Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Surrande ljud från sprillans ny iMac, vad göra?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Osäker på om denna ska ligga här eller under "Konsumenträtt".

Jag har just fått hem min nya iMac (för 5 dagar sen). Jag startade den första gången igår pga. att jag varit iväg tidigare. Jag har lagt märke till ett surrande ljud, det låter som ett hårddiskljud och det börjar så fort jag startar datorn. Ljudet kommer främst från den vänstra sidan, sett framifrån. Ljudet inleds med lite knaster när man startar datorn sedan övergår det till ett jämnt/konstant knaster som man kanske kan kalla surrande. Ljudet blir alltså ett jämnt surrande ljud (lite flimrigt ibland) och är inte samma typ av knaster som jag ibland kan höra från min Macbook pro när hårddisken jobbar. Det knastrande ljudet från min Macbook pro har jag även hört från flera andra Macbook pros och detta knaster låter mer normalt än det jag hör på min iMac. Även fläktarna på iMacen börjar låta direkt när jag startar datorn, men detta ljudet tror jag är ganska normalt även om ljudnivån verkar lite väl hög (osäker på hur högt fläktarna ska låta på en iMac när den inte arbetar med nåt tungt). Problemet är alltså det surrande ljudet som finns där konstant från att jag startar datorn tills att jag sätter den i vila eller stänger av den. Två gånger har jag dock märkt att ljudet varit borta, utan att jag gjort något speciellt, sedan har ljudet kommit tillbaka efter ett tag. Jag upplever detta surrande väldigt irriterande eftersom det är ganska distinkt ljud även om det är ganska låg volym. 60 cm från skärmen störs jag inte av ljudet men jag behöver sitta närmre och då störs jag väldigt mycket av det.

Jag tror inte det surrande ljudet har att göra med resonans i bordsskivan. Jag har även provat att dra ur kontakten och sätta i den igen då jag har läst flera som tipsar om detta. Ljudet påverkas heller inte av att jag ändrar ljusstyrkan på skärmen som jag sett att flera andra har diskuterat.

Andra småsaker jag märkt är att jag tycker den verkar lite väl seg ibland för att vara helt ny och fräsch. Har ju inte sparat nåt på hårddisken än. Även om jag bara har Safari uppe har det hänt att Safari har hängt sig. Det har hänt några gånger att det tar 23-25 sekunder att stänga av iMacen efter jag stängt av alla program, vilket jag också tycker verkar långsamt.

När jag haft den i viloläge har jag en gång upplevt ett knäppande ljud, det har i början knäppt en gång med 12-16 sekunders mellanrum, efter några minuter börjar det knäppa mellan 16-26 sekunders mellanrum. Även detta ljudet kom från vänstra sidan sett framifrån.

Tycker detta känns jättetråkigt då jag verkligen behöver datorn framöver men står verkligen inte ut med det otroligt irriterande surrande ljudet. Kan inte ha musik som överröstar igång heller.

Är det någon som upplevt samma sak? Är det nån som vet vad man kan göra åt det? Vad är bäst att göra i min situation, reklamera datorn och hoppas på att de håller med om att ljudet är för högt och störande? Riskerar väl då att de inte håller med mig eller att jag får tillbaka den utan förändringar och att jag får stå ut med ljudet. Eller ska jag lämna tillbaka datorn med ångerrätten och sedan beställa en ny? Vet inte vad jag ska göra eftersom jag verkligen behöver datorn just nu men står inte ut med ljudet.

Hur går det till om jag vill reklamera den? Den är beställd på internet via App store men skulle jag kunna gå till butiken App store i min stad för att kanske slippa skicka den själv, eller ev. få den utbytt?

När jag tog av plasten från skärmen upptäckte jag på baksidan att det fanns smutsiga limmrester. Får känslan av att detta exemplaret har varit hemma hos någon annan och vänt innan jag fick det. =(

Evigt tacksam för de som kan hjälpa till med idéer om hur jag löser detta bäst eller för den som vill dela med sig av liknande erfarenheter.

Specifikationer för min modell:
27-tums iMac, OS X version 10.8.3
• 2,9 GHz Quad-Core Intel Core i5, Turbo Boost upp till 3,6 GHz
• 8 GB 1600 MHz DDR3 SDRAM - 2 x 4 GB
• 3 TB Fusion Drive
• NVIDIA GeForce GTX 660M med 512 MB GDDR5

Detta är en no brainer. Lämna tillbaka datorn.

