Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Imac och optisk kabel

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla

Har en fråga kring min nya iMac (sent 2012- modellen).
Jag att det finns en adapter för optisk kabel för iMac. Den ska konvertera/öppna så att den optiska kabeln funkar i det vanliga uttaget för hörlurar, de i butiken säger att när man har den i så låter adaptern den optiska signalen att "lysa/skicka den optiska signalen" igenom hörlursutaget och så att kvalitén blir precis som vanligt med en optisk kabel....stämmer det att den nya iMac;en stödjer optisk kabel? hittar inget svar sj.

Tack på förhand

Japp.

Jodå, det har den. Det står på Apples produktsida om iMac

En sån här kabel behöver du om du ska koppla till en stereo med optisk ingång: http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/toslink/toslink-till-optisk-3-5-mm/optisk-toslink-kabel-p39259

Yessss vad gött! hehe missade det, måste läst förbi
så jag får full (optisk) kvalitet för så lite med om jag köper den kablen, nice men....har ifs redan en kabel på 3,5 m vilket jag behöver för har allt draget under skrivbordet i en sådan där kabelhållare, finns det adaptrar till ett rimligt pris? för den jag såg kostade sjuka 300kr för lite plast typ....
TACK för hjälpen ännu en gång!

Hittade denna nu, tror ni den funkar? http://www.kabelbutiken.com/optisk-toslink-ad... ?
e sidan pålitlig tror ni?

Du får ljudet optiskt, utan att den går via Macens interna DAC. Kvaliten beror ju på materialet du spelar upp.
Adaptern från den sidan funkar nog fint, men det skiljer ju bara nån tia när du räknar in frakten mot att gå ner till Kjell&C:o, Clas Ohlson eller någon elektronikbutik i Göteborg.

EDIT: 39 kr hos Siba: http://www.siba.se/product/4634376/champion-3392ch-toslink-3-5-mm-adapter-?ref=search

Ursprungligen av timlundborg:

Hittade denna nu, tror ni den funkar? http://www.kabelbutiken.com/optisk-toslink-ad... ?
e sidan pålitlig tror ni?

Fungerar för mig!

Tack , får bli siba o gå ner o handla, som tur är så bor jag mitt i stan så enklast så såg att man måste handla för minst 50 kr ex frakt för att få den för 17 kr så billigaste, hittade nämligen inte bara adapter som jag vill ha (ej kabel), utan med kabel hos mediamarkt för 300kr, men en adapter hos siba blir det helt enklet tack för all hjälp (till er alla)

Har du redan dragit en optisk kabel så är det klart du köper en adapter.

I mitt fall har den optiska kabeln och adaptern skiftat källa endel, iMac ibland MBP ibland vilket slitit på plasten = glapp, så i mitt fall hade en kabel med rätt kontakter från början fungerat bättre. men men

Ursprungligen av timlundborg:

Hej alla

Har en fråga kring min nya iMac (sent 2012- modellen).
Jag att det finns en adapter för optisk kabel för iMac. Den ska konvertera/öppna så att den optiska kabeln funkar i det vanliga uttaget för hörlurar, de i butiken säger att när man har den i så låter adaptern den optiska signalen att "lysa/skicka den optiska signalen" igenom hörlursutaget och så att kvalitén blir precis som vanligt med en optisk kabel....stämmer det att den nya iMac;en stödjer optisk kabel? hittar inget svar sj.

Tack på förhand

Jag lånar tråden lite.
Jag har en mcbook air från 2011. Funkar detta även på den?
Har köpt en ny förförstärkare där det enbart var digitala ingångar. Fick rådet av återförsäljaren att då köpa en toslink kabel, vilket jag gjode. Köpet den från kjellochcompani som det länkas till längre upp i tråden, men har inte fått det att fungera. Behöver jag någon mjukvara eller nåt? Är datorn för gammal för det?

På förstärkaren finns en usb ingång märkt med symbolen för bluetooth. Så tydligen ska jag alltså kunna köpa en bluetooth mottagare och sätta in där, eller? Förstärkaren jag har är denna Andra tips på hur jag kan ansluta datorn alt tel till anläggningen?

Ursprungligen av Sverker G:

Jag lånar tråden lite.
Jag har en mcbook air från 2011. Funkar detta även på den?
Har köpt en ny förförstärkare där det enbart var digitala ingångar. Fick rådet av återförsäljaren att då köpa en toslink kabel, vilket jag gjode. Köpet den från kjellochcompani som det länkas till längre upp i tråden, men har inte fått det att fungera. Behöver jag någon mjukvara eller nåt? Är datorn för gammal för det?

På förstärkaren finns en usb ingång märkt med symbolen för bluetooth. Så tydligen ska jag alltså kunna köpa en bluetooth mottagare och sätta in där, eller? Förstärkaren jag har är denna Andra tips på hur jag kan ansluta datorn alt tel till anläggningen?

Din Macbook Air har inte optisk utgång.

Ja, tanken är att Nuforce ska komma med en bluetooth-adapter som du kan använda i USB-utgången, verkar inte som den produkten finns.

Från deras FAQ;
Q: I see that there are some USB connectors on the back panel. What are these?

A: Please note that the AVP-18 DOES NOT support USB Audio (as in a USB DAC). The USB connector (B-style) is used for firmware upgrades only. The USB connector that looks like a USB-3 marked 'Bluetooth' is reserved for a future Bluetooth audio option that will soon be available from NuForce.

edit: Du skulle kunna köpa ett USB-ljudkort och använda, eller Mini DisplayPort till HDMI-adapter plus en HDMI-kabel.

Tack för svaret. Kanske får bli nån minidisplayport då i såna fall.
Jo, jag hittade iofs den länken också. Men så tänkte jag om jag verkligen måste ha deras eller om jag kan köpa vilken bluetooth sticka som helst. Vore ju najs att ha det trådlöst.

1
Bevaka tråden