Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Överhettade diskussioner i värmen

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det är varmare i Sverige än det varit på lång tid och det har synts i vissa diskussioner på 99mac.com - i livsstil har ibland debatterna blivit minst sagt överhettade.

Vi vill därför återställa ordningen genom att tydliggöra att 99mac.com är ett forum dedicerat till Macintosh-diskussioner och att vi i högsta möjliga mån vill hålla alla diskussioner till huvudämnet.

Vi har sedan tidigare tydliga regler för forumet och det skadar inte att läsa igenom dom en gång ifall du är ny medlem.

He, he! Jag känner mig lite skyldig (men kul var det). Ibland får man böter när man åker för fort...

34° i skuggan igår

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-22 00:21

Sorry,
kunde inte hålla mig tyst.

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • 2003-07-22 00:34

Om jag gjort nått övertramp så ber jag om ursäkt... (se så ledsen och ångerfull jag ser ut)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-07-22 00:44

Jag kan bara beklaga mitt eget deltagande i trådar som spårat ur. Dock; när det vädras obehagliga åsikter har jag svårt att hålla käft. Jag ska försöka bättra mig.

Jag kan tänka mig att jag var en av de värsta. Jag ber om ursäkt, men vissa saker kan jag inte låta gå obemärkta förbi.

Vad handlade trådarna/tråden om?

Sedan livsstilstrådarna försvann från "dagens aktiva" så är det fascinerande hur lite man märker av dom. Jag hade faktiskt ingen aning om att diskussionens vågor gått så höga.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas Hjelm Smith
Vad handlade trådarna/tråden om?

jag har en känsla av att det inte är så smart att ta upp det här

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-22 07:14

Det här har jag missat totalt.
Som Adrian påpekade märker man ju inte av Livsstilsforumet särskilt mycket längre.
För jag förmodar att det var där diskussionerna urartade?

Hur vore det att helt enkelt ta bort "Livsstil" helt? Det är ju där alla etik- och politiktrådar uppstår. Det är måttligt kul med raderade diskussioner, så spola avdelningen och hänvisa till andra fora.

  • Oregistrerad
  • 2003-07-22 09:09
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm
Hur vore det att helt enkelt ta bort "Livsstil" helt? Det är ju där alla etik- och politiktrådar uppstår. Det är måttligt kul med raderade diskussioner, så spola avdelningen och hänvisa till andra fora.

Eller blocka inlägg med vissa "heta nyckelord" på det forumet

99mac helt utan livsstil skulle mest göra att diskussionerna flyttar till "allmänt" gissar jag.

Jag VILL kunna berätta om när jag badade rökbastu i Olkamangi i söndags och fick vätskebrist. Men det är mycket annat som vi klarar oss utan på 99mac.

Annars kan man ju starta några trådar om heta diskussioner. Jag skulle tro att det inte är lika spännande om det är "tillåtet". T.ex. "Kommunism vs kapitalism", "EMU valet", "Ja eller nej till EU", "Förbjuda rökning?". Då kommer det inte startas nya trådar hela tiden som egentligen bara handlar om samma ämnen.

Ciryon

Kunde inte Martin Belak ha skrivit vilka diskussioner som togs bort, satt och kollade just, tänkte, fan alla är ju kvar. Ahhhh, vilka togs bort.

Livsstil måste vara kvar!! 99Mac skulle bli aningen för snustorrt utan denna avdelning.

Jernberg

Citat:

Skrevs ursprungligen av Chaosstar
Kunde inte Martin Belak ha skrivit vilka diskussioner som togs bort, satt och kollade just, tänkte, fan alla är ju kvar. Ahhhh, vilka togs bort.

Det kunde jag ha gjort. Men jag tycket vi i detta fall ska strunta i det förflutna och istället fokusera på nya, vettiga och relevanta diskussioner. Ni som inte har följt de borttagna diskussionerna har inte gått miste om något.

/M

99forum startades väl för att avlasta 99mac från alltför offtoppiga diskussioner. Problemet är att man får mycket bättre respons på livstil än på 99forum.

att köra både 99forum och livstil antyder någonslags tvehågsenhet.

