Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förslag på iMac 27" för redigering?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ska köpa en ny dator. Min 7 år gamla iMac har gått sönder och det lönar sig nog inte att laga den. Funderar på att köpa en ny iMac 2,9 GHz Quad-Core Intel Core i5, 27" skärm, öka minnet till 16 GB. Därtill Superdrive, Pages, Numbers, Keynote och Applecare. Totalt blir det 22476 kr.

Jag skriver böcker och artiklar, driver webbplatser och är mycket intresserad av e-learning, MOOC-kurser och flexibelt lärande. Behöver stor skärm för att lätt kunna redigera.

Skulle den tänkta konfigurationen funka bra för detta? Eller har du andra förslag? Tacksam för råd!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-04-12 13:29

Låter bra, men du ska inte köåa/sätta i RAMminnet själv? Nu har jag inte kollat priserna för dagen, men det brukar bli en del billigare.
SSD?
Kan man välja till SuperDrive? Eller du kanske avser Fusion Drive?

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2013-04-12 14:41

För de applikationer du nämner kan jag inte tänka mig annat än att det ska gå bra. Du har förvisso pratat lite CS3 i en annan tråd om jag inte missminner mig, men även det borde funka bra. kenyon har dock en två viktiga poänger. Det är jättelätt att byta ram i 27"aren (Det blev inte bara billigare, jag fick 24 GB istället för 16 GB iom att jag bara fyllde på existerande 8 med mina inköpta 16) och fundera över SSD eller fusion drive. Personligen valde jag fusion drive till min 27" i7.

Ursprungligen av kenjon:

Kan man välja till SuperDrive? Eller du kanske avser Fusion Drive?

Ja, man kan välja till en USB-Superdrive för 749 kr.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-04-12 15:07

Ah, tänkte bara på den inbyggda.

Ursprungligen av goranlin:

...en ny iMac 2,9 GHz Quad-Core Intel Core i5, 27" skärm, öka minnet till 16 GB. Därtill Superdrive, Pages, Numbers, Keynote och Applecare. Totalt blir det 22476 kr...

Minnesuppgraderingen kostar nästan 2000 kr.

Du kan spara 1000-1500 kr, om du köper minnet separat hos någon annan leverantör, och sätter i det själv.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Minnesuppgraderingen kostar nästan 2000 kr.

Du kan spara 1000-1500 kr, om du köper minnet separat hos någon annan leverantör, och sätter i det själv.

Köp aldrig minne av Apple. Betalade just 1700 kr för 32 GB inklusive moms.

1
Bevaka tråden