Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

lyssna musik från två olika program samtidigt

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

jag djar ibland. hittills haft pc och kunnat utan problem köra två musikprogram samtidigt. Itune och Winamp. För att kunna göra det kopplade jag ett externt ljudkort till min dator.
jag kunde ställa in på datorn att musiken som spelades upp på Winamp kunde skickas ut via externt ljudkortet och folk kunde dansa till den. Samtidigt kunde jag lyssna på annan musit i itune med hjälp av hörlurar som bara jag själv kunde lyssna på.
Nu försöker jag göra det samma i min nyköpta Mac pro men inte lyckats.
tacksam om någon kunde hjälpa mig med att lösa detta.
Tack

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-04-11 21:37
Ursprungligen av Mougglan:

jag djar ibland. hittills haft pc och kunnat utan problem köra två musikprogram samtidigt. Itune och Winamp. För att kunna göra det kopplade jag ett externt ljudkort till min dator.
jag kunde ställa in på datorn att musiken som spelades upp på Winamp kunde skickas ut via externt ljudkortet och folk kunde dansa till den. Samtidigt kunde jag lyssna på annan musit i itune med hjälp av hörlurar som bara jag själv kunde lyssna på.
Nu försöker jag göra det samma i min nyköpta Mac pro men inte lyckats.
tacksam om någon kunde hjälpa mig med att lösa detta.
Tack

Funkar ditt ljudkort till Mac? För du måste ha ett fyrkanals ljudkort för att kunna spela musiken ut i stereo och samtidigt cua.

ljudkortet fungerar bra. jag kopplat den till datorn och steron hemma och kan lyssna på musit utan problem. Men som sagt när jag samtidigt vill lyssna på annan musik med hjälp av hörlurar kopplat till datorn så funkar inte.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2013-04-11 21:59
Ursprungligen av Mougglan:

jag djar ibland. hittills haft pc och kunnat utan problem köra två musikprogram samtidigt. Itune och Winamp. För att kunna göra det kopplade jag ett externt ljudkort till min dator.
jag kunde ställa in på datorn att musiken som spelades upp på Winamp kunde skickas ut via externt ljudkortet och folk kunde dansa till den. Samtidigt kunde jag lyssna på annan musit i itune med hjälp av hörlurar som bara jag själv kunde lyssna på.
Nu försöker jag göra det samma i min nyköpta Mac pro men inte lyckats.
tacksam om någon kunde hjälpa mig med att lösa detta.
Tack

Om du kan tänka dig att använda ett program istället för två:
Jag tror att VirtualDJ Home gör vad som önskas.

Det är bara det att jag har jobbat med itune och Winamp hittills och känner till de. Men jag kommer ändå prova det du föreslår också. Men innan dess vill jag fråga dig om det verkligen går och nå syftet med ett enda program?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-04-11 22:15
Ursprungligen av Mougglan:

Det är bara det att jag har jobbat med itune och Winamp hittills och känner till de. Men jag kommer ändå prova det du föreslår också. Men innan dess vill jag fråga dig om det verkligen går och nå syftet med ett enda program?

De flesta Dator-DJ program kan man cua med och har bra Itunes Integration.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2013-04-11 22:20

iTunes-integration har det, och inte kostar det något heller.

Bara att ta ut glädjen i förskott. Det värsta som kan hända är att du varit glad i onödan.

tyvärr funkar inte VirtualDJ Home det heller. mitt problem är att båda musik jag spelar samtidigt hörs. vad jag vill är att spela ena musiken för folk ute i salen men jag själv lyssnar på en annan musik utan att störas.

Med Vox kan du välja vilken utgång du vill spela musiken. Itunes får du väl köra på standardutgången och stoppa dina hörlurar i den andra. Det liknar Winamp när det var bra.

Problemet är ej löst än. Det spelar ingen roll vilket musik program man använder. Det är inte där problemet ligger. Det jag vill är att lyssna en låt från inbyggda högtaraen och en annan låt från en extern källa(externt ljudkort).
Som det är nu höra jag båda låterna antigen från inbyggda högtalaren eller extern källa. Jag vill höra låtarna separerade från varandra. Det är därför som jag använder ett externt ljudkort.
Några bättre tips?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2013-04-12 12:57

Intressant problem, det finns inget i OSX som egentligen hindrar att köra ut ljud från olika program i olika utgångar.
Men stödet för det måste finnas inbyggt i programmet, om det inte gör det så kör den automatiskt "system default".
Ett exempel är Skype där du kan sätta helt andra in/ut gångar än systemet har valt.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2013-04-12 13:01
Ursprungligen av Mougglan:

tyvärr funkar inte VirtualDJ Home det heller. mitt problem är att båda musik jag spelar samtidigt hörs. vad jag vill är att spela ena musiken för folk ute i salen men jag själv lyssnar på en annan musik utan att störas.

VitualDJ home stödjer inte separat ljudutgång, du måste skaffa VitualDJ Pro Basic för det.
Allt enligt denna sida, kolla på "Separate Deck Audio Output": http://www.virtualdj.com/products/comparison....

