Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med ny AirPort

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2013-04-06 15:05

Kom precis hem med en ny AirPort. Datorn, telefonen och paddan kopplar upp sig utan problem.
Men en kompis iPhone och mitt Xbox vill inte, inte ens med kabel.

Någon som vet vad som kan vara fel?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-04-06 15:09

"Vill inte". Vad ska man svara på det…
Vilken sorts Airport, hur är den konfigurerad? Hittar iPhonen nätverket, får den (eller XBox) något IPnummer, nätmask, gateway etc, inom samma logiska nät?
Det låter lite som att den kan stå i bryggläge, och du har gjort slut på din IP-nummer från leverantören, då får du ingen kontakt med övriga enheter. Men jag bara spånar.

  • Medlem
  • 2013-04-06 15:40

Ja, dom kopplar alltså inte upp mot nätverket.
Det är Express, den senaste. Den ser ut som en AppleTV.

iPhonen och Xboxet hittar nätverket, men dom kan inte koppla upp. Men PRECIS NU kunde den andra iPhonen koppla upp. Men Xboxet funkar fortfarande inte...

Vad är bryggläge?
Det fungerade finfint tidigare när jag körde med Bredbandsbolaget modem. Den sitter fortfarande mellan telejacket och AirPorten, den behöver tydligen göra det enligt BBB's support.

Hur ser ditt nätverk ut, hur är det kopplat?
Har du någon router?
Vad får du för IP-adresser på enheterna?

Låter som du använder externa adresser från din ISP, och dessa har du bara ett begränsat antal av, hur många är beroende på ISP.

  • Medlem
  • 2013-04-06 18:35

Bredbandsbolaget via telejacket -> BBB's modem -> AirPort Express.

Jag ser en IP-adress i Xboxet, men den klagar ändå över att IP-adressen inte fungerar.
Jag hittade detta: http://www.youtube.com/watch?v=vcAtB5NUqKs
Men guiden är för AirPort Extreme. Och menyerna i AirPort-verktyg ser inte ut som på min. Jag har version 6.2.
Det finns en hel drös med trådar om problem med AirPort och Xbox Live, men jag blir inte klokare av att läsa dom...

Vet inte vad du menar i din sista mening. Dator, iPhone och iPad fungerar som det ska.

Om du går till Inställningar / WiFi, klickar dig vidare (blå pilen) på din iPhone/iPad, vad visar den för IP adress?

  • Medlem
  • 2013-04-06 18:44
Ursprungligen av keptang:

Om du går till Inställningar / WiFi, klickar dig vidare (blå pilen) på din iPhone/iPad, vad visar den för IP adress?

Eeeh... Nu funkar det helt plösligt!
Det verkar vara Microsoft som har haft problem, inte mina finfina Apple-grejor

Så alla enheter kan ansluta samtidigt nu?
Den IP-adress du skrev tidigare visar på att du kommer få problem vid anslutning av många enheter, det var en IP-adress från din ISP, du har ett begränsat antal av dessa, antagligen 5st samtidiga.

  • Medlem
  • 2013-04-07 02:30
Ursprungligen av keptang:

Så alla enheter kan ansluta samtidigt nu?
Den IP-adress du skrev tidigare visar på att du kommer få problem vid anslutning av många enheter, det var en IP-adress från din ISP, du har ett begränsat antal av dessa, antagligen 5st samtidiga.

Ok, hur såg du det?
Jag har 5 grejer här hemma som är uppkopplade, dock inte samtidigt.

Ursprungligen av Hubug:

Ok, hur såg du det?
Jag har 5 grejer här hemma som är uppkopplade, dock inte samtidigt.

83.x.x.x

  • Medlem
  • 2013-04-07 11:17

Ok.

Ja, problemet har trollat bort sig själv.
Stort tack till keptang!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-04-07 17:48

Du har fått flera frågor om vilket/vilka IP-nummer dina prylar har fått, men du har inte svarat.
Att det funkar just nu behöver inte betyda att du har gjort rätt. Om du får in en enda pryl till i ditt nätverk, kan det bli problem igen.
Det du behöver kolla är om dina enheters IP-adresser börjar med 192. eller 10. I så fall kan det vara rätt, har du något annat är det "fel".

  • Medlem
  • 2013-04-08 11:49
Ursprungligen av kenjon:

Du har fått flera frågor om vilket/vilka IP-nummer dina prylar har fått, men du har inte svarat.
Att det funkar just nu behöver inte betyda att du har gjort rätt. Om du får in en enda pryl till i ditt nätverk, kan det bli problem igen.
Det du behöver kolla är om dina enheters IP-adresser börjar med 192. eller 10. I så fall kan det vara rätt, har du något annat är det "fel".

