Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Swedbanks app får skannerfunktion

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Swedbank har uppdaterat sin app för Iphone och Ipad med en skannerfunktion som med hjälp av den inbyggda kameran kan läsa av OCR-uppgifter från räkningar.

Läs hela artikeln här

Härligt, men som sagt, de är långt ifrån först. Länsförsäkringar har haft funktionen ganska länge och jag undrar om inte Handelsbanken också har den. Ju fler desto bättre, det är en riktigt grym funktion. Med OCR-skanning och Mobilt bank-ID är det riktigt långt mellan gångerna man behöver plocka fram säkerhetsdosan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-17 17:55

Det verkar fint, ska testa nästa gång jag får en räkning i pappersformat (inte ofta numera). Men det jag blev lite fundersam på är att det står att man måste dubbelkolla siffrorna. Okej att man direkt ser om beloppet är fel. Men om man måste dubbelkolla OCR-nummer så går det ju lika fort att skriva in det för hand. Eller missförstod jag något?

Ursprungligen av stile:

Det verkar fint, ska testa nästa gång jag får en räkning i pappersformat (inte ofta numera). Men det jag blev lite fundersam på är att det står att man måste dubbelkolla siffrorna. Okej att man direkt ser om beloppet är fel. Men om man måste dubbelkolla OCR-nummer så går det ju lika fort att skriva in det för hand. Eller missförstod jag något?

Jag har LF och där behöver jag bara se så att rätt siffror hamnar i rätt fält, fungerar oftast felfritt. Behöver inte kolla varje siffra så att säga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-17 18:46
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Jag har LF och där behöver jag bara se så att rätt siffror hamnar i rätt fält, fungerar oftast felfritt. Behöver inte kolla varje siffra så att säga.

Ok, låter bra. Kommer testa så fort en pappersräkning dyker upp här hemma

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-04-17 19:14
Ursprungligen av stile:

Ok, låter bra. Kommer testa så fort en pappersräkning dyker upp här hemma

Jag kan offra mig och skicka en hederlig pappersräkning till dig

Vilket belopp önskas

  • Medlem
  • Gävle
  • 2013-04-18 10:18
Ursprungligen av A Milton:

Härligt, men som sagt, de är långt ifrån först. Länsförsäkringar har haft funktionen ganska länge och jag undrar om inte Handelsbanken också har den. Ju fler desto bättre, det är en riktigt grym funktion. Med OCR-skanning och Mobilt bank-ID är det riktigt långt mellan gångerna man behöver plocka fram säkerhetsdosan.

Japp, Handelsbanken har haft ocr-skanner rätt länge nu. Jag har helt lämnat internetbanken för att bara använda mobilen (förutom när jag måste lagra en ny kontakt, vilket inte går av säkerhetsskäl i mobilen).

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2013-04-18 13:51

Kul för de som har Swedbank att de till slut fått tummen ur....
Att betala räkningar går MYCKET fortare sen Handelsbanken kom med OCR-scanner i sin app. Funkar klockrent, brukar bara kolla så att de 4-5 sista siffrorna stämmer.
Dock har Handelsbankens internettjänst förbättrats avsevärt sen de uppdaterade den förra(?) månaden. Riktigt lättjobbad nu.

SEB har haft detta länge också. Däremot är det ingen fara med OCR-numren. Den sista siffran är en kontrollsiffra. Blir det fel hojtar den till. Om du nu inte skulle ha sån ofattbar tur att peta in ett felaktigt nummer med korrekt kontrollsiffra.

Önskar bara att man kunde läsa eFakturor i appen. Vill ju gärna kunna läsa och lagra fakturan som pdf innan man betalar den. Att det inte går beror troligen på att det inte finns något standardsätt att visa fakturan utan alla gör på sitt sätt.

Ursprungligen av Macaddict:

Önskar bara att man kunde läsa eFakturor i appen. Vill ju gärna kunna läsa och lagra fakturan som pdf innan man betalar den. Att det inte går beror troligen på att det inte finns något standardsätt att visa fakturan utan alla gör på sitt sätt.

Detta kan man delvis göra i Handelsbankens app. Läsa fungerar utmärkt, har aldrig varit med om att det inte funkat. Kommer upp som en PDF. Däremot går det inte att spara ner den.

eFakturornas PDF'er finns inte hos banken utan hos tredjepart, därav att det förmodligen inte funkar 100%.

Ursprungligen av keptang:

eFakturornas PDF'er finns inte hos banken utan hos tredjepart, därav att det förmodligen inte funkar 100%.

Förmodligen. Vore ju bra om det förbättrades.

Visst, de andra bankerna har detta redan och det skrev jag i artikeln, men ni missar ju det viktiga här, man kan få jeansbakgrund på startsidan i appen!!!

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-04-18 16:53
Ursprungligen av ooskar:

Japp, Handelsbanken har haft ocr-skanner rätt länge nu. Jag har helt lämnat internetbanken för att bara använda mobilen (förutom när jag måste lagra en ny kontakt, vilket inte går av säkerhetsskäl i mobilen).

Det går om du beställer hem engångskoder så kan du lägga till kontakter i appen.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2013-04-19 01:47
Ursprungligen av pmarriott:

SEB har haft detta länge också. Däremot är det ingen fara med OCR-numren. Den sista siffran är en kontrollsiffra. Blir det fel hojtar den till. Om du nu inte skulle ha sån ofattbar tur att peta in ett felaktigt nummer med korrekt kontrollsiffra.

Kan även vara två kontrollsiffror på slutet:
https://sv.wikipedia.org/wiki/OCR-nummer

Ursprungligen av ooskar:

Japp, Handelsbanken har haft ocr-skanner rätt länge nu. Jag har helt lämnat internetbanken för att bara använda mobilen (förutom när jag måste lagra en ny kontakt, vilket inte går av säkerhetsskäl i mobilen).

Det tycker jag är lite av ett bekymmer. Länsförsäkringar har ordnat detta genom att ha stöd för både Bank-ID och säkerhetsdosa för att kunna skicka betalningar till nya mottagare. Handelsbanken borde dra lärdom av det.

Kan tilläggas att jag även har Handelsbanken, men min främsta bank är Länsförsäkringar.

Ursprungligen av Macaddict:

Förmodligen. Vore ju bra om det förbättrades.

Kollade precis i Skandiabankens app och där går det att se samtliga PDF'er på eFakturorna, så det lär bero på bankens app verkar det som.

1
Bevaka tråden