Jag tycker att vi ska ha utrymme för offtoppiga (topless?) diskussioner på 99mac. Sätter man dom i en särskild hage behöver de ju inte störa de ändamålsenliga utbytena.

Kanske en möjlighet för var och en att välja om offtoppiga diskussioner ska synas bland 'senaste inlägg' eller ej...

Jag vill fortfarande kunna få vederhäftiga råd om vilka kock-knivar eller hörlurar jag ska beakta inför ett ev förvärv, och jag vet tammetusan inte om något bättre forum än 99mac. Här finns en underbar blandning av skärpta och prylmedvetna typer med lagom vridna böjelser. Bara det att ni är macare säger en hel del...

mvh david s

  • Medlem
  • 2003-07-22 12:17
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Sedan livsstilstrådarna försvann från "dagens aktiva" så är det fascinerande hur lite man märker av dom. Jag hade faktiskt ingen aning om att diskussionens vågor gått så höga.

Samma här, jag har inte märkt ett dugg! Vilket är väldigt skönt, för då har jag sluppit reta upp mig på det. (ok, livsstil behövs, det säger jag inget om, det är kul ibland. Men det är skönt att de inte är under "dagens aktiva")

Citat:

Skrevs ursprungligen av David Slättne
Kanske en möjlighet för var och en att välja om offtoppiga diskussioner ska synas bland 'senaste inlägg' eller ej...

äh, stryk det här fresten! det är ju bara å öppna livstil å kolla vetja!

d

Jag är medveten om att den som ansvarar för forumet kan ställa upp vilka regler som helst för inläggens innehåll. Inte desto mindre tycker jag att forumet förlorar mycket intresse om Livsstils-diskussionerna enbart får ta upp harmlösa nulliteter som inte kan förarga någon.

Det är just dess blandning av konkret information om Macar, lättsamt småprat och intressanta inlägg om existentiella frågor som har gjort detta forum så spännande att besöka. Naturligtvis har frågor om otrohet och religion ingen Macanknytning, men det ligger ingen inneboende fara i att diskutera angelägna ämnen. Det är upp till deltagarna att vara sakliga.

Att bara diskutera vilken glass som är godast är ungefär lika intressant som att läsa Metro.

S.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-07-22 15:50
Citat:

Skrevs ursprungligen av Satyricon
Jag är medveten om att den som ansvarar för forumet kan ställa upp vilka regler som helst för inläggens innehåll. Inte desto mindre tycker jag att forumet förlorar mycket intresse om Livsstils-diskussionerna enbart får ta upp harmlösa nulliteter som inte kan förarga någon.

Det är just dess blandning av konkret information om Macar, lättsamt småprat och intressanta inlägg om existentiella frågor som har gjort detta forum så spännande att besöka. Naturligtvis har frågor om otrohet och religion ingen Macanknytning, men det ligger ingen inneboende fara i att diskutera angelägna ämnen. Det är upp till deltagarna att vara sakliga.

Att bara diskutera vilken glass som är godast är ungefär lika intressant som att läsa Metro.

S.

Jag har tidigare varit en envis försvarare av diskussioner som innehåller känsliga ämnen (politik, etik etc), men har efter att läst och deltagit i en del trådar under Livsstil insett att det inte fungerar smärtfritt. Vissa individer tycks vilja provocera fram bråk och det skapar inte en god stämning här. Det finns gott om andra forum på nätet att kasta sig in i om man vill debattera (religion, familjepolitik, allmän etik etc): 99mac är ett forum för mac-användare i första hand, ett forum där vi hjälper varandra.:)

Livsstil-forumet är trevligt. Men som jag ser det så går 99forum på knäna av ett för lågt deltagarantal. Ibland känns det som att mitt namn står som avsändare på alla dom senaste inläggen på förstasidan.

