Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Programmet Mail beter sig konstigt

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Västerås
  • 2013-04-16 09:57

Jag har fått problem med min jobb-mail på min MacBook Pro. På mitt konto i Mail, så har alla inkorg breven försvunnit - eller rättare sagt, jag ser dem inte. Går jag in via Outlook så finns dem där och därifrån fungerar det utmärkt. Det började med att inga nya mail kom in (fast de fanns i Outlook). Men nu kommer det in nya, men när jag har läst dem (eller om de finns där ett tag), så försvinner dem och hela inkorgen för kontot är heltomt. Ibland har det dock stått att jag har olästa mail, fast jag inte ser dem. Mitt G-mail konto som också är knutet till programmet fungerar dock utmärkt.

Är det någon som vet vad som har hänt och kan hjälpa mig få rätsida på det?

Jag kan också tillägga att jag har en Synology Diskstation, som också har börjat bete sig konstigt. Jag kommer inte längre in från Macen, men däremot från PC'n. Lösenord och användarnamn är de samma och jag loggar in via webläsaren, men det står att jag inte har behörighet. Det kanske är långsökt att det har något samband med Mailen, men vad vet jag...

Hjälp tas tacksamt emot!

Det låter som du har ställt in mailen som POP, kan det stämma? Jag skulle rekommendera att sätter upp ditt konto som ett IMAP-konto istället.

Här kan du läsa om skillnaden mellan POP och IMAP.
http://www.guidingtech.com/2207/difference-between-pop-and-imap/

  • Medlem
  • Västerås
  • 2013-04-16 21:41

Tack för svaret!

Jag var inne i inställningar och snurrade, men jag hittar inte var man ändrar typen av konto. Var ser jag vad jag har och hur ändrar jag det?

Ursprungligen av Orfeus:

Tack för svaret!

Jag var inne i inställningar och snurrade, men jag hittar inte var man ändrar typen av konto. Var ser jag vad jag har och hur ändrar jag det?

Det går inte att ändra ett befintligt konto, du får lägga upp ett nytt. Mitt förslag är att du sätter upp det nya och kontrollerar att du har allt i eventuella arkiv mm innan du raderar det gamla pop-kontot. En backup är dock givetvis alltid att föredra oavsett vad.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-04-17 09:13

Var hos en kund igår med samma problem. Till och med så att ibland när man stänger ned Mail (inte helt dödar det) och sedan öppnar det igen så är inkorgen "tom". Det kan även stå "0 brev, 10 olästa". Testa Brevlåda - Bygg om.
Jag kom faktiskt inte fram till någon lösning mer än att bygga om och sedan låta Mail stå öppet ett tag. Efter att ha gjort så några upprepade gånger verkade det fungera.. känns dock inte som en vidare stabil eller långsiktig lösning..

Edit: Kunden har Exchange 2010

Senast redigerat 2013-04-17 12:45
  • Medlem
  • Trondheim
  • 2013-04-18 14:56

Hmmm, Jag använder exhange och får relativt ofta mail utan meddelande (har hänt två gånger idag). Men jag upptäckte idag att om jag kollar mailen på iPaden så finns där ett meddelande inuti mailet. Efter en omstart av mail.app så dök innehållet till ett av mailen upp och efter ännu en uppstart dök det andra upp. Jag noterade att något var vajsing då notiserna visade att det fanns ett innehål.

Inte riktigt samma problem som de ovan, men något skumt händer. Är det fler med detta problem som använder Exchange? Jag vet inte vilken version vi har dock.

1
Bevaka tråden