Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SVT ljuger om trådlösa nätverk igen

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2013-04-06 19:57

I dagens Rapport satt en anställd från Symantec återigen och sa att man inte kan skydda sig i publika trådlösa nätverk. Att den trafik man skickar kan avlyssnas och att bedragare kan ta över din telefon eller dator på ett fåtal sekunder. Han hävdar också att det inte finns något annat sätt att skydda sig mot detta än att inte koppla upp sig på de trådlösa nätverken. Och om man trots allt kopplar upp sig så råder han att man ska byta sitt lösenord på enheten i fråga efteråt. Vilket lösenord då undrar jag? Troligen alla lösenord man använt under sin surf, kan bli många det...

Vad är detta för kvalificerat skitsnack? Använd VPN så är det enda som syns en massa krypterad trafik. När ska folk lära sig detta egentligen? Och är det inte lite slafsigt av en "IT-expert" att inte nämna detta?

Tyvärr finns det inget separat klipp på SVT Play om detta. Det kanske kommer snart. Vad tycker ni, vilseledande?

Ursprungligen av Dalle:

I dagens Rapport satt en anställd från Symantec återigen och sa att man inte kan skydda sig i publika trådlösa nätverk. Att den trafik man skickar kan avlyssnas och att bedragare kan ta över din telefon eller dator på ett fåtal sekunder. Han hävdar också att det inte finns något annat sätt att skydda sig mot detta än att inte koppla upp sig på de trådlösa nätverken. Och om man trots allt kopplar upp sig så råder han att man ska byta sitt lösenord på enheten i fråga efteråt. Vilket lösenord då undrar jag? Troligen alla lösenord man använt under sin surf, kan bli många det...

Vad är detta för kvalificerat skitsnack? Använd VPN så är det enda som syns en massa krypterad trafik. När ska folk lära sig detta egentligen? Och är det inte lite slafsigt av en "IT-expert" att inte nämna detta?

Tyvärr finns det inget separat klipp på SVT Play om detta. Det kanske kommer snart. Vad tycker ni, vilseledande?

Tänker du på den här nyheten?
http://www.svt.se/nyheter/sverige/sa-latt-kan...

IT-experten hade väl ingen VPN-lösning att sälja.
Men denna person har såklart rätt, sitter man på ett öppet nätverk utan VPN så är trafiken helt okrypterad och enkel att läsa.

  • Medlem
  • 2013-04-06 20:04
Ursprungligen av keptang:

IT-experten hade väl ingen VPN-lösning att sälja.
Men denna person har såklart rätt, sitter man på ett öppet nätverk utan VPN så är trafiken helt okrypterad och enkel att läsa.

Han har rätt till viss del, visst går det att avlyssna om man inte använder VPN. Men som "expert" så kan man väl upplysa om att det finns en lösning på problemet?

  • Medlem
  • ?
  • 2013-04-06 20:07

?Wi-Fi körs hemma eller internt på jobbet & 3G på resten. Har man inte 3G på paddan har man köpt fel.

Ursprungligen av mac+:

?Wi-Fi körs hemma eller internt på jobbet & 3G på resten. Har man inte 3G på paddan har man köpt fel.

Snick, snack. Det gär utmärkt med VPN i IOS: "iPad power: connect to a VPN" http://www.macworld.com/article/1159466/ipad_VPN_security.html

För VPN oavsett vad man kopplar upp sig från, OS X/iOS (WiFi eller 3G) eller något annat så kan jag rekommendera https://www.vpnuk.info/ .

Ursprungligen av Dalle:

I dagens Rapport satt en anställd från Symantec återigen och sa att man inte kan skydda sig i publika trådlösa nätverk.

Inslaget var väll troligtvis riktat till en vanlig datoranvändare och inte en nörd som du
Det finns väll ingen vanlig användare som har någon aning om vad krypterad VPN är för något

  • Medlem
  • ?
  • 2013-04-06 22:23

?Om nu VPN är så förträffligt, varför har det då inte tagit över marknaden i kommunikation? Vad är nackdelarna med VPN?

Ursprungligen av mac+:

?Om nu VPN är så förträffligt, varför har det då inte tagit över marknaden i kommunikation? Vad är nackdelarna med VPN?

Det kostar 50-60kr/månad?

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2013-04-06 22:53
Ursprungligen av keptang:

Det kostar 50-60kr/månad?

Åsså äter det väl en del bandbredd!?

Ursprungligen av jas:

Åsså äter det väl en del bandbredd!?

Inget jag märkt, men om du säger det så.

  • Medlem
  • ?
  • 2013-04-06 22:59

?Visst, gratisfolket har valt bort VPN, nu kör de flesta nå't annat. 2kr/dag är väl knappt någon kostnad oavsett vad som jämförs. Det måste till något annat som faktiskt är sämre med VPN rent tekniskt. Som exvis långsamt, ställtider, strömslukande, datamängdskrävande etc.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2013-04-06 23:13

På tal om säkerhetsrisker, ni som reser och surfar eller telefonerar på flygplatser och likn inrättningar!

"Svenska företag sprider utan vetskap affärskritisk och hemlig information. Nu varnar två tunga myndigheter för att utvecklingen eskalerar och att flygplatser är en riskmiljö. Kriminella organisationer och utländska underrättelsetjänster kan regelbundet avlyssna smarta telefoner."
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/...

Via tkj.se (http://blogg.tkj.se/varning-gratis-wifi-flygp...)

Ursprungligen av jas:

På tal om säkerhetsrisker, ni som reser och surfar eller telefonerar på flygplatser och likn inrättningar!

"Svenska företag sprider utan vetskap affärskritisk och hemlig information. Nu varnar två tunga myndigheter för att utvecklingen eskalerar och att flygplatser är en riskmiljö. Kriminella organisationer och utländska underrättelsetjänster kan regelbundet avlyssna smarta telefoner."
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/...

