Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nästa Apple Store öppnar i Helsingborg

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

UPPDATERAD. Apples senaste platsannonser avslöjar att företaget öppnar nästa svenska Apple Store i Helsingborg. Nästa vecka anordnar Apple ett rekryteringsevenemang för de som är intresserade av att söka arbete i butiken.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Piteå
  • 2013-04-16 09:37

Hmm, hoppas på högre upp i landet snart. Någon ny i Norrbotten måntro? Vem på Apple måste jag muta...

Nej, men ärligt talat så hoppas jag på en lansering åtminstone närmare Stockholm i framtiden.

Ursprungligen av JND:

Hmm, hoppas på högre upp i landet snart. Någon ny i Norrbotten måntro? Vem på Apple måste jag muta...

Nej, men ärligt talat så hoppas jag på en lansering åtminstone närmare Stockholm i framtiden.

Täby är "åtminstone närmare Stockholm".

Ursprungligen av JND:

Hmm, hoppas på högre upp i landet snart. Någon ny i Norrbotten måntro? Vem på Apple måste jag muta...

Nej, men ärligt talat så hoppas jag på en lansering åtminstone närmare Stockholm i framtiden.

Täby ligger en kvart med bil eller 20 minuter med Roslagsbanan från centrala Stockholm. Just sayin'...

Ursprungligen av maskh:

Täby är "åtminstone närmare Stockholm".

Täby är riktigt nära mig i Sollentuna

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-16 11:11

Helsinborg?!! Av alla städer? Konstigt att Apple inte öppnar en butik i Stockholm istället.

En i Malmö och en i Helsingborg. Känns som att det borde varit mer effektivt att ta en mer central plats som till exempel Eslöv. Nu hamnar jag ju mitt emellan de två!

Ursprungligen av timofej:

Helsinborg?!! Av alla städer? Konstigt att Apple inte öppnar en butik i Stockholm istället.

Närheten till Helsingör är helt avgörande tror jag. Apple verkar dansa på tå runt Danmark och öppnar två svenska butiker med närhet till Köpenhamn och Helsingör istället.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-16 12:52
Ursprungligen av Joacim Melin:

Närheten till Helsingör är helt avgörande tror jag. Apple verkar dansa på tå runt Danmark och öppnar två svenska butiker med närhet till Köpenhamn och Helsingör istället.

Varför inte öppna en butik i Köpenhamn istället? Har Apple dåliga relationer med Danmark?

Ursprungligen av timofej:

Varför inte öppna en butik i Köpenhamn istället? Har Apple dåliga relationer med Danmark?

Det tror jag inte, men nordenkontoret ligger ju i Stockholm. De flesta större pressvisningar Apple genomför i Sverige är på företagets kontor på Kungsgatan. De brukar flyga in folk från andra nordiska länder då.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-16 13:09
Ursprungligen av Joacim Melin:

Det tror jag inte, men nordenkontoret ligger ju i Stockholm. De flesta större pressvisningar Apple genomför i Sverige är på företagets kontor på Kungsgatan. De brukar flyga in folk från andra nordiska länder då.

Precis! Huvudkontoret ligger i Stockholm men ingen butik här. Istället lägger man en butik i Helsingborg. Om det är som du säger handlar om att bearbeta danskarna skulle en butik i Köpenhamn ge en mycket större effekt.

Ursprungligen av timofej:

Precis! Huvudkontoret ligger i Stockholm men ingen butik här. Istället lägger man en butik i Helsingborg. Om det är som du säger handlar om att bearbeta danskarna skulle en butik i Köpenhamn ge en mycket större effekt.

Allt i sinom tid. Om ett par år har varenda större stad en Apple Store här i Sverige, det kan jag nästan lova dig.

Ursprungligen av Joacim Melin:

Allt i sinom tid. Om ett par år har varenda större stad en Apple Store här i Sverige, det kan jag nästan lova dig.

Njae, vi är ändå bara en droppe i havet för dem så det är väl kanske att hoppas för mycket. Sånt stort kundunderlag finns ju inte ens här

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2013-04-16 13:43
Ursprungligen av timofej:

Precis! Huvudkontoret ligger i Stockholm men ingen butik här. Istället lägger man en butik i Helsingborg. Om det är som du säger handlar om att bearbeta danskarna skulle en butik i Köpenhamn ge en mycket större effekt.

Det kan vara så att det är billigare att lägga butikerna på denna sida sundet p.g.a. skatte- och momsregler. Annars blir de tvungna starta en filial i Danmark med allt vad det innebär (bokföring, momsredovisning, revisioner, etc.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-16 13:44
Ursprungligen av Joacim Melin:

Allt i sinom tid. Om ett par år har varenda större stad en Apple Store här i Sverige, det kan jag nästan lova dig.

