen av Mattias Rådström:

Som jag redan sagt ovan, irrelevant om det är en budget-iPad eller inte.

"Apple's done extensive user-testing on touch interfaces over many years, and we really understand this stuff. There are clear limits of how close you can physically place elements on a touch screen before users cannot reliably tap, flick or pinch them. This is one of the key reasons we think the 10-inch screen size is the minimum size required to create great tablet apps."

We really understand this stuff, 10" is the minimum size. Sedan ändrade dom sig och anpassade sig efter marknaden.

Förstår inte vad du försöker säga.

Ursprungligen av pmarriott:

Förstår inte vad du försöker säga.

zinned: Varför skulle de skapa en billig iPhone?
Jag: För att få till en riktig instegsmodell.
zinned: Det är omöjligt för att så gör inte Apple.
Jag: Dom har ändrat sig förr och kan göra det igen.

Det finns stora vinster att göra i att sluta tillverka gamla modeller och istället göra nya likvärdiga med samma låga pris. Titta på spelkonsoler till exempel, det sitter ju långt ifrån samma hårdvara i Playstation 3 nu som det gjorde när den lanserades. Utvecklingen går framåt och tillverkningstekniken blir bättre vilket gör att telefonerna kan göras billigare och strömsnålare än tidigare.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-04-19 09:46
Ursprungligen av Mattias Rådström:

Som jag redan sagt ovan, irrelevant om det är en budget-iPad eller inte.

Ursprungligen av Mattias Rådström:

zinned: Varför skulle de skapa en billig iPhone?
Jag: För att få till en riktig instegsmodell.

Först säger du att det är irrelevant med epitetet budget-iPad/budget-iPhone och i nästa andetag säger du att det skulle utgöra en instegsmodell. Hur ska du ha det?

1) Det är ju just det det handlar om - en budget-iPhone eller ej.

2) De har redan en instegsmodell, iPhone 4/4S.

Ursprungligen av Mattias Rådström:

zinned: Det är omöjligt för att så gör inte Apple.
Jag: Dom har ändrat sig förr och kan göra det igen.

Inte någonstans har jag skrivit just "omöjligt", varför påstår du det?

Det jag säger är att det är inte Apple att skapa en billighetsprodukt, att skapa en produkt med fokus på att den ska vara billig och sälja i vansinniga volymer. De skapar riktigt högklassiga produkter och det kostar. De skulle inte gå ner i kvalitet bara för att få en billighetslur.

Ursprungligen av Mattias Rådström:

zinned: Varför skulle de skapa en billig iPhone?
Jag: För att få till en riktig instegsmodell.
zinned: Det är omöjligt för att så gör inte Apple.
Jag: Dom har ändrat sig förr och kan göra det igen.

Det finns stora vinster att göra i att sluta tillverka gamla modeller och istället göra nya likvärdiga med samma låga pris. Titta på spelkonsoler till exempel, det sitter ju långt ifrån samma hårdvara i Playstation 3 nu som det gjorde när den lanserades. Utvecklingen går framåt och tillverkningstekniken blir bättre vilket gör att telefonerna kan göras billigare och strömsnålare än tidigare.

Varför blandar du in mig när du debatterar med zinned då? Om Apple aldrig ändrade sig skulle de fortfarande tillverka Lisa. Och det finns stora vinster i att inte hålla på att diversifiera för mycket. Att sälja en produkt i 2-3 år efter att den blivit ersatt av en ny är inte speciellt länge. Det tar utvecklingsresurser och kostar i produktionsutrustning att ta fram en ny produkt, även om det är en integsmodell. Då är det bättre att sänka priset på den gamla och låta den vara med ett par år till. En "ny" instegsmodell skulle sannolikt inte tillföra något nytt i jämförelse förutom ett nytt utseende.

En teori kan väl vara att de tar fram en Iphone de kan sälja till ett billigare pris i länder som Indien och Kina som de säger är väldigt viktiga marknader.

