Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac 27" - Fusion drive eller mer minne?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ska köpa en iMac 27" snart, och är lite velig med hur jag ska konfigurera den.

Jag kommer i första hand syssla med bildredigering. Raw-filer i photoshop och ACR.

Kort sagt så tänkte jag välja den billigare modellen, och har råd med en större uppgradering. Antingen lägger jag till extra minne direkt (via macoteket), eller så satsar jag på en fusion drive. Båda kostar ungefär lika mycket. Att uppgradera hårddisken har fördelen att jag enkelt kan lägga till mer minne senare när plånboken har fyllts på.

Men är verkligen uppgraderingen från en 7200rpm sata till en SSD+Sata fusion drive värt pengarna? Hade mycket hellre lagt pengar på en enkel liten SSD (128 eller 246gb)...

Vad göra?

Som alltid så är det du som avgör om det är värt det eller inte.
Själv hade jag kört på SSD internt, och SSD externt som utökning (TB/USB3).

Mekaniska hårddiskar funkar för lagring, inte för att jobba med 2013.
Men det beror såklart på dina behov, inte mina.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-04-06 19:28

En SSD är alltid värt pengarna. Jag skulle aldrig köpa en ny dator utan SSD idag.

Jag håller helt med. Det är inte SSD jag är skeptisk till, utan fusion drive. Det finns idag inget alternativ att välja en enkel liten SSD som hårddisk. Man kan välja antingen helt mekanisk, fusion drive, eller en gigantisk superdyr 756GB SSD för över 7000 kr. Märkligt prioriterat av Apple, tycker jag.

Ursprungligen av BDahren:

Jag håller helt med. Det är inte SSD jag är skeptisk till, utan fusion drive. Det finns idag inget alternativ att välja en enkel liten SSD som hårddisk. Man kan välja antingen helt mekanisk, fusion drive, eller en gigantisk superdyr 756GB SSD för över 7000 kr. Märkligt prioriterat av Apple, tycker jag.

Håller med.

Fast tydligen kan man alltså splitta upp sin fusion drive i två separata volymer. Kanske värt att kolla upp!

http://www.macworld.com/article/2015664/how-t...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-04-06 20:21
Ursprungligen av BDahren:

Jag håller helt med. Det är inte SSD jag är skeptisk till, utan fusion drive. Det finns idag inget alternativ att välja en enkel liten SSD som hårddisk. Man kan välja antingen helt mekanisk, fusion drive, eller en gigantisk superdyr 756GB SSD för över 7000 kr. Märkligt prioriterat av Apple, tycker jag.

Fusion Drive känns mest som en övergångslösning tills större SSD till rimliga priser finns, vilket inte borde dröja allt för länge. Men ja, aningen märklig prioritering.

Vad kostar det att ha en auktoriserad service att byta ut hårdskivan till valfri SSD utan att bryta garantin? Kanske det alternativet vore smidigast? Eller så helt enkelt köra med en extern thunderbolt SSD.

Ursprungligen av air:

Vad kostar det att ha en auktoriserad service att byta ut hårdskivan till valfri SSD utan att bryta garantin? Kanske det alternativet vore smidigast? Eller så helt enkelt köra med en extern thunderbolt SSD.

Macoteket har en prislista på detta i butik, men jag kommer inte ihåg exakt vad det stod där. Jag har ett vagt minne av att det kostade någonstans runt 1000:- att öppna och byta hårddisk. En 250gb hårddisk ligger väl på runt 1500, så då blir det alltså lite dyrare än att beställa en fusion drive. Att skära upp iMacen är kanske inte heller något jag skulle föredra...

En extern SSD via TB fungerar självklart, men jag gillar bara inte den lösningen av någon anledning.

Köpa fusion drive och sedan eventuellt splitta upp den i två separata volymer känns nu som det bästa alternativet. Eller så väntar jag tills nästa generation iMac, men det tålamodet har jag nog inte!

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-04-07 08:42

Skulle också behöva köpa nytt men Apple har verkligen ställt till det. I stället för att bygga en vettig modell där man kan byta viss hårdvara själv så har man fjantat sig och konstruerat en supertunn stationär som man behöver konservöppnare för att komma in i. Macförsäljningen har ju sjunkit vad jag minns. Man kan ju undra varför. Kanske får bli en mini som övergångsmodell och hoppas på att det kommer något vettigare till nästa släpp.

Senast redigerat 2013-04-07 14:05
Ursprungligen av BDahren:

Jag ska köpa en iMac 27" snart, och är lite velig med hur jag ska konfigurera den.

Jag kommer i första hand syssla med bildredigering. Raw-filer i photoshop och ACR.