I inlägg #7 svarade jag, men ändrade sedan när jag märkte att det fungerade.
I inlägg #10 ser du att keptang var snabb som blixten och hann se Ip-numret jag då skrev. Det börjar som sagt på 83. Inte bra?

Har några gånger tidigare haft problem att logga in på Xbox Live, även då har problemet legat hos Microsoft.

Varför är man ofta begränsad till 5 IP-adresser?
År 2013 känns 15 mera rimligt...

EDIT: Det verkar som min iPhone 4 fortfarande har lite problem att koppla upp. Lite titt som tätt står det att den inte kan ansluta till nätverket...

Den nya AirPorten (Express) sänder ju som bekant på både 2,4 och 5GHz, och iPhone 4 kan bara hantera 2,4. Kan det ha med saken att göra?
Trodde min internetupplevelse skulle bli bättre med en AirPort Express, inte sämre...

Senast redigerat 2013-04-08 12:24
  • Avstängd
  • Överallt
  • 2013-04-08 12:31

Din Airport Express står inställd på Router-läge: "Av (bryggläge)", ändra till "DHCP och NAT" så blir allt bra.

Du måste se till att du har en router som tilldelar interna IP-adresser. Dessa kan du i stort sett ha hur många du vill utav.
ISP'ns adresser ska du använda så få som möjligt av, annars får du problemen du har nu.

Körs allt trådlöst till din Airport Express? Då är det den som måste konfigureras så att den agerar DHCP-server och tilldelar dina enheter interna IP-adresser så kommer det fungera fint.

edit:Mija var snababre och skrev svaret.

Ursprungligen av Hubug:

...Det börjar som sagt på 83. Inte bra?...

Nej, det är inte bra.

Det tyder på att det INTE är din router som delar ut IP-nummer, utan du får IP-nummer av din ISP. Där finns förmodligen en gräns på kanske 5 st. (se tidigare inlägg, t.ex nr 4 och 8)

Följ Mijas tips, så att du bara använder 1 IP-nummer från din ISP, och låter Airporten dela ut IP-nummer till alla dina enheter lokalt, så blir det mycket bättre.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-04-08 13:03
Ursprungligen av Hubug:

I inlägg #7 svarade jag, men ändrade sedan när jag märkte att det fungerade.
I inlägg #10 ser du att keptang var snabb som blixten och hann se Ip-numret jag då skrev. Det börjar som sagt på 83. Inte bra?

Har några gånger tidigare haft problem att logga in på Xbox Live, även då har problemet legat hos Microsoft.

Varför är man ofta begränsad till 5 IP-adresser?
År 2013 känns 15 mera rimligt...

EDIT: Det verkar som min iPhone 4 fortfarande har lite problem att koppla upp. Lite titt som tätt står det att den inte kan ansluta till nätverket...

Den nya AirPorten (Express) sänder ju som bekant på både 2,4 och 5GHz, och iPhone 4 kan bara hantera 2,4. Kan det ha med saken att göra?
Trodde min internetupplevelse skulle bli bättre med en AirPort Express, inte sämre...

Att du svarade i inlägg #7 och sedan ändrade det hjälper ju inte oss andra direkt. keptang hade ju lite tur där, så vi andra kanske skulle strunta i att svara här då (ja, jag blir lite lack…).
År 2013 får man normalt en enda IP-adress av de allra flesta operatörer, ett fåtal delar ut fler. Detta för att man normalt bara behöver en enda, om man har satt upp routern rätt, och inte har specifika serverönskemål.
Näst intill alla routers som säljs står inställda rätt från butik. Är din köpt begagnad, eller har du ändrat en del i inställningarna från början, utan att kolla om det funkade?
Internetupplevelsen blir bättre om man gör rätt

Ursprungligen av Hubug:

...Varför är man ofta begränsad till 5 IP-adresser?
År 2013 känns 15 mera rimligt...

Därför att din ISP räknar med att du själv tar hand om IP-nummer-tilldelningen med en router. De flesta klarar sig alldeles utmärkt med bara 1 IP-adress från sin ISP.

  • Medlem
  • 2013-04-08 20:21
Ursprungligen av kenjon:

Att du svarade i inlägg #7 och sedan ändrade det hjälper ju inte oss andra direkt. keptang hade ju lite tur där, så vi andra kanske skulle strunta i att svara här då (ja, jag blir lite lack…).
År 2013 får man normalt en enda IP-adress av de allra flesta operatörer, ett fåtal delar ut fler. Detta för att man normalt bara behöver en enda, om man har satt upp routern rätt, och inte har specifika serverönskemål.
Näst intill alla routers som säljs står inställda rätt från butik. Är din köpt begagnad, eller har du ändrat en del i inställningarna från början, utan att kolla om det funkade?
Internetupplevelsen blir bättre om man gör rätt

Jo, det är väl sant Men svaret på frågan syntes ju in inlägg #10. Men ja, jag hade kunnat varit tydligare
Ok, så man får en IP-adress av ISP'n, sedan delar router ut fler? Har aldrig fattat att det funkar så.
Jag köpte AirPorten ny.

