Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan MacBook Pro 13'' Retina generera 2560x1440 upplösning?

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej
Köpte en MacBook Pro 13'' Retina och en extern skärm Philips 272P4QPJKEB/00 som klarar upplösning 2560x1440p.
Upplösningen är samma som Apple Cinema Display. Eftersom datorn klarar upp till 2560x1600p borde inte vara något problem att få ut det jag behöver (2560x1440p), trodde jag. Men så var inte fallet.

Jag kopplade via HDMI men jag får inte ut upplösningen som jag behöver. Kontaktade Apple Support och dom tyckte att jag ska testa min dator på en Apple Cinema Display 27'' för att se om datorn klarar av 2560x1440p upplösning. (jag trodde att dom borde kunna detta) Äger tyvärr ingen sådan

På skärminställningar väljer jag "Bäst för extern skärm"
Undrar om någon har erfarenhet av koppling MBP 13'' Retina och Apple Cinema Display? .... eller Philips 272P4QPJKEB/00 ?
Misstänker att själva HDMI-kopplingen är problemet ...

Tack på förhand

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-04-12 23:20

HDMI-porten klarar inte mer än 1920x1200. Kör med mini displayport genom en av Thunderbolt-portarna istället.

det förklarar en hel del får prova med TB->DP eftersom skärmen inte har MINI-DP ... inget ska vara enkelt

//Tack för hjälpen

Ursprungligen av besnikfazliu:

...får prova med TB->DP eftersom skärmen inte har MINI-DP...

Thunderbolt och Minidisplayport är samma kontakt.

Så det ska funka med en Minidisplayport-till-Displayport-kabel.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Thunderbolt och Minidisplayport är samma kontakt.

Så det ska funka med en Minidisplayport-till-Displayport-kabel.

Provade med Minidisplay-till-displayport adapter som jag köpte på mediamarkt men funkade inte .. fick ingen kontakt med skärmen alls

Det funkar Deltaco kabel MiniDP->DP kostar under 200kr ... funkar perfekt. Jätte nöjd

Jag har samma problem med förstår inte riktigt hur ni menar. Jag kopplar HDMI direkt in i skärmen, sen kopplar jag den till en HDMI>mini displayport. Ska jag har något där emellan?

Har en MackBook Pro 13" mid 2009, 2,26 GHz Intel Core 2 Duo och har en adapter från MDP till HDMI för att kunna koppla den till min philips 27"

Ursprungligen av fransisak:

Jag kopplar HDMI direkt in i skärmen, sen kopplar jag den till en HDMI>mini displayport. Ska jag har något där emellan?

Du ska inte använda HDMI alls. HDMI stödjer bara max 1920x1080, vilket beskrivs klart och tydligt i tidigare inlägg.

Du ska köra Displayport (eller Minidisplayport) hela vägen från dator till skärm.

Om din skärm inte har någon Displayport-ingång, så har den kanske DVI i stället. Då kan du använda en adapter från Minidisplayport till Dual-Link-DVI. (OBS! Tänk på att det måste vara Dual-Link-DVI. Vanlig DVI klarar inte heller så höga upplösningar.)

Ursprungligen av fransisak:

...koppla den till min philips 27"

Vilken Philips-skärm är det? Om vi vet det så är det lättare att ge exakta konkreta tips.

Och en liten fotnot:
Att HDMI bara stödjer 1920x1080 är inte riktigt sant längre, för det har kommit nyare versioner av HDMI som stödjer högre upplösningar. Men sådan nyare HDMI finns inte i din dator, och förmodligen inte i din skärm heller.

Senast redigerat 2013-11-12 09:19

@fransisak

Två veckor senare... Hur gick det med detta?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Två veckor senare... Hur gick det med detta?

Har inte haft någon redig ekonomi de senaste veckorna, så jag tänkte faktiskt köpa en Mini Display Port> DVI och testa med det. Uppdaterar efter så ni vet hur det gick

Ursprungligen av fransisak:

...köpa en Mini Display Port>DVI...