Kort sagt så tänkte jag välja den billigare modellen, och har råd med en större uppgradering. Antingen lägger jag till extra minne direkt (via macoteket), eller så satsar jag på en fusion drive. Båda kostar ungefär lika mycket. Att uppgradera hårddisken har fördelen att jag enkelt kan lägga till mer minne senare när plånboken har fyllts på.

Men är verkligen uppgraderingen från en 7200rpm sata till en SSD+Sata fusion drive värt pengarna? Hade mycket hellre lagt pengar på en enkel liten SSD (128 eller 246gb)...

Vad göra?

Maxade just minnet till min nya 27:a. 1700 spänn inklusive moms för 32 GB på Webhallen. Tar fem minuter att fixa själv.

Vad du än gör, undvik vanlig hårddisk.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-04-07 15:46
Ursprungligen av BDahren:

Köpa fusion drive och sedan eventuellt splitta upp den i två separata volymer känns nu som det bästa alternativet. Eller så väntar jag tills nästa generation iMac, men det tålamodet har jag nog inte!

FusionDrive är enligt mig givet, fungerar ypperligt.

Varför du skulle splitta den till ytterligare volymer förstår jag dock inte alls.

Ursprungligen av TouchCAD:

Maxade just minnet till min nya 27:a. 1700 spänn inklusive moms för 32 GB på Webhallen. Tar fem minuter att fixa själv.

Vad du än gör, undvik vanlig hårddisk.

Vilken typ av minne köpte du då? Inte samsung-varianten antar jag? Den kan jag inte hitta för billigare än 699 per 8GB-enhet. http://www.macoteket.se/Categories/Datorkompo...
Skicka gärna länk eller namn på de minnen du köpte.

Ursprungligen av zinned:

FusionDrive är enligt mig givet, fungerar ypperligt.

Varför du skulle splitta den till ytterligare volymer förstår jag dock inte alls.

Jag har inte bestämt mig för att splitta den, men det är bra att alternativet finns. Ja skulle föredra att själv få styra över vad som är arbetsdisk och vad som är långtidsförvar. Men om fusion drive funkar bra så låter jag nog det vara.

Jag har i alla fall bestämt mig för att satsa på fusion drive, och uppgradera minne nästa gång jag har råd! Tack för hjälpen.

Ursprungligen av BDahren:

Vilken typ av minne köpte du då? Inte samsung-varianten antar jag? Den kan jag inte hitta för billigare än 699 per 8GB-enhet. http://www.macoteket.se/Categories/Datorkompo...
Skicka gärna länk eller namn på de minnen du köpte.

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/15750...
425:- inklusive moms. Köpte över disk så det var ingen frakt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-04-08 09:58

Herre jisses vad minnen har blivit dyrt nu!

Jag köpte två st 16GB-kit från Komplett för två-tre månader sedan och gav 1400 kr. Nu kostar samma paket 2000 kr.

Kingston verkar vara det billigaste just nu. Tänker nog köpa 16GB och uppgradera till totalt 24GB så småningom. Kanske är värt att vänta några månader om vi befinner oss på en pris-peak just nu.

Hittade just ett trevligt litet tips för att kontrollera fusion drive utan att splitta den. Man kan helt enkelt partionera FD disken i två delar, där den andra delen inte fungerar som fusion drive utan bara mekanisk hårddisk. Då kan man få lite kontroll på vilka filer som hamnar i långtidsförvar, och vilka som är tillgängliga för att användas på SSD.
http://macperformanceguide.com/Fusion-partiti...

Ursprungligen av BDahren:

Jag ska köpa en iMac 27" snart, och är lite velig med hur jag ska konfigurera den.

Jag kommer i första hand syssla med bildredigering. Raw-filer i photoshop och ACR.

Kort sagt så tänkte jag välja den billigare modellen, och har råd med en större uppgradering. Antingen lägger jag till extra minne direkt (via macoteket), eller så satsar jag på en fusion drive. Båda kostar ungefär lika mycket. Att uppgradera hårddisken har fördelen att jag enkelt kan lägga till mer minne senare när plånboken har fyllts på.

Men är verkligen uppgraderingen från en 7200rpm sata till en SSD+Sata fusion drive värt pengarna? Hade mycket hellre lagt pengar på en enkel liten SSD (128 eller 246gb)...

Vad göra?

Jag sitter i samma sits som dig, står i begrepp att byta ut min gamla iMac 24" mitten av 2007 till en ny 27" men nu är frågan till er som har erfarenhet.