Nu ser jag inte i vilken stad du befinner dig i men har du nära till Apple-butiken så rekommenderar jag främst ett besök hos dem. De är utomordentligt hjälpsamma. Annars första bästa Apple reseller, även de väldigt hjälpsamma (av erfarenhet, säkert inte alla).

Du kan även kontakta Apple för råd. (46) 0771 199 519.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Detta är en no brainer. Lämna tillbaka datorn.

Nu ser jag inte i vilken stad du befinner dig i men har du nära till Apple-butiken så rekommenderar jag främst ett besök hos dem. De är utomordentligt hjälpsamma. Annars första bästa Apple reseller, även de väldigt hjälpsamma (av erfarenhet, säkert inte alla).

Du kan även kontakta Apple för råd. (46) 0771 199 519.

Tusen tack för ditt svar.

Lämna tillbaka helt och köpa en ny efter pengarna kommit tillbaka på mitt konto? Eller lämna in och få den lagad/utbytt?

Lämnar jag tillbaka för att köpa en ny antar jag att det tillkommer extra avgifter som jag får betala, som frakt och avgift för att betala formatering av hårddisken.

Lämnar jag in den och ber att få den lagad eller utbytt riskerar jag väl att få tillbaka samma dator där samma surrande ljud finns kvar. Har läst om andra som lämnat in pga. ljud och fått tillbaka den utan att det varit fixat.

MVH Linn

Ursprungligen av lululu:

Tusen tack för ditt svar.

Lämna tillbaka helt och köpa en ny efter pengarna kommit tillbaka på mitt konto? Eller lämna in och få den lagad/utbytt?

Lämnar jag tillbaka för att köpa en ny antar jag att det tillkommer extra avgifter som jag får betala, som frakt och avgift för att betala formatering av hårddisken.

Lämnar jag in den och ber att få den lagad eller utbytt riskerar jag väl att få tillbaka samma dator där samma surrande ljud finns kvar. Har läst om andra som lämnat in pga. ljud och fått tillbaka den utan att det varit fixat.

MVH Linn

Detta är detaljfrågor som få av oss på forumet har koll på - just hur Apple hanterar dessa ärenden (Då det inte rör sig om en vanlig retur eller service). Därav gav jag dig tipset att kontakta dom. Dessutom får du troligtvis ett mer trovärdigt svar än de svar du får här imo.

Apple är bra att göra med och kan säkert hjälpa dig fram till bästa möjliga lösning. Stöter du på problem så kan säkert medlemmar här på forumet hjälpa dig när det kommer till konsumentens rätt, distansavtalslagen etc, men nu hoppas vi på att du inte kommer dit givetvis.

Senast redigerat 2013-04-16 18:14

Fler lösningar?

Jag har exakt samma problem, bara att det började nu, när datorn är 2 år gammal, så har ingen garanti kvar. Det låter ungefär som när man kör en defrag på en PC. När jag stängde av datorn över helgen var den tyst några timmar när den först startades igen, men att stänga av över natten hjälper inte. Och sätter jag den i viloläge har jag samma knäppande ljud som beskrivits ovan. Är det någon som vet vad det kan bero på, vad som kan göras?

Senast redigerat 2015-06-10 15:03
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-06-10 09:36

Troligen hårddisken. Gör backup först!
Har du också en iMac?

Ursprungligen av mariehenriette:

Jag har exakt samma problem, bara att det började nu, när datorn är 2 år gammal, så har ingen garanti kvar. Det låter ungefär som när man kör en defrag på en PC. När jag stängde av datorn över helgen var den tyst några timmar när den först startades igen, men att stänga av över natten hjälper inte. Och sätter jag den i viloläge har jag samma knäppande ljud som beskrivits ovan. Är det någon som vet vad det kan bero på, vad som kan göras?

Det är troligen inget fel på datorn utan beror på att datorn kan göra saker i bakgrunden även när den är i vila bl.a. just det du skriver att det låter som på en PC. Ett gott råd är att städa hårddisken dn är troligen rätt fylld av filer som du inte behöver och ställ in datorn så att den verkligen vilar när den ska göra det.

1
Bevaka tråden