Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Facebook Home släpps förhoppningsvis aldrig för Apples enheter"

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Under torsdagskvällen visade Facebook inte upp en egen mobiltelefon. Det är de alldeles för smarta för. Istället visade de upp en ny app för Android kallad Facebook Home. Förhoppningsvis släpper Apple aldrig in detta i IOS.

Läs hela artikeln här

Vem är "Jag"?

Ursprungligen av ilPadrino:

Vem är "Jag"?

Den som skrivit artikeln?

Facebook Home om det var på riktigt: http://www.geeklove.com/joyoftech/joyarchives...

Ursprungligen av keptang:

Självklart. Jag ser dock inte till något namn i safari på iPhone 5. Men jag kanske inte tittar på rätt ställe...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-07 11:00

Facebook Home är något jag aldrig kommer att skaffa. En sak att via den app som finns till iPhone gå in och kolla på Facebook eller göra en uppdatering om man vill men att se detta direkt hela tiden när man ska använda mobilen (fy fan). Det blir allt för påträngande, undra hur lång tid det tar innan folk tröttnar.

  • Medlem
  • 2013-04-07 11:07

Kommer detta in i min iPhone så byter jag tillbaka till min Nokia 3330!
Visserligen använder jag inte Facebook alls, så de kommer ju inte att få någon information från mig, men det är sättet från FBs sida som jag irriterar mig på.

Vi kan vara lugna. Facebook home når aldrig iPhone.

Ingen är mer idog i sitt förakt för facebookanvändare än jag, men jag kan inte säga att jag förstår problemet. Vill du inte ha fbh, så installera det inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-07 11:24
Ursprungligen av Redaktionen:

Under torsdagskvällen visade Facebook inte upp en egen mobiltelefon. Det är de alldeles för smarta för. Istället visade de upp en ny app för Android kallad Facebook Home. Förhoppningsvis släpper Apple aldrig in detta i IOS. Läs hela artikeln här

Å ena sidan är det bra att ni uppmärksammar privacy-relaterade problem med tjänster som FB å andra sidan blir artikeln lite gulligt naiv när det inte går att logga in på detta forum utan att tala om för Google att jag postar på 99mac.se just nu. Faktum är att 99mac.se's funktionalitet är nedsatt till mer än hälften om man inte vill att Google ska logga vad man gör här.

Om man frivilligt bidrar till och tar del i den globala sociala kloak och övervakningsprojekt som FB egentligen är får man skylla sig själv men det blir lite lustigt när man hittar en FB-knapp i slutet av en artikel som kritiserar FB's privacy-problem. "Walk the talk" som man säger.

FB är ett stort privacy-problem men det är ingenting jämfört med Google. Jag har inga exakta siffror men en uppskattning baserad på min egen erfarenhet säger att 80-90% kanske mer av alla webbplatser som besöks på nätet etablerar kommunikation till Google på ett eller annat sätt. På många platser etableras två, tre,fyra eller fem olika förbindelser till olika Google-tjänster.

Förutom det etableras ofta ett antal förbindelser till olika typer av content providers och ad-tjänster.

Att bygga ip-profiler och koppla dessa till individer är mycket enkelt med den tillgång till information och den kapacitet som Google har. Utifrån denna information kan man sedan gå vidare och generera psykologiska profiler och annat gottigott.

Informationen säljs sedan vidare antingen i en "rå" form eller i en "förädlad" form till de som har råd att betala, oftast underrättelsetjänster eller, kan man anta ges gratis till de underrättelsetjänster som var med och investerade i Google när det startade.

I slutändan används informationen för politiska syften.

Vakna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-07 11:39

Här pratar vi ju ofta om iOS och OS X samt Apples hårdvara. Jag tror framtiden handlar mer om avancerade appar. FB är något nytt på spåret(igen) med FB Home. Visst, vi kommer få iPhone 5S och 6. Vi kommer att få iOS 7 osv. Men är inte det ständig utveckling? Innovation kommer via något annat. Innovation möter ofta starkt och omedelbart motstånd...

Jag kan inte svära på att just FB Home är en innovation. Men det är något sådant som jag tror tar mobiltelefonerna till nästa steg.

Det här var nog den löjligaste artikeln jag har läst här. Vad spelar det för roll om Apple "släpper in" Facebook? Det är väl poängen med appar att man faktiskt kan välja vad man vill installera? På med foliehatten och tillbaka till röksignaler om du är så nervös. Den här artikeln skämmer faktiskt ut hela sidan.

Jag har nog inte riktigt förstått här, är det facebook som släpper en app eller är det frågan om en integrering i telefonens OS?

  • Medlem
  • ?
  • 2013-04-07 13:24

?Skrämmande utveckling. De flesta i gratisgenerationen kommer att acceptera det mesta och lämna ut sig själv då de inte verkar ha något privat längre. DDR var rena mjukisen mot vart framtiden pekar.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2013-04-07 15:56

Känns det inte lite ironiskt att ni gnäller på att facebook integreras med mobilen och bla bla bla.
När ni själva integrerar med både google och facebook.
Och ger till och med möjligheten att logga in med facebook rakt in på sidan.