1. Jag bytte HD till en 3 TB HD och håller på med fotografering och redigering såväl med stillbilder som rörliga bilder.

2. Min 3 TB HD är fyllt till 1,7 TB

3. Var inne på Macoteket och dom föreslog 3 TB Fusion Drive

4. Jag lutar nog åt en ren 1 TB Flashlagring

5. Det är dyrt med 1 TB Flashlagring men det kanske är en bra idé att börja med det och senare, OM det behövs mer RAM minne?

Mitt problem just nu är att min hårddisk är skadad, jag har backup på en extern 3 TB HD via TimeMachine men jag vill naturligtvis inte ha över allting på den nya 1 TB Flashlagring, vilket inte heller går utan jag får använda flyttningsassistenten. Resten är program som jag kan hämta på nätet och alla bilder och filmer ligger på separata diskar som reserv OM jag skulle vilja redigera om någonting.

Kommer det att fungera att flytta över mailen, som är viktiga, Microsoft Office paketet, Final Cut Express och Pixelmator.

Vad säger ni som har större erfarenhet än vad jag har? Är det enkelt med Flyttningsassistenten?

Ursprungligen av Mc Tommy:

Jag sitter i samma sits som dig, står i begrepp att byta ut min gamla iMac 24" mitten av 2007 till en ny 27" men nu är frågan till er som har erfarenhet.

1. Jag bytte HD till en 3 TB HD och håller på med fotografering och redigering såväl med stillbilder som rörliga bilder.

2. Min 3 TB HD är fyllt till 1,7 TB

3. Var inne på Macoteket och dom föreslog 3 TB Fusion Drive

4. Jag lutar nog åt en ren 1 TB Flashlagring

5. Det är dyrt med 1 TB Flashlagring men det kanske är en bra idé att börja med det och senare, OM det behövs mer RAM minne?

Mitt problem just nu är att min hårddisk är skadad, jag har backup på en extern 3 TB HD via TimeMachine men jag vill naturligtvis inte ha över allting på den nya 1 TB Flashlagring, vilket inte heller går utan jag får använda flyttningsassistenten. Resten är program som jag kan hämta på nätet och alla bilder och filmer ligger på separata diskar som reserv OM jag skulle vilja redigera om någonting.

Kommer det att fungera att flytta över mailen, som är viktiga, Microsoft Office paketet, Final Cut Express och Pixelmator.

Vad säger ni som har större erfarenhet än vad jag har? Är det enkelt med Flyttningsassistenten?

Flyttassistenten är mycket bra. Man får fortfarande göra lite handpåläggning här och där, och det tog en sex-sju timmar nu sist då min tre månader gamla Fusion Drive tvärdog (fick ny på garantin). Jag klonade från min Macbook, som jag stoppade in en SSD på för att par månader och tog resten från det som fortfarande funkade på Fusion Divern via en dockstation för hårddiskar som man kan köpa för en rätt billig penning.

Ursprungligen av TouchCAD:

Flyttassistenten är mycket bra. Man får fortfarande göra lite handpåläggning här och där, och det tog en sex-sju timmar nu sist då min tre månader gamla Fusion Drive tvärdog (fick ny på garantin). Jag klonade från min Macbook, som jag stoppade in en SSD på för att par månader och tog resten från det som fortfarande funkade på Fusion Divern via en dockstation för hårddiskar som man kan köpa för en rätt billig penning.

GULP, 6-7 timmar... jisses! Och din Fusion Drive tvärdog, bara det avskräcker mig från att köpa en Fusions Drive!!!

Vad är det som tar sådan tid att föra över med Flyttningsassistenten, är det småpill eller? Och hur gör man i stora drag?
Jag trodde i min enfald att det "bara" var att dra över från "Program" på den gamla iMac till den nya iMac "program" ?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-10-31 16:20

Det finns en del inställningsfiler som inte kommer med om du bara drar över programfilen...

Ursprungligen av kenjon:

Det finns en del inställningsfiler som inte kommer med om du bara drar över programfilen...

Och lösningen på det Kenjon är "handpåläggning" som man brukar säga?

Men grundprogrammen finns på den nya iMac, och om jag drar över Final Cut Express så är det dessa inställningar som jag har gjort som inte följer med, har jag fattat det rätt då?

Eftersom jag inte tänker köra Återställning via TimeMAchine så har jag de gamla settings kvar och kan jämföra när iMacarna står bredvid varandra?

Ursprungligen av Mc Tommy:

GULP, 6-7 timmar... jisses! Och din Fusion Drive tvärdog, bara det avskräcker mig från att köpa en Fusions Drive!!!