Ok, men tänk på att det inte räcker med vanlig DVI om du vill köra 2560x1440. Då måste du ha Dual-Link DVI.

Senast redigerat 2013-11-25 08:05
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ok, men tänk på att det inte räcker med vanlig DVI om du vill köra 2560x1440. Då måste du ha Dual-Link DVI.

Nu har jag köpt en mdp>DVI-D Dual Link, kör med DVI kabel, still no result...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-12-22 20:58
Ursprungligen av fransisak:

Nu har jag köpt en mdp>DVI-D Dual Link, kör med DVI kabel, still no result...

Vad är det för skärm? Klarar den högre än 1920x1080? Stöder även själva DVI-kabeln dual link?

Kan tillägga i tråden att jag kör med Mini-DP -> DP kabel från min 13" retina till en asus skärm, 2560x1440. Och det fungerar utmärkt.
Hur ser layouten på pinnarna i DVI-kontakten ut?

Ursprungligen av Vassius:

Vad är det för skärm? Klarar den högre än 1920x1080? Stöder även själva DVI-kabeln dual link?

Skärmen ska klara upp till 1440 och kabeln är Dual Link... konstikgt.

Ursprungligen av danne_silver:

Kan tillägga i tråden att jag kör med Mini-DP -> DP kabel från min 13" retina till en asus skärm, 2560x1440. Och det fungerar utmärkt.
Hur ser layouten på pinnarna i DVI-kontakten ut?

Kör du utan adapter då? Var köpte du den kabeln?

Ursprungligen av fransisak:

...kabeln är Dual Link...

Är du säker? Prova med en annan kabel.

Ursprungligen av fransisak:

Var köpte du den kabeln?

Finns överallt (nästan). Här t.ex: http://www.dustinhome.se/product/5010672385/d...

Om du har displayport-ingång på skärmen så är det naturligtvis smidigare och billigare att köra den vägen, än att gå via DVI-adapter.

Jag berättade ju om båda alternativen (displayport och dual-link-DVI) redan i inlägg 9.

Om du hade berättat vilken skärm-modell det är (vilket vi har frågat om flera gånger i tråden), så hade vi kunnat se vilka ingångar den har, och ge dig mer konkreta tips.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Finns överallt (nästan). Här t.ex: http://www.dustinhome.se/product/5010672385/d...

Om du har displayport-ingång på skärmen så är det naturligtvis smidigare och billigare att köra den vägen, än att gå via DVI-adapter.

Jag berättade ju om båda alternativen (displayport och dual-link-DVI) redan i inlägg 9.

Om du hade berättat vilken skärm-modell det är (vilket vi har frågat om flera gånger i tråden), så hade vi kunnat se vilka ingångar den har, och ge dig mer konkreta tips.

Tack. Jag ber om ursäkt för min otydlighet, är lite ute på hal is i detta ämne och har inte koll på allt, där av att jag frågar samma sak ibalnd på min dator nu står det att det är en Philips 272C4. Snackade med några Geniusar på Apple Store och de var inne på att min dator inte klarar att skicka signalen utan att jag behöver en sådan:
http://store.apple.com/se/product/MB571Z/A/mi...

Vill passa på att tacka för alla era svar och ert tålamod! Jag blir själv helt tappad av alla jävla kombinationer av kablar och uttag, jag vill bara att det ska funka... tack

Ursprungligen av fransisak:

...ber om ursäkt för min otydlighet, är lite ute på hal is i detta ämne och har inte koll på allt...

Det är jättebra om man svarar på de frågor man får - alla frågor. Detta är speciellt viktigt när man har lite dålig koll.

För om vi får svar på våra frågor, så kan vi sedan vara mer konkreta i våra tips, och tråden får en lösning mycket snabbare.

Ursprungligen av fransisak:

...att det är en Philips 272C4...

Den skärmen har ju en Displayport-inågång. Alltså hade du inte behövt köpa en dyr DVI-adapter, utan du hade kunnat köpa en Minidisplayport-till-Displayport-kabel i stället, och sparat 500-700 kr.

