Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Öppna en eps-fil

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-21 19:41

Hej,

ngn som kan informera mig om vilket program som jag kan använda för att öppna en eps-fil?
Inte på professionell basis utan jag har fått en logotype som jag ska använda på lekmannanivå.
Dvs vill ju inte köpa ngt dyrt program, finns det ngt gratisprogram?

//mmi

Graphic Converter är ju en höjdare.
Finns HÄR

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jan-Åke N
Graphic Converter är ju en höjdare.
Finns HÄR

GC kan inte öppna EPS filer.
Du behöver GhostScript eller typ EPStoPICT eller dylikt.

???
Det där förstår jag inte...
Den version jag pekade på är 4.7.1, och jag har iofs inte kollat just den, men jag har 4.4.4 i datorn själv, alltså en äldre version, och det är inga som helst problem att öppna eps-er i den.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-07-22 09:57

Det är som Christopher säger. Så här ser det ut i GC för mig om jag försöker öppna en eps.

Men Graphic converter tillsammans med Ghostscript borde fixa biffen.

Blir inte filen rastrerad då? Jag förmodar att loggan är vektorgrafik.

mmi: du vill öppna den - alltså för att ändra på den, eller vill du bara montera den i ett dokument för att trycka den?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jan-Åke N
???
Det där förstår jag inte...
Den version jag pekade på är 4.7.1, och jag har iofs inte kollat just den, men jag har 4.4.4 i datorn själv, alltså en äldre version, och det är inga som helst problem att öppna eps-er i den.

Det finns tre typer av EPS-fil.
1. innehåller bara pixeldata
2. innehåller både vektordata och pixeldata
3. innehåller bara vektordata

Jag ska gå igenom vad som händer i de tre fallen och kommer att använda mer än ett inlägg så jag kan få med bilder.

1. innehåller bara pixeldata

EPS-filen öppnas utan problem av GC men om bilden är i CMYK så konverteras den till RGB. Eftersom loggor ofta är sparade med färgerna i CMYK så är detta ingen metod att rekommendera.

Senast redigerat 2007-10-03 13:09

2. innehåller både vektordata och pixeldata

Här ignorerar GC all vektordata och behandlar filen som om den bara var en pixelbild. Med andra ord helt oacceptabelt. Om pixeldatat är i CMYK-färg så får man samma dialogrutan som ovan men som sagt all vektordata försvinner utan ett ord från programmet.

3. innehåller bara vektordata

Här kommer så dialogen som säger att detta inte är någonting som GC klarar av. Man kan installera dessa hjälpverktyg för att rastrera bilden så GC kan visa den men den blir alltså konverterad till RGB.

Senast redigerat 2007-05-13 16:05

För att sammanfatta...

mmis ursprungliga fråga var ”logotype som jag ska använda på lekmannanivå”.

Om så är fallet så duger förvisso Graphic Converter men eftersom den inte varnar när den utesluter vektordata ur en logga så kan man få ett slutresultat som är helt fel.

Installera därför Ghostscript och rastrera eps-filer med det verktyget.

Sen finns det även ett freeware du kan använda för att konvertera EPS till PDF. Detta freeware bygger också på Ghostscript.

PS2PDF and Friends 1.1

Fördelen med PDF i OS X är att t o m programmet Textedit kan ta emot en PDF via dra å släpp. Testa att göra ett skärmklipp och droppa in den PDF-filen i ett textdokument.

slutligen...

Jag hade Graphic Converter 4.4.4 installerad så om någon har den nyaste versionen så meddela gärna om programmet ändrat beteende.

Anders...
Jag vet inte vad du har för lön där du jobbar...
men du borde ha mer!!!

Tack för all info!!!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jan-Åke N
Anders...
Jag vet inte vad du har för lön där du jobbar...
men du borde ha mer!!!

Tack för all info!!!

Han borde ha mindre lön...han jobbar ju inte, sitter bara och skriver på detta forum.:D

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jan-Åke N
Anders...
Jag vet inte vad du har för lön där du jobbar...
men du borde ha mer!!!

Tack för all info!!!

Chefens e-post är... njae... jag ska nog ge taktiken med att släppa ut luften i hans däck lite mer tid.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-22 18:52

Tack och bock!
Detta forum är ju som vanligt alldeles lysande när en "idiot" inte fattar ngt...

//mmi

1
Bevaka tråden