Har du tittat på Soundflower? Med hjälp av det så tror jag att man kan skicka ljud från olika program till olika utgångar.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2013-04-12 13:15

Annars så verkar detta tips vara ganska trevligt: http://audio.tutsplus.com/tutorials/productio...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-04-12 13:44

Som Creops säger behöver du något program där du kan välja ljudutgång oberoende av systeminställning (i tillägg till iTunes som bara kan sända ut ljudet via det ljudkort du angett som förval i systemet)
Till exempel VLC media player, ett bra ha program (menyn Ljud > Ljudenhet)

@JesperOlsson Soundflower fungerar som ett virtuellt ljudkort, men bara för att koppla ljud in och ut mellan program
@Creops "Aggregated device" är ett trevligt tips, men blir ju bara meningsfullt med program där du kan välja ljudutgång!

Ursprungligen av Mougglan:

Problemet är ej löst än. Det spelar ingen roll vilket musik program man använder. Det är inte där problemet ligger. Det jag vill är att lyssna en låt från inbyggda högtaraen och en annan låt från en extern källa(externt ljudkort).
Som det är nu höra jag båda låterna antigen från inbyggda högtalaren eller extern källa. Jag vill höra låtarna separerade från varandra. Det är därför som jag använder ett externt ljudkort.
Några bättre tips?

Vad var det för fel med mitt tips? I inställningarna kan du välja vilken utenhet du ska ha. Att det inte finns i Winamp är mer ett fel med det programmet och förtjänar en buggrapport till utvecklaren.

Använder mig av djay som är ett ypperligt DJ program. Har även ett extern USB-ljudkort för Pre-cueing för mina hörlurar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-04-12 14:08
Ursprungligen av suddgummi:

Vad var det för fel med mitt tips? I inställningarna kan du välja vilken utenhet du ska ha

Mougglan kanske gjorde samma fel som jag. Jag laddade ner Vox men fick det inte att funka, ser nu att jag valde fel version (0.2.7.1 "stable") som inte funka på 10.8. utan det ska naturligtvis vara 0.3 beta1. Nu funkar det, trevligt minimalistiskt program Nu får vi bara hoppas @Mougglan får till det också så det blir nån musik till fredagsdiscot ikväll!

Själv har jag mina studiomonitorer till Logic Pro, resterande ljud kommer ut i lurarna. Kanske kan vara ett alternativ?

Garageband kan eventuellt göra samma sak.

jag har test alla förslag jag har fått men inte lyckats. jag tror det handlar om inställning någonstans i macen eller programmet jag inte kommer åt. Använt Vox 0.3 beta 1 också men det fungerar inte. Vad det gäller Logic pro så är det köp program och just nu har jag inte råd med det.
Nånstans tror jag att det gäller kunna separera ljud output. men ingen aning hur.

Ursprungligen av Mougglan:

jag har test alla förslag jag har fått men inte lyckats. jag tror det handlar om inställning någonstans i macen eller programmet jag inte kommer åt. Använt Vox 0.3 beta 1 också men det fungerar inte. Vad det gäller Logic pro så är det köp program och just nu har jag inte råd med det.
Nånstans tror jag att det gäller kunna separera ljud output. men ingen aning hur.

I Vox tar du Preferences, väljer Audio och sen under Device väljer du vart signalen skall ut. Jag hade lagt upp en bild om det inte hade varit så förbaskat svårt numer.

Ett försök till att vis bild:

Kanske kommer den med, kanske inte...

Tack underbara hjälpsamma människor. Jag har nu lyckats båda med Vox och VLC. Dock ett litet midre problem kvar att lösa. Jag har använt mig av funktionen "sammanslagen enhet". Och får ljudet från ovannämnda program ut via hörlurar och ljud från itune via extrana ljud kortet. Jag vill bara kasta om detta att få höra ljudet från itune i hörlurar och ifrån Vox eller VLC via kortet. Tips?
tack

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-04-13 17:58
Ursprungligen av Mougglan:

Jag vill bara kasta om detta att få höra ljudet från itune i hörlurar och ifrån Vox eller VLC via kortet. Tips? tack

Då är det bara att göra tvärtom, du väljer hörlurar i Systeminställningar>Ljud så blir det den utgången som iTunes använder. Och i VLC eller Vox väljer du det externa ljudkortet.

Tips; bland ljudinställningarna kan du bocka för att visa volymen i menyraden uppe till höger. Om du sedan alt-klickar på högtalarsymbolen i menyraden så kan du direkt välja systeminställning för ljudut/ingångar:

Vad du än har gjort med sammanslagen enhet så verkar det inte ha påverkat just nu. Sammanslagen enhet används till exempel för att ett program ska sända ut samma ljud via flera olika ljudkort, tvärtemot vad du vill göra nu.

Sedan kan det vara bra att veta att hörlursutgången och de inbyggda högtalarna på macen alltid är "samma" utgång, man kan bara använda en i taget. Så snart du kopplar in något i hörlursuttaget kopplas de inbyggda högtalarna bort.

Tack för all hjälp. Nu är det exackt så jag vill ha det. Hoppas ni får en skön vår och sommar.

1
Bevaka tråden