Vissa dagar vill jag diskutera hur mycket en iPod väger eller hur många G5:or som går in i en Volkswagen och i dom fallen är 99mac oslagbart. Men ganska ofta så vill jag diskutera Britney Spears urringning och Börje Salmings kalsonger och då tycker jag att 99forum har en potential att vara ett kanonforum.

Men så länge livsstil finns kvar på 99mac så kommer dom allra flesta medlemmarna att diskutera dessa alldagliga ting där, istället för att surfa vidare till 99forum. Det förlorar både 99forum och 99mac på genom att 99mac får inlägg som hör hemma på ett friare forum och 99forum går miste om inlägg som skulle göra den sidan mer levande.

Bara min åsikt...

Jag lade föresten en del inlägg i dom nu raderade trådarna och även jag ber om ursäkt om jag trampat någon på tårna.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Fredrik Dolk
Men så länge livsstil finns kvar på 99mac så kommer dom allra flesta medlemmarna att diskutera dessa alldagliga ting där, istället för att surfa vidare till 99forum. Det förlorar både 99forum och 99mac på genom att 99mac får inlägg som hör hemma på ett friare forum och 99forum går miste om inlägg som skulle göra den sidan mer levande.

Bara min åsikt...

min med.
kunde man inte flytta över livsstil till 99forum men låta länken till livstil varakvar i 99mac och låta den länka en direkt över till 99forum...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-07-22 20:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av David Slättne
min med.
kunde man inte flytta över livsstil till 99forum men låta länken till livstil varakvar i 99mac och låta den länka en direkt över till 99forum...

Utmärkt idé!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-22 23:09
Citat:

Skrevs ursprungligen av David Slättne
min med.
kunde man inte flytta över livsstil till 99forum men låta länken till livstil varakvar i 99mac och låta den länka en direkt över till 99forum...

Vad blir skillnaden?

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-07-22 23:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ylan
Vad blir skillnaden?

Vänligen, Ylan

Vi slipper "lämna" 99mac!:D Låt gå för att det inte blir någon större reell skillnad, det är mer en känsla s.a.s.:cool:

Citat:

Skrevs ursprungligen av PJW
Vi slipper "lämna" 99mac!:D Låt gå för att det inte blir någon större reell skillnad, det är mer en känsla s.a.s.:cool:

Eller varför inte ha hela dassgråa 99forum inlagt som ett subforum här i det lite trött snorgröna 99mac så slipper man slira mellan olika domäner...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Laseranders: Jag kan tänka mig att jag var en av de värsta. Jag ber om ursäkt, men vissa saker kan jag inte låta gå obemärkta förbi.

Citat:

Skrevs ursprungligen av PJW: Jag kan bara beklaga mitt eget deltagande i trådar som spårat ur. Dock; när det vädras obehagliga åsikter har jag svårt att hålla käft. Jag ska försöka bättra mig.

Som sagt, vissa saker kan jag inte heller bara låta vara obesvarade.

För min egen del kan jag tycka att politik- och livsfrågor inte är speciellt "förbjudet" och de diskussioner jag deltog i försökte åtminstone jag hålla på en vänskaplig nivå. (Jag kan inte tala för diskussioner jag inte sett eller deltagit i.)
Jag ser "icke-mac"-diskussioner lite som att gå ut med mac-vänner på krogen eller nå'n mac-träff; man är ju här för macens skull, men om livsfrågor o politik skulle dyka upp behöver man ju inte döda diskussionen, bara kanske sätta sig i ett hörn i samma lokal (precis som det är nu när Livsstil inte kommer med i dagens diskussioner-sökning). Det är ju inte kul att avbryta och helt plötsligt behöva gå till en annan krog. Då tappar man lite av hettan och diskussionsglöden/-glädjen.
Nå'n som håller med i den liknelsen?

Naturligtvis kan jag acceptera att Forum-ledningen bestämmer och att t.ex. positiva Sieg Heil-diskussioner gärna raderas. Det är ju en fråga om gränsdragning och min gräns är lite, lite annorlunda än 99mac. Men det är ju bra att kunna vädra åsikter om detta.

mvh/A

Bevaka tråden