Större stad? De finns bara EN större stad av europeiska mått i Sverige. Och den saknar Apple Store vilket jag tycker är obegripligt med tanke på att Apple öppnar butiker i mindre städer. Inte något som berör mig särskilt mycket dock.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-16 14:07

Det handlar ju inte om att Apple väljer mellan olika städer, vill de ha en jättebutik i centrala Stockholm så kommer det men att hitta rätt lokal är det som är svårt här. Men givetvis öppnar de butiker på andra ställen i Sverige där de vill finnas och där det är lättare att hitta lämplig lokal.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-04-16 14:52
Ursprungligen av timofej:

Större stad? De finns bara EN större stad av europeiska mått i Sverige. Och den saknar Apple Store vilket jag tycker är obegripligt med tanke på att Apple öppnar butiker i mindre städer. Inte något som berör mig särskilt mycket dock.

Öresundsregionen fungerar idag som en enskild stad så att det öppnas en Apple Store där är ju inget konstigt, sedan har ju då Köpenhamn+Malmö större befolkning än stockholm också. Om butiken sedan ligger i Malmö eller i Köpenhamn kan kvitta.

Ursprungligen av zinned:

Öresundsregionen fungerar idag som en enskild stad så att det öppnas en Apple Store där är ju inget konstigt, sedan har ju då Köpenhamn+Malmö större befolkning än stockholm också. Om butiken sedan ligger i Malmö eller i Köpenhamn kan kvitta.

Köpenhamn+Malmö ger väl en cirka 1,5 miljoner i tätort. Stockholm har 870 000.

Tycker dock att placering av butiken i Malmö är lite intressant. Köpenhamn ligger i storleksordningen 1,2 miljoner invånare enligt Wikipedia. Malmö har cirka 300 000. Kan då tycka att det hade varit mest logiskt att öppna i Köpenhamn och låta svenskarna åka över till Danmark för att handla hos en nära belägen Apple Store. Men, det finns väl en bra tanke bakom.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-04-16 21:09
Ursprungligen av maskh:

Köpenhamn+Malmö ger väl en cirka 1,5 miljoner i tätort. Stockholm har 870 000.

Tycker dock att placering av butiken i Malmö är lite intressant. Köpenhamn ligger i storleksordningen 1,2 miljoner invånare enligt Wikipedia. Malmö har cirka 300 000. Kan då tycka att det hade varit mest logiskt att öppna i Köpenhamn och låta svenskarna åka över till Danmark för att handla hos en nära belägen Apple Store. Men, det finns väl en bra tanke bakom.

Jag håller med dig.

Dock kan det ju vara av de anledningarna som AndyK skrev om i #14.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-16 22:49

Invånare

Ursprungligen av maskh:

Köpenhamn+Malmö ger väl en cirka 1,5 miljoner i tätort. Stockholm har 870 000.

Tycker dock att placering av butiken i Malmö är lite intressant. Köpenhamn ligger i storleksordningen 1,2 miljoner invånare enligt Wikipedia. Malmö har cirka 300 000. Kan då tycka att det hade varit mest logiskt att öppna i Köpenhamn och låta svenskarna åka över till Danmark för att handla hos en nära belägen Apple Store. Men, det finns väl en bra tanke bakom.

Lite fakta...

Om man räknar Köpenhamn+Malmö som en region så måste man resonera på samma sätt med Stockholm; Stockholms innerstad har drygt 870.000 invånare, Stockholms kommun har ca. 1.370.000 invånare och hela Stockholms län har 2.100.000 invånare. Räknar du med hela Mälardalen kommer du upp i ca. 4,5 milj invånare - dvs över 45% av Sveriges befolkning.

I hela Öresundsregionen bor det idag ca. 3,5 milj. invånare (Köpenhamn, Fredriksberg, Malmö, Lund, Helsingborg, Ystad...o.s.v.).
Hela denna region växer med ca. 15-20.000 personer per år, medans Stockholmsregionen växer med ca. 35-40.000 personer per år.

Ur ett rent befolkningsstatistiskt perspektiv borde alltså Stockholm vara betydligt mer intressant än Köpenhamn/Malmö, men det är inte säkert att just antalet invånare styr utan just vilka det är som bor där - kanske man tycker på Apple att kundunderlaget är betydligt intressantare i Öresund än i Stockholm?

Detta (och mycket annat) kan man ju fundera över. Personligen saknar jag givetvis en centralt belägen Apple-butik i Stockholm, men jag misstänker att man väntar på den rätta butikslokalen att bli ledig; i Stockholm kommer man (förhoppningsvis) satsa på en 'prime-butik' istället med lite mer påkostad inredning och känsla - som London, Tokyo, Barcelona o.s.v. Men det kan ju ta ett par år till innan de öppnar...

