Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Email till många (100 st)

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej jag vill skicka ett mail till många mottagare som inte skall kunna se varandras adresser. Jag är arbetsgivare och vill svara alla som har sökt utan att de får all a andras adresser. Jag kan ju lägga alla i bcc men det känns inte så artigt. Finns det ngt knep?
Jag är medveten om att detta liknar spam men jag vill bara kunna skicka samma mail på ett enkelt sätt
"Tack för mottagen ansökan. Vi kommer att svara... " till allihopa.

MVH
PP

Lägg alla under bcc och din egen under till, alt lämnar den blankt. Tycker jag funkar.

Annars kanske du kan skapa en grupp med allas mailadresser, då visas gruppen under "till" istället för adresserna. Detta fungerar nog olika beroende på mailtjänst, så det kan vara värt att testa internt först.

Jag tycker också att det funkar bra med BCC.

Men om du inte vill köra den metoden, så behöver vi mer information. Så då får vi börja med några motfrågor:

Från vilket operativsystem?
Från vilken mailklient? Eller webmail, kanske?
Från vilken typ av mailkonto?
Var har du mottagaradresserna? (ligger de typ i ett Excel-dokument, eller i någon databas, eller något liknande)

Det går säkert att lösa med AppleScript och/eller Automator - eller med Filemaker. Har du tillgång till och kunskap om någon av dessa?

tack
Jag har adresserna i ett excel ark. Jag använder Mail.app i osx 10.8.3.
Det är ett exchange konto som skall användas.

Jag kanske har missförstått (eller bara är gammaldags). Är inte bcc oartigt?

Ursprungligen av powerplant:

Jag kanske har missförstått (eller bara är gammaldags). Är inte bcc oartigt?

Det beror på hur det används. Lägger du till någon som bcc som sedan svarar alla kan det upplevas som att du ville dölja att personen blandades in för den person eller personer som du först adresserade. Det kan givetvis upplevas som oartigt/oärligt.

I övrigt så ser jag inget problem med det.

Ok det blir kanske enklast med bcc

tack
jh

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-04-16 23:55

För att göra klart att det är med goda avsikter man fått ett mail till sig adresserat i BCC så kan du välja en valfri Till-adress som informerar om detta.
Tex:

Ett andra urval av kandidater <må[email protected]>

Visst, du får ett eller ett par felmeddelanden per mail att må[email protected] inte går att nå, men det bortser du ifrån.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-17 06:09

Jag tycker du ska använda bcc. Det korrekta (artiga) är att du skickar ett svar och då känns texten du har i mailet viktigare. Alternativet är att du skriver en text och svara på varje mail där du kopierar in samma text men det tar längre tid.

Jag använder alltid BCC när jag ska skicka ut mail till ett gäng återförsäljare etc. Annars blir det ofta tjafs om varför man gör affärer med den och den. Har aldrig fått någon negativ respons på detta.
Som sagt, enda gången när det skulle kunna vara negativt är om man skickar ett mail till ett antal mottagare varav en är bcc, och vederbörande väljer "svara alla" i vilket fall de andra ursprungliga mottagarna då ser att det fanns fler mottagare som de inte skulle veta om.
BCC är bra. Hade en potentiell kund som skulle genomföra en investering i mångmiljonklassen, och när han skulle skicka ut en fråga till leverantörerna råkade han lägga allihop i "till"-fältet. Det var ju bra, för då fick man veta exakt vilka som var med och slogs om affären.

Är det så BCC funkar? Om jag skickar ett mail och lägger in 10 adresser som BCC, och bara mig själv i det vanliga till-fältet. Vad händer då om någon av BCC-mottagarna väljer "svara alla"? Går det då ett svar till alla i BCC-listan? Isåfall så är ju den listan på något sätt synlig för alla mottagare. Annars skulle ju svaren inte kunna skickas.

Ursprungligen av erro67:

Är det så BCC funkar? Om jag skickar ett mail och lägger in 10 adresser som BCC, och bara mig själv i det vanliga till-fältet. Vad händer då om någon av BCC-mottagarna väljer "svara alla"? Går det då ett svar till alla i BCC-listan? Isåfall så är ju den listan på något sätt synlig för alla mottagare. Annars skulle ju svaren inte kunna skickas.

Det går bara till dig, därav namnet BCC.
Mottagarna kan inte se adresserna som finns i BCC-fältet.

Jag skriver inget alls i de andra fälten. Jag lägger bara in alla adresserna i BCC-fältet. Möjligen får det konsekvensen att det står "To: undisclosed recipient" i Till-fältet hos mottagaren, men vad gör det?