Vad är det som tar sådan tid att föra över med Flyttningsassistenten, är det småpill eller? Och hur gör man i stora drag?
Jag trodde i min enfald att det "bara" var att dra över från "Program" på den gamla iMac till den nya iMac "program" ?

6-7 timmar är det inte detsamma som att du faktiskt gör något under tiden. Fyll i vad den frågar om och sätt den sedan på kokning, och gör något annat under tiden. I princip gör den en klon av allt du har på värddatorn, mail, bilder, program, allt. I de flesta fall kan du fortsätta på den nya datorn där du slutade. En del program vill dock ha nya data eller till och med ominstallation. Det går dock garanterat fortare än att göra det manuellt. Även om min Fusion Drive dog, så är det i alla fall en bra grej, eftersom allt startar NU och inte efter en kaffepaus. Mailen strömmar in efter några sekunder efter det du klarat av inloggningen. Jättefiler öppnar FORT. På sikt kommer det dock att bli bara SSD, men de är fortfarande rätt dyra. Fusion är någon sorts hybrid, där du får det mesta av farten till ett lägre pris.

Ursprungligen av TouchCAD:

6-7 timmar är det inte detsamma som att du faktiskt gör något under tiden. Fyll i vad den frågar om och sätt den sedan på kokning, och gör något annat under tiden. I princip gör den en klon av allt du har på värddatorn, mail, bilder, program, allt. I de flesta fall kan du fortsätta på den nya datorn där du slutade. En del program vill dock ha nya data eller till och med ominstallation. Det går dock garanterat fortare än att göra det manuellt. Även om min Fusion Drive dog, så är det i alla fall en bra grej, eftersom allt startar NU och inte efter en kaffepaus. Mailen strömmar in efter några sekunder efter det du klarat av inloggningen. Jättefiler öppnar FORT. På sikt kommer det dock att bli bara SSD, men de är fortfarande rätt dyra. Fusion är någon sorts hybrid, där du får det mesta av farten till ett lägre pris.

Nu blir jag både mer villrådig och rikare ... det är sant man får betala rätt mycket för en ren SSD disk och de kommer att bli billigare och billigare men någon gång måste man slå till. Som jag har det nu med "skadade HD" så kommer den förbaskade bollen upp alldeles för ofta. När man skriver mail så accepterar man till slut enkla stavfel istället för att sitta och vänta på badbollen!

Internet har vi 50 Mbit/s så det fungerar fint, det som tar tid nu det är redigeringen, ändringar, korrigeringar, uppladdningar m.m.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2013-10-31 16:55

Jag skulle inte köra utan Flyttassistenten om jag hade en TM-kopia på hårddisk. Det kan ju ta tid om man kör från en annan dator, men det har inte jag gjort utan kopplat hårddisken med TM direkt till den nya datorn, öppnat Flyttassistenten och valt alternativet "från hårddisk" samt valt vad jag vill föra över, man kan välja de program och inställningar man vill ha med sig, sedan är det klart.
Klart enklare och säkrare än att börja pilla manuellt, särskilt om man inte är säker på vad man ska föra över.
Jag har flyttat över användare mellan datorer på det sättet ett antal gånger och har fungerat klockrent.

Ursprungligen av Hjopek:

Jag skulle inte köra utan Flyttassistenten om jag hade en TM-kopia på hårddisk. Det kan ju ta tid om man kör från en annan dator, men det har inte jag gjort utan kopplat hårddisken med TM direkt till den nya datorn, öppnat Flyttassistenten och valt alternativet "från hårddisk" samt valt vad jag vill föra över, man kan välja de program och inställningar man vill ha med sig, sedan är det klart.
Klart enklare och säkrare än att börja pilla manuellt, särskilt om man inte är säker på vad man ska föra över.
Jag har flyttat över användare mellan datorer på det sättet ett antal gånger och har fungerat klockrent.

Vad jag trodde var att TM ville flytta över EXAKT det som jag har på min gamla iMacs 3 TB HD, och jag vill inte ha tillbaks felen från min 3 TB HD, men det är ett mekaniskt fel antar jag? Men hur blir det, jag har 1,7 TB och en ny SSD på 1 TB hur snabb den än är kan den inte svälja allting? Den kommer att protestera kanske med orden "Din SSD disk är för liten, köp en större..."?

Senast redigerat 2013-10-31 18:57
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-10-31 20:31

I Flyttassistenten väljer du vad du vill ha över, du behöver inte ta med allt. Fördelen är att du slipper så mycket manuell handpåläggning. Mycket enklare. Lite grand kan du behöva eftersåg, men det är ganska marginellt.
Jag skulle välja FusionDrive! Både snabbhet och utrymme.

1
Bevaka tråden