Men det ska alltså funka på båda sätten:
- med DVI-adapter, om både adaptern och kabeln är dual-link
eller
- med MDP-till-DP-kabel

Senast redigerat 2013-12-23 09:53
Ursprungligen av fransisak:

Skärmen ska klara upp till 1440 och kabeln är Dual Link... konstikgt.
Kör du utan adapter då? Var köpte du den kabeln?

Jag kör på en sån kabel: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/13422...

Inga adaptrar eller något annat.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-12-23 12:04

Jag har en likadan skärm,den behöver en DVI-D (Dual) för att ge full upplösning, DisplayPort och HDMI ger bara Full HD 1920x1080 på min maskin (i Windows & Linux).

MEN, med min skärm följde det med en DVI-D-kabel, kolla i lådan!

Ursprungligen av mattiL:

...DisplayPort och HDMI ger bara Full HD 1920x1080 på min maskin (i Windows & Linux).

Om du har en sådan begränsning via Displayport, så ligger det i datorn och/eller grafikkortet.

Displayport ska klara att visa 2560x1440.

(Men HDMI ger bara 1920x1080).

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-12-23 17:48

OK, det kan nog vara så att jag bara testade HDMI, i avsaknad av en DisplayPort-kontakt på datorn, my bad..

Vissa HDMI kablar ger faktiskt 2560x1440. Har en Deltaco kabel som jag kör från en Asus(2560x1440) direkt till datorn och det funkar. Jag kör med datorn på vänster sida av skärmen och snyggt nog så har man placerat HDMI-porten på datorn på höger sida:)

HDMI 1.0-1.2, 1080p
HDMI 1.3, 1440p
HDMI 1.4-2.0, 4K

Om man har en enhet som har någon utav ovan HDMI-standarder så är det dessa upplösningar som är max.
Fungerar det inte ändå, så beror det troligen på drivrutiner.

Uppfattningen jag fått när jag läst på är att även om jag kör en kabel utan adapter (Mini Display Port - Display Port) så klarar inte datorn att skicka en 1440 signal pga grafikkortet. Därför går det för er som har Retina, för d har bättre prestanda. Så jag får helt enkelt köpa den dyrare, och lämna tillbaka det jag köpt nu. Får ju öppet köp på Apple Store trots bruten förpackning så det är ju bara att testa sig fram. Men tack för all hjälp

Ursprungligen av fransisak:

Uppfattningen jag fått när jag läst på är att även om jag kör en kabel utan adapter (Mini Display Port - Display Port) så klarar inte datorn att skicka en 1440 signal pga grafikkortet...

Var har du läst det?

Enligt EveryMac.com ska din dator klara den höga upplösningen:
"...a "Mini DisplayPort" that supports an external display at 2560x1600..."

Jag märkte samma sak i dag. Macbook Pro 15" late 2014 och dell-skärm på 2560x1440. Över HDMI lyckades i alla fall inte jag klämma ut mer än 1080p.

Dock har jag läst att det ska gå i windows, men det slipper man ju helst. Än märkligare är att det enligt Apple själva ska gå att kabla ut 4K över HDMI, men alltså inte denna mellanupplösningen.

Får väl investera i en (mini)displayport-kabel.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Jag märkte samma sak i dag. Macbook Pro 15" late 2014 och dell-skärm på 2560x1440. Över HDMI lyckades i alla fall inte jag klämma ut mer än 1080p.

Dock har jag läst att det ska gå i windows, men det slipper man ju helst. Än märkligare är att det enligt Apple själva ska gå att kabla ut 4K över HDMI, men alltså inte denna mellanupplösningen.

Får väl investera i en (mini)displayport-kabel.

Edit: Syftar nedan naturligtvis på 2560x1440 över HDMI inte 1080p.

Finns inte en chans att du får ut 1080p på HDMI det har ju nämnts tidigare i tråden. Det finns väl inte MacBooks med HDMI 2.0 ute ännu.

Senast redigerat 2015-04-17 02:54
Bevaka tråden