  • Medlem
  • 2013-04-08 20:24
Ursprungligen av Mija:

Din Airport Express står inställd på Router-läge: "Av (bryggläge)", ändra till "DHCP och NAT" så blir allt bra.

Ok, jag behöver alltså inte ändra något annat, bara det?

Tydligen är inte AirPort kompatibel med Xbox Live pga något som har med NAT att göra. Har ingen aning vad, vet inte ens vad NAT är...
Det funkade att logga in på Live för ett par dagar sedan, men nu är det tillbaka på ruta 1...

EDIT: Läste någonstans att man skulle reservera en IP-adress över 200 till Xboxet. Alltså 10.0.1.201 eller så.
Kan man det? Under Nätverk i AirPort-verktyg står det: "DHCP-intervall: 10.0.1.2 - 10.0.1.200"

  • Medlem
  • 2013-04-08 20:30
Ursprungligen av keptang:

Du måste se till att du har en router som tilldelar interna IP-adresser. Dessa kan du i stort sett ha hur många du vill utav.
ISP'ns adresser ska du använda så få som möjligt av, annars får du problemen du har nu.

Körs allt trådlöst till din Airport Express? Då är det den som måste konfigureras så att den agerar DHCP-server och tilldelar dina enheter interna IP-adresser så kommer det fungera fint.

edit:Mija var snababre och skrev svaret.

Ja, jag såg att han var snabbare
Och ja, allt körs trådlöst.

  • Medlem
  • 2013-04-08 20:31
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, det är inte bra.

Det tyder på att det INTE är din router som delar ut IP-nummer, utan du får IP-nummer av din ISP. Där finns förmodligen en gräns på kanske 5 st. (se tidigare inlägg, t.ex nr 4 och 8)

Följ Mijas tips, så att du bara använder 1 IP-nummer från din ISP, och låter Airporten dela ut IP-nummer till alla dina enheter lokalt, så blir det mycket bättre.

Ålrajt, tack.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-04-08 22:14

Har du DHCP-scopet satt till .2-.200 så kan du bara sätta din XBox till .201, du behöver inte reservera den i Airporten. Glöm inte att ange nätmask och router/gateway.
NAT står för Network Address Translation och betyder just att den ändrar dina interna IP-adresser till det som routern har när den går ut på Internet. När svaret kommer tillbaka ändrar den adressen igen, så svaret hamnar hos rätt enhet hos dej.

  • Medlem
  • 2013-04-09 00:35
Ursprungligen av kenjon:

Har du DHCP-scopet satt till .2-.200 så kan du bara sätta din XBox till .201, du behöver inte reservera den i Airporten. Glöm inte att ange nätmask och router/gateway.
NAT står för Network Address Translation och betyder just att den ändrar dina interna IP-adresser till det som routern har när den går ut på Internet. När svaret kommer tillbaka ändrar den adressen igen, så svaret hamnar hos rätt enhet hos dej.

Ok, det låter bra.
Nätmask är något som rimmar med 255.255.255.0 i mitt huvud. Blir det bra i detta fallet?

Tack för förklaringen om NAT.

Vill också passa på att tacka alla vänliga själar för all hjälp hittills. På Macworld får man inte hjälp i samma utsträckning. Jag har nog gjort mitt sista inlägg där...

Japp, 255.255.255.0 är en vanlig nätmask.

  • Medlem
  • 2013-04-09 11:50

Hej hopp.

Nu har jag ändra till DHCP och NAT. Än så länge fungerar det bra. T.o.m. Xbox Live funkar utan att jag behövde göra några inställningar

Bugar och bockar.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-04-09 15:10

Du kan även kolla så alla dina enheter har fått 192. eller 10. som IP-adress….

  • Medlem
  • 2013-04-10 14:27
Ursprungligen av kenjon:

Du kan även kolla så alla dina enheter har fått 192. eller 10. som IP-adress….

Alla får en IP-adress som börjar på 10.

Ursprungligen av Hubug:

Alla får en IP-adress som börjar på 10.

Då är det Airporten som delar ut IP-adresser. Operationen har lyckats.

  • Medlem
  • 2013-04-10 15:15

Telefonen har fortfarande problem att ansluta lite till som tätt...

Bevaka tråden