Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem vid uppstart. Någon som varit med om liknande?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Jag har en 6 mån gammal MacBook Pro, 15" Hi res/antiglare/i7 2.3Ghz....
Har fungerat perfekt tills för en månad sedan.

Vid uppstart visades den vanliga grå rutan med äpplet och den snurrande cirkeln. Den fastnade så. Snurran bara snurrade. Efter flera omstarter ringde jag supporten. Efter en stund löste det sig med: R+P+alt+cmd+ omstart (2ggr). Sedan funkade datorn (i en månad) tills för en vecka sedan. Då kom samma fel tillbaka.
Efter 2 omgångar och nästan 1h 40 med Apple supporten kom jag igång. Då hade jag med deras hjälp gjort olika omstarter. Efter att ha installerat om OS X funkade det. Sedan uppdaterade jag några program och datorn ville starta om. Efter omstart var felet tillbaka igen. Sedan startade jag om ...och om. Sedan med R+P+alt+cmd+ omstart och då funkade det. Pratade med Apple support och de rekommenderade att ta en Time Machine backup, radera hårddisken och sen in med allt igen.

Sedan dess har jag inte stängt av datorn. Har ej raderat hårddisken, än. Tänkte om det kunde finnas en annan lösning?
Pratade med en kille på MacForum idag.
Han tyckte jag skulle göra en ny användare inne i Systemintsällningar (som är administratör), sedan logga in som den nya användaren. Det kunde hjälpa.
UNDRAR DÅ: När jag skapar den nya användaren kan jag använda samma Apple ID som min vanliga användare?

Jag nämnde dessutom för honom att jag hade installerat Avast! virusprogram. Han sa att det programmet kunde vara problemet till allt. Att jag skulle avinstallera det så kunde det nog funka bra.
Har någon erfarenhet av att Avast! stört på detta sätt?

Känner någon igen det här problemet när man startar och inget händer och hur har ni isåfall gått till väga för att fixa det?

Evigt tacksam för all info!

Tack

Pontus

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-04-05 22:27

Varför inte avinstallera Avast och se vad som händer vid omstart.
Det är inte så att du blir infekterad av en trojan sådär bara.

Ursprungligen av lappen71:

Varför inte avinstallera Avast och se vad som händer vid omstart.
Det är inte så att du blir infekterad av en trojan sådär bara.

Avast är avinstallerat. Har inte startat om än för jag har jobb att slutföra. Vågar inte chansa just nu. Det är mitt dilemma. Men i morgon får jag starta om. Hoppas verkligen det fungerar då.

Har även gjort en andra "användare" som jag beskrev ovan. Kan man ha samma Apple ID för båda användare?
Om jag ska logga in som den nya användaren, gör jag det i - "Systeminställningar" - "Användare och grupper" - Sedan gå in i "Inloggning" - "Automatisk inloggning" och väljer där min nya "användare"?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-04-06 01:10

Ja du kan ha samma Apple ID på flera användare på samma dator. Eller på flera datorer. Du kan ju skapa ett admin konto utan ett Apple ID, kalla kontot för 'testkonto' eller dylikt.

När du felsökte med supporten, vad prövade ni då? AHT, skivkontroll, kombouppdatering?

Sammanfattningsvis: datorn stannar vid den snurrande cirkeln, omstart med R+P+alt+cmd löser det hela?

Ursprungligen av reboot81:

Ja du kan ha samma Apple ID på flera användare på samma dator. Eller på flera datorer. Du kan ju skapa ett admin konto utan ett Apple ID, kalla kontot för 'testkonto' eller dylikt.

När du felsökte med supporten, vad prövade ni då? AHT, skivkontroll, kombouppdatering?

Sammanfattningsvis: datorn stannar vid den snurrande cirkeln, omstart med R+P+alt+cmd löser det hela?

Perfekt! Tack!

Vi prövade bla: Reset NVRAM, vi gjorde en skivkontroll (Gick in i via "Recovery" och sedan valde jag Disk Utility), Installerade om OSX (Gick in på Recovery och valde Reinstall Mac OS X), Start up in Safe mode...
Hur gör man en AHT? Kombouppdatering, vad är det?
Omstart med R+P+alt+cmd löste det första gången. Nu senast gick det inte först men sen gick det efter ominstallation av OSX, etc...(se ovan).

Jäkligt kass på alla dessa "Startup shortcuts" etc. Men börjar lära mig.

Senast redigerat 2013-04-06 01:48
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-04-06 10:56

Jag tycker det låter som om att hårddisken inte är riktigt frisk….
Har du ingen extern hårddisk som du kan installera OSX på, och starta upp med den istället, ett tag i alla fall?

Ursprungligen av kenjon:

Jag tycker det låter som om att hårddisken inte är riktigt frisk….
Har du ingen extern hårddisk som du kan installera OSX på, och starta upp med den istället, ett tag i alla fall?

Ska precis göra en Time Machine backup av allt. Dessutom installera Mountain Lion. Köpte en uppdatering från apple inatt. Se vad som händer sedan.
Har inte OSX på skiva så vet inte riktigt hur jag får det installerat på en annan HD?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-04-06 13:27

Använd exempelvis Carbon Copy Cloner för att göra en kopia av din disk.

Körde precis skivverktyg. Körde Kontrollera Skivbehörigheter.
Kom upp 2 "fel".
Varav ett reparerades.
Men ett kunde inte repareras. Kan detta fel ge problem?

"Varning: SUID-Filen "System/Library/CoreSer...S/ARDAgent" har ändrats och repareras inte."

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-04-06 16:00

Verkar inte vara något problem: http://support.apple.com/kb/TS1448

1
Bevaka tråden