Via tkj.se (http://blogg.tkj.se/varning-gratis-wifi-flygp...)

Ja, det är bl.a. därför jag använder VPN sen många år tillbaka.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2013-04-06 23:16
Ursprungligen av keptang:

Inget jag märkt, men om du säger det så.

Eller om det segar lite pga enheten får arbeta extra med krypteringen.

Ursprungligen av jas:

Eller om det segar lite pga enheten får arbeta extra med krypteringen.

Befinner mig ofta inom geografiska områden som knappt har GPRS och har inte märkt att det inneburit några problem.

Men visst kan det påverka beroende på vilken/vilka operatörer man använder.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2013-04-06 23:29
Ursprungligen av keptang:

Ja, det är bl.a. därför jag använder VPN sen många år tillbaka.

Även GSM/3G är utsatt!

Man stiger av flyget, slår på luren och ett antal medd trillar in, uppkopplat mot en falsk basstation.

Kan ju vara läge stänga av Settings/Carrier/Automatic

Ursprungligen av jas:

Även GSM/3G är utsatt!

Man stiger av flyget, slår på luren och ett antal medd trillar in, uppkopplat mot en falsk basstation.

Kan ju vara läge stänga av Settings/Carrier/Automatic

Ja, just därför använder man en VPN.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-08 09:56
Ursprungligen av keptang:

Befinner mig ofta inom geografiska områden som knappt har GPRS och har inte märkt att det inneburit några problem.

VPN innebär en (rätt liten) CPU-kostnad per byte som skickas.

Om uppkopplingen är med ett långsamt nätverk (GPRS, 3G) så märks denna kostnad mindre än om man tankar stora filer över ett snabbt nätverk (LTE, WiFi).

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-04-08 10:10
Ursprungligen av keptang:

Det kostar 50-60kr/månad?

Eller så sätter man igång en VPN-server hemma

Om vi nu snackar säkerhet, är det någon som tänkt på att OM ni använder er av vpn-lösning från extern part, så skickar ni ALL trafik via den leverantören istället. Då måste ni verkligen lita på den. Tycker det är lite som att välja mellan pest eller kolera.
Det bästa är att använda jobbets vpn, eller privat vpn. Inte alltid det går, så det är väl därför inte alla gör det.
Personligen hade jag aldrig använt en extern part utan att göra ordentlig en väääldigt ordentlig koll på vem sjuttsingen det är och hur det hanterar all information som flyter där. Risken för missbruk är ju rätt stor.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2013-04-08 10:23

En väldigt intressant podcast på ämnet säkerhet. Säkerligen inget nytt för de som har lite koll, men ändå ganska skrämmande hur mycket information som går att plocka upp bara genom de förfrågningar som telefonen kontinuerligt skickar ut, och för det hjälper ingen VPN. ca 25 minuter in.

http://www.thenakedscientists.com/HTML/podcasts/show/20120902/

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2013-04-08 10:27
Ursprungligen av jas:

Även GSM/3G är utsatt!

Man stiger av flyget, slår på luren och ett antal medd trillar in, uppkopplat mot en falsk basstation.

Kan ju vara läge stänga av Settings/Carrier/Automatic

Ursprungligen av keptang:

Ja, just därför använder man en VPN.

Menade SMS och mobilnätverk/telefoni, inte internet/WiFi. Eller skyddar VPN även i detta läge?

Ursprungligen av Json_81:

Eller så sätter man igång en VPN-server hemma

Såklart, jag har både och.

Ursprungligen av jas:

Menade SMS och mobilnätverk/telefoni, inte internet/WiFi. Eller skyddar VPN även i detta läge?

Nej.

  • Medlem
  • 2013-04-08 19:29

Hmm, man kanske ska starta upp VPN-servern i Synologyn och köra all iPhonetrafik över den. Inte för att jag är paranoid, utan mest för att lära mig hur det funkar.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-04-09 11:00
Ursprungligen av mac+:

?Wi-Fi körs hemma eller internt på jobbet & 3G på resten. Har man inte 3G på paddan har man köpt fel.

Blir dyrt utomlands!

Vad alla säkerhetsexperter som larmar titt som tätt glömmer är att problemet är så försvinnande litet att man inte behöver larma i SVT. De allra flesta skickar data som är så ointressant att både CIA, NSA, GRU, Anonyma hackare mfl skiter högaktningsfullt i vilket. Känner någon här inne till ETT enda fall där en persons hemliga data blivit stulet via ett trådlöst närverk på en centralstation?
Sen jämför ni med hur många som fått sin DATOR snodd rent fysiskt på grund av bristande uppmärksamhet. Och hur många av dessa som INTE hade backup. De företag som jobbar med sökerhetsklassat mtrl torde redan ha en policy för hur detta sköts, tex att sådan info och sådana datorer som innehåller sådan info inte får lämna kontoret eller flyttas externt. Sen att folk är idioter och att många hanterar sådan info på ett bedrövligt sett är en annan sak. Men återigen så ligger nog den största risken i att någon snor själva datorn.

Mitt tips, ha backup, håll koll på datorn och sluta oroa er för världens undergång.
Det här med att sätta saker i relation och perspektiv verkar inte vara experters och journalisters starkaste sida....
/m

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-04-09 15:14
Ursprungligen av zappee:

Blir dyrt utomlands!

Man kan ju ha Fogg…

http://foggmobile.com

  • Medlem
  • International user
  • 2013-04-09 15:44
Ursprungligen av kenjon:

Man kan ju ha Fogg…

http://foggmobile.com

Om man vill åka utanför SWE, DK och UK då?

Bevaka tråden