Ursprungligen av zinned:

Först säger du att det är irrelevant med epitetet budget-iPad/budget-iPhone och i nästa andetag säger du att det skulle utgöra en instegsmodell. Hur ska du ha det?

1) Det är ju just det det handlar om - en budget-iPhone eller ej.

2) De har redan en instegsmodell, iPhone 4/4S.

Inte någonstans har jag skrivit just "omöjligt", varför påstår du det?

Det jag säger är att det är inte Apple att skapa en billighetsprodukt, att skapa en produkt med fokus på att den ska vara billig och sälja i vansinniga volymer. De skapar riktigt högklassiga produkter och det kostar. De skulle inte gå ner i kvalitet bara för att få en billighetslur.

Huruvida ni vill klassa det som budget är irrelevant. Faktum kvarstår att de fortfarande är billigare vilket gör det till en instegsmodell. Om de sedan väljer att använda plast eller aluminium för att få till "premium-känslan" låtar jag vara osagt, jag menar bara att möjligheten för en dylik enhet skulle gagna Apple i det långa loppet och därför inte borde vara otänkbart.

Bara för att en enhet är äldre är den inte billigare att producera. Om man bara ska se till CPU så får man ut fler chip/wafer när man sänker tillverkningstekniken vilket minskar kostnaden avsevärt. Lägre nm och förbättrad arkitektur gör även enheten strömsnålare och snabbare. Underklockning spär på strömsnålheten. Därför tror jag att det kan vara smartare att skapa en "ny" modell i det billigare segmentet.

Det parafraserade, då använder man självklart inte exakt samma ord som i originalet. Det var iaf känslan jag fick när jag läste ditt inlägg.

Apple har sedan 80-talet(?) levt i skuggan av Microsoft, det är inte otroligt att man skulle vilja hålla i en marknad på riktigt istället för att återigen flyttas ner till marginalen när man nu har momentum.

Ursprungligen av pmarriott:

Varför blandar du in mig när du debatterar med zinned då? Om Apple aldrig ändrade sig skulle de fortfarande tillverka Lisa. Och det finns stora vinster i att inte hålla på att diversifiera för mycket. Att sälja en produkt i 2-3 år efter att den blivit ersatt av en ny är inte speciellt länge. Det tar utvecklingsresurser och kostar i produktionsutrustning att ta fram en ny produkt, även om det är en integsmodell. Då är det bättre att sänka priset på den gamla och låta den vara med ett par år till. En "ny" instegsmodell skulle sannolikt inte tillföra något nytt i jämförelse förutom ett nytt utseende.

För att du svarade på vår diskussion med budget-iPad, även fast du inte citerade så var det rätt självklart riktigt mot vår diskussion enligt mig. Förlåt att jag svarade om inte.

Klart att de utvecklar nya produkter men detta skulle innebära att de försöker ta tag i ett nytt segment, något som de inte alls gör särskilt ofta. Speciellt budget-segmentet.

Det finns väl ingen iPhone alls som tillför något nytt förutom ett nytt utseende och aningen högre specs? "Nyheten" skulle vara lägre pris och eventuellt högre hållbarhet med plasten.

Ursprungligen av Mattias Rådström:

Bara för att en enhet är äldre är den inte billigare att producera.

Det finns ingen absolut sanning. Att göra en ny modell innebär utvecklingskostnader/att man tar utvecklingsresurser från andra projekt, nya maskiner för produktionsenheterna, ny dokumentation, nya certifieringar, reservdelslogistik, utbildning av personal etc. Om man kan sälja så många fler enheter med en ny design att man tjänar mer pengar trots dessa kostnader, ja då är det väl bara att tuta och köra. Jag kan inte för ett ögonblick tänka mig att Apple inte räknat på detta. Om de kände att de skulle kunna tjäna en massa pengar på något skulle de nog göra det. Kom ihåg att det är aktieägarna som bestämmer. De har investerat för att få avkastning, och då kräver de av bolaget att det ska tjäna pengar.

Bevaka tråden