Det är inte direkt självklart heller att Apple bara kan roffa åt sig en lämplig lokal och smälla upp en flaggskeppsbutik. Det kan vara svårt eller omöjligt att få bygglov för förändringar i fastigheten man vill göra, och då avstår man kanske hellre. Skulle inte riktigt kunna tänka mig att Apple skulle få lov att smälla upp en glaskub på Kongens Nytorv i Köpenhamn bara så där.
Att hitta rätt lokal som man får lov att göra som man vill med centralt i Stockholm/Köpenhamn kan dröja decennier.

Dom kanske kör med samma still som när Abercrombie & Fitch var och letade lokaler i Stockholm och frågade om "Dramaten" möjligen kunde får hyras? När det inte gick så sa dom att de ville vänta tills en mer lämplig lokal blev ledig.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-04-17 10:27
Ursprungligen av Clavius:

Lite fakta...

Om man räknar Köpenhamn+Malmö som en region så måste man resonera på samma sätt med Stockholm; Stockholms innerstad har drygt 870.000 invånare, Stockholms kommun har ca. 1.370.000 invånare och hela Stockholms län har 2.100.000 invånare. Räknar du med hela Mälardalen kommer du upp i ca. 4,5 milj invånare - dvs över 45% av Sveriges befolkning.

I hela Öresundsregionen bor det idag ca. 3,5 milj. invånare (Köpenhamn, Fredriksberg, Malmö, Lund, Helsingborg, Ystad...o.s.v.).
Hela denna region växer med ca. 15-20.000 personer per år, medans Stockholmsregionen växer med ca. 35-40.000 personer per år.

Du har fel i dina siffror. Öresundregionen har en befolkning på ca 3,8 miljoner och ökar med drygt 30.000 per år, inte 15-20.000.

Hur som helst så tror jag inte det bara baseras på folkmängd utan snarare på området i sig, som du är inne på med att kundunderlaget är betydligt intressantare i Öresund än i stockholm. Någon flaggskeppsbutik lär vi inte få se i sverige på många om, om jag ska gissa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-17 10:39
Ursprungligen av zinned:

Du har fel i dina siffror. Öresundregionen har en befolkning på ca 3,8 miljoner och ökar med drygt 30.000 per år, inte 15-20.000.

Hur som helst så tror jag inte det bara baseras på folkmängd utan snarare på området i sig, som du är inne på med att kundunderlaget är betydligt intressantare i Öresund än i stockholm. Någon flaggskeppsbutik lär vi inte få se i sverige på många om, om jag ska gissa.

Om jag har 'fel' på 300.000 invånare i Öresundsregionen så beror det nog på hur många städer man räknar med - där finns det många 'skolor' och t.o.m. de myndigheter som utför räkningen erkänner att det finns fler sätt att räkna på. Dock kommer mina uppgifter direkt från just myndigheternas egen statistik och de sätt de valt att urskilja informationen (inte osäkra källor som Wikipedia)...
15-20.000 pers. är t.ex. senaste statistik från perioden okt 2012 - feb 2013. Den kan givetvis variera från år till år. Trenden just nu är iallafall att Stockholm ökar mest, vilket också börjar bli ett atort problem för regionen.

Nej, tror heller inte på en 'flaggskeppsbutik' inom närmaste framtiden. Men såsmåningom är jag säker på att den kommer. Och då önskvärt i Stockholm, tack!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-04-17 11:14
Ursprungligen av Clavius:

Om jag har 'fel' på 300.000 invånare i Öresundsregionen så beror det nog på hur många städer man räknar med

300k i Öresundsregionen har du aldrig skrivit, det hade varit riktigt felaktigt Bara Malmö ligger på ca 300k.

Ursprungligen av Clavius:

Nej, tror heller inte på en 'flaggskeppsbutik' inom närmaste framtiden. Men såsmåningom är jag säker på att den kommer. Och då önskvärt i Stockholm, tack!

Ja, vi får väl se om/när en sådan dyker upp Jag skulle dock gissa att Köpenhamn har fördel framför sthlm men man vet ju inte hur de resonerar. Kul om en sådan dyker upp hur som

Ursprungligen av zinned:

300k i Öresundsregionen har du aldrig skrivit, det hade varit riktigt felaktigt Bara Malmö ligger på ca 300k.

Nej, han pratade om differensen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-04-17 12:10
Ursprungligen av Capeman:

Nej, han pratade om differensen.

Ah, då är jag med

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-04-17 17:57

Även 9to5Mac nämner affären i Helsingborg tillsammans med Berlins första.
http://9to5mac.com/2013/04/17/berlin-apple-st...

1
Bevaka tråden