Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med att koppla in en repeater.

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-14 16:35

Självklart lyckas jag inte få min nyinköpta repeater (http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutr...) att fungera.

Jag har en TC som router. Och detta är vad jag hamnar vid:

Vad betyder det det?

Edit: Får inte länken att fungera till fotot. Måste fixa lite välling till ena barnet nu. Återkommer.
Edit2: Nu...

Senast redigerat 2013-04-14 16:53

Det betyder väl att du är utanför det trådlösa nätverkets räckvidd. Har du testat att flytta repeatern närmare din TC?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-14 19:40

Rubriken antyder ju det. Men jag har provat att ha den på typ en meters avstånd...

Ok, har du någonsin fått den att koppla upp sig mot ditt trådlösa nätverk?
Hittar den nätverket när du konfigurerar den? Ser du att den kopplar upp sig?

Netgear...

Rutan anger MAC-adressen till din TC? Stämmer denna? Annars kan d ju vara att extendern försöker ansluta till ett annat nät ( nån grannes kanske om du bor i lägenhet)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-14 23:15
Ursprungligen av suddgummi:

Ok, har du någonsin fått den att koppla upp sig mot ditt trådlösa nätverk?
Hittar den nätverket när du konfigurerar den? Ser du att den kopplar upp sig?

Ja, den hittar vissa nätverk. Jag har mig veterligt aldrig kommit i mål. Det stannar vid denna dialogruta.

Ursprungligen av Mymac4ever:

Netgear...

Äää, är de kända för krångel..?

Ursprungligen av Mymac4ever:

Rutan anger MAC-adressen till din TC? Stämmer denna? Annars kan d ju vara att extendern försöker ansluta till ett annat nät ( nån grannes kanske om du bor i lägenhet)

Försökt kolla efter något som heter MAC-adress i min TC. Vad är det och hur hittar jag det?

Jag har haft en Netgear router o jag minns att gränssnittet(web) höll på att driva mig till vansinne. Det är inte det mest användarvänliga o vad jag kan se av din bild ovan har gränssnittet inte bytt färg eller annat utseende på tio år...

Enligt denna tråd på Apples supportforum ska MAC-adressen finnas på undersidan av din TC

Här kan du se lite om vad en MAC-adress är: Wikipedia

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-09 11:00

Tar tag i detta igen. HAr alltså inte fått det att fungera ännu.

Vid olika försök stanr/stannar processen på olika ställen. Till en början har jag en fråga om en liten diod. Den heter The Link Rate LED. Den ska via olika färger visa hur bra mottagning från Router man har. Jag antar dock att man måste först koppla ihop repeatern med routern för att den ska lysa? Jag utgår från det så får ni rätta mig om jag har fel. Den är alltså helt släckt.

Problemet jag har är att ibland verkar hela processen gå i mål utom att på slutet koppla ihop reoutern med repeatern. Just nu har jag de en meter från varandra.

Hur i hela friden ska jag kunna gå vidare? Vad ska jag prova?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-09 11:23

Just nu försöker jag kolla detta med MAC-adress. Inget nummer som kommer upp i instalationsmenyn stämmer med de siffror som finns under TC. Där finns 4 sifferkombinationer. Serie no, EthernetID och en ID för respektive 2,4 och 5GHz. Är någon av dessa MAC-adress?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-07-09 11:48
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-07-09 12:20
Ursprungligen av xms67:

Just nu försöker jag kolla detta med MAC-adress. Inget nummer som kommer upp i instalationsmenyn stämmer med de siffror som finns under TC. Där finns 4 sifferkombinationer. Serie no, EthernetID och en ID för respektive 2,4 och 5GHz. Är någon av dessa MAC-adress?

Det bör vara MAC-adresserna till fasta nätverket samt trådlösa nätverket via 2,4 respektive 5 GHz. MAC-adressen är 12 siffror/bokstäver vanligtvis grupperade två och två.

Det verkar som om din repeater försöker ansluta till ett annat nätverk helt enkelt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-09 16:00

Mitt i allt elände hände något mycket ovanligt och smått fantastiskt. När jag var inne på Netgears hemsida såg jag ett telefonnummer till en support. Ringde och någon svarade efter 3 sek. Killen var fantastisk. Han fick igång den. Men det tog oss 47 minuter... HAn sa sedan att han hade en liknande repeater och den fick han aldrig igång via WiFi. Han tröttnade efter ett tag och använde kabel.

Så nu är den igång. Men ganska dålig räckvidd måste jag säga... Hade hoppats på några meter till... Tråkigt.

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2013-07-09 16:57

En Repeater skickar vidare befintlig signal, är den dålig vid Repeatern så skickar den vidare en precis lika dålig signal. Bäst är att låta ansluta Repeatern anslutas med kabel och att den skapar en ny stark signal. Först då kan man prata om att man har nytta av enheten om det inte finns stark signal att förstärka.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-07-09 17:55

Jo, jag är medveten om kabelns överlägsenhet. Men hade ändå hoppats på några meter till utan kabel. Frågan är om jag som nu har den där den har halvdålig signal från routern men "nära" där jag vill att signalen ska nå är sämre eller bättre att ställa den lite närmare routern fast längre bort från platsen där det ska fungera..?

1
Bevaka tråden