Som vanligt så är det ett val folk kommer göra om dom vill ha FB home eller inte.
Väljer dom det är de ganska klart att facebook vill tjäna pengar på något sätt på det. (som genom reklam)
Dom gör det ju knappast bara för att vara snälla....

Är sällan jag gnäller på era artiklar men detta var aftonbladet kvalitet på måste jag säga.
Sensations journalistik!

Ursprungligen av klarabara:

Jag har nog inte riktigt förstått här, är det facebook som släpper en app eller är det frågan om en integrering i telefonens OS?

Både och

På HTC telefonen som kommer släppas med Home förinstallerat så har de utökat funktionaliteten lite mer mot det som appen kommer erbjuda.

"Facebook tried to convey something that wasn’t technically true during the keynote today. They tried to make us believe that Facebook Home is just another app. Or perhaps more accurately, a better kind of app. That is technically true of the version that will be in the Google Play store next week. But the version that will come pre-installed on the HTC First is different.

That version uses hooks in Android that are not normally exposed to standard apps. This is to allow Facebook Home to show all third-party app notifications, not just the ones coming from Facebook’s app. The downloadable Google Play version of Facebook Home will not be able to do this. HTC, using their previous experience from their “Sense” skins, did this for Facebook, as I understand it. And that’s why Google had to approve it beforehand. (Which, again, they did.)

Now, maybe Google opens up these hooks in a future version of Android and this difference is moot. Or maybe they don’t. You have to wonder why they haven’t yet, especially with so many other “skins” out there in the Android world. Today, though, the difference remains."

Mer läsning
http://techcrunch.com/2013/04/04/facebook-htc...
http://techcrunch.com/2013/04/04/there-is-no-...

För er som funderar på privacy
http://newsroom.fb.com/News/599/Answering-You...

Det är skillnaden mellan Android och iOS, Google dikterar inte vilken programvara jag har på telefonen som Apple kan göra.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-04-07 21:12

Apple dikterar inte vad jag har på min iPhone, däremot ger de mej en begränsad valmöjlighet (bland några hundra tusen appar). Men det är fortfarande jag som väljer bland dem. Och utbudet räcker väl till för mej.

ush... finns nog ingen app/företag jag vill ska göra så.

Ursprungligen av kenjon:

Apple dikterar inte vad jag har på min iPhone, däremot ger de mej en begränsad valmöjlighet (bland några hundra tusen appar). Men det är fortfarande jag som väljer bland dem. Och utbudet räcker väl till för mej.

Jasså? Jag har då aldrig sett en alternativ launcher/lockscreen på App Store.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-04-08 08:59
Ursprungligen av Mattias Rådström:

Jasså? Jag har då aldrig sett en alternativ launcher/lockscreen på App Store.

Det är ju en OS-restriktion, ingen innehållsrestriktion.

Ursprungligen av zinned:

Det är ju en OS-restriktion, ingen innehållsrestriktion.

Vem har sagt något annat?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-04-08 10:03

Du skrev "vilken programvara…på telefonen". Hade du avsett OSet hade du nog skrivit det. Men det finns redan trådar som behandlar "inlåsningen", så det behöver vi inte ta en gång till. Köp den du är nöjd med, så köper jag den jag är nöjd med.

Ursprungligen av zinned:

Det är ju en OS-restriktion, ingen innehållsrestriktion.

Därför förstår jag heller inte riktigt varför artikeln finns. Det är klart att en hemskärmsersättare inte kommer till iOS, det går ju inte?

Hela artikeln är ju dessutom att se ner på de som tycker att det är roligt med sociala medier och verkligen inte gör annat med sin telefon. Det är klart att en tjänst som Facebook inte kan vara gratis, vi måste betala och det gör vi genom att utsättas för riktad reklam. Vill man använda sin telefon på det här viset så är det inga konstigheter tycker jag.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-04-08 13:26

Jag hörde på nyheterna idag att Facebook skulle börja ta betalt för meddelanden man skickar till personer…. ?

Ursprungligen av kenjon:

Jag hörde på nyheterna idag att Facebook skulle börja ta betalt för meddelanden man skickar till personer…. ?

Ja, det har testkörts ett tag i US.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-04-08 14:27
Ursprungligen av kenjon:

Jag hörde på nyheterna idag att Facebook skulle börja ta betalt för meddelanden man skickar till personer…. ?

Till personer som inte är ens vän, annars förblir det som tidigare.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-04-08 14:38

Haha, ja se de dära fejsbok...

Man bli bara mer och mer nöjd för var dag som går att man aldrig någonsin har registrerat sig där

1
Bevaka tråden