Ursprungligen av keptang:

Det går bara till dig, därav namnet BCC.
Mottagarna kan inte se adresserna som finns i BCC-fältet.

Precis, "Blind Carbon Copy/Copy Concerned". Jag fick däremot intrycket av några svar ovan att de ändå kunde svara tillbaka till alla i listan. Låter orimligt. Eller så har jag missuppfattat svaren helt.

Ursprungligen av erro67:

Precis, "Blind Carbon Copy/Copy Concerned". Jag fick däremot intrycket av några svar ovan att de ändå kunde svara tillbaka till alla i listan. Låter orimligt. Eller så har jag missuppfattat svaren helt.

Jo, vissa inlägg antyder det litegrann.
Men hursomhelst, det är så som jag skrev.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-04-17 12:43

Kolla på Direct Mail i App Store.
Hålla på att fjanta med BCC känns mindre seriöst när det handlar om svar på arbetsansökan från ditt företag. Skapa något snyggt istället. Via DM kan du även se hur många som läst mailet, om de har klickat på någon länk osv. Kanske kan vara av vikt i detta fallet?

http://youtu.be/YbSbERiD8D4

Senast redigerat 2013-04-17 12:56
Ursprungligen av kladda:

Kolla på Direct Mail i App Store.
Hålla på att fjanta med BCC känns mindre seriöst när det handlar om arbetsansökan. Skapa något snyggt istället. Via DM kan du även se hur många som läst mailet, om de har klickat på någon länk osv. Kanske kan vara av vikt i detta fallet?

http://youtu.be/YbSbERiD8D4

Får intrycket av att det TS vill göra är att svara en hoper människor som sökt jobb hos TS. Inte att TS ska skicka en hoper ansökningar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-04-17 12:54
Ursprungligen av pmarriott:

BCC är bra. Hade en potentiell kund som skulle genomföra en investering i mångmiljonklassen, och när han skulle skicka ut en fråga till leverantörerna råkade han lägga allihop i "till"-fältet. Det var ju bra, för då fick man veta exakt vilka som var med och slogs om affären.

Han kanske "råkade" för att ni skulle se att han tog in offert från många?
Bra sätt att uppmana alla som fick mailet att hålla priserna nere.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-04-17 12:55
Ursprungligen av pmarriott:

Får intrycket av att det TS vill göra är att svara en hoper människor som sökt jobb hos TS. Inte att TS ska skicka en hoper ansökningar.

Fick samma intryck. Ber om ursäkt om jag formulerade mig fel. Ska ändra mitt inlägg så det framgår tydligare.

Ursprungligen av kladda:

Han kanske "råkade" för att ni skulle se att han tog in offert från många?
Bra sätt att uppmana alla som fick mailet att hålla priserna nere.

Tror inte det. Ca 3 minuter efter att mailet kom, landade en begäran om återkallelse (finns tydligen nån sån funktion i vissa mailsystem).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-04-17 13:49
Ursprungligen av pmarriott:

Tror inte det. Ca 3 minuter efter att mailet kom, landade en begäran om återkallelse (finns tydligen nån sån funktion i vissa mailsystem).

HAHA se där ja!
Hade jag ingen aning om att en sådan funktion fanns. Kunde ni ändå läsa mailet som de ville återkalla? Isf skapar det ju en ännu större nyfikenhet runt ett mail som dom vill återkalla.

Ursprungligen av pmarriott:

Tror inte det. Ca 3 minuter efter att mailet kom, landade en begäran om återkallelse (finns tydligen nån sån funktion i vissa mailsystem).

Japp, finns i Exchange bl.a.
Men det hjälper ju inte så mycket då mailet redan skickats utanför sin egen Exchange-miljö.

Ursprungligen av kladda:

HAHA se där ja!
Hade jag ingen aning om att en sådan funktion fanns. Kunde ni ändå läsa mailet som de ville återkalla? Isf skapar det ju en ännu större nyfikenhet runt ett mail som dom vill återkalla.

Gissar att man kan återkalla interna mail i vissa mailsystem, men när det redan hamnat i min inbox så kan det inte återkallas. Och, alldeles rätt, den där återkallelsen gjorde det än mer uppenbart att vi inte skulle veta om varandra. Eftersom vi känner våra kunkurrenter rätt bra så är det lättare att argumentera för sin produkt när man vet vad den jämförs med.

tack allihopa,

Blir nog ett artigt brev skickat via bcc.

PP

1
Bevaka tråden