Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Råd IP-telefoni

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2013-04-05 12:53

Jag har gått över till IP-telefoni och står inför ett val. Antingen kopplar jag telefonen direkt till bredbandskonvertern på dedicerad telefonuttag eller så kopplar jag in den på min router. Bredbandsleverantören rekommenderar inkoppling i konvertern vilket kräver en tillsatts som telefonileverantören skall tillhandahålla. Telefonleverantören säger att jag skall koppla till min router och fattar 0 (noll) vad gäller inkoppling i konvertern. Är det någon avgörande skillnad vad gäller störningar, påverkar på hastighet etc.? Upplys mig någon...

Bosse

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-04-05 14:33

Testa?

Har inte använt ip-telefoni på evigheter men jag har för mig att det skiljer mellan olika bolag, berätta vilka du har så blir det lättare att svara.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-04-05 15:19

Blandar du inte ihop saker här? När du ansluter den analoga telefonen med en RJ11/12 så gör du det direkt i ett avsett uttag för denna typ av utrustning. Att din ISP säger att det krävs ytterligare utrustning låter underligt såvida inte ni har missförstått varandra så att du bara har RJ45-uttag vilket då (i mina ögon) inte skulle spela någon roll var du sätter din SIP/VoIP-utrustning - den gör ju ändå bara IP-trafik.
Din telefonileverantör verkar i mina ögon antyda att du har en klassisk SIP/VoIP-utrustning (typ Linksys PAP2T) som du sedan ansluter din analoga telefon till. Du måste alltså ta reda på var du egentligen kan ansluta i din bredbandskonverterare/DRG.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-04-05 16:47

Precis, vad är det för telefon du ska ansluta/använda? En gammal tvåtrådsb analog, eller en riktig IP-telefon? Börja i den ändan. Och det är skillnad på kvalitét, med en riktig IP-telefon får du betydligt bättre ljud, mindre eko osv.

Edit: en bra sida: http://www.voip-forum.se/forum.php

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-04-05 17:07

När vi skaffade IP-telefoni fick vi all den utrustning som behövs för att koppla in en vanlig telefon.
Det var inte snack om hur det skulle kopplas utan en dosa kopplas in i router och i den ansluter jag en vanlig telefon.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-04-05 17:41

Vilket gör att man då inte drar nytta av IPtelefonins fördelar, förutom rent ekonomiskt.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-04-05 17:48
Ursprungligen av kenjon:

Vilket gör att man då inte drar nytta av IPtelefonins fördelar, förutom rent ekonomiskt.

Var det ett svar till mig eller? Om det var det förklara vad det är för fördelar som jag missar.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-04-05 17:55

Se inlägg #4. Dessutom finns det fler finesser beroende på VoIP-operatör, se länken till VoIPforum i inlägget ovan.
Att välja operatör: försök se till att få en operatör som lämnar ut sina SIP-uppgifter, vilket många "stora" operatörer inte gör. Har du dem kan du använda din iPhone till att ta emot samtalen oavsett om du är hemma eller inte.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-04-05 19:21
Ursprungligen av kenjon:

Se inlägg #4. Dessutom finns det fler finesser beroende på VoIP-operatör, se länken till VoIPforum i inlägget ovan.
Att välja operatör: försök se till att få en operatör som lämnar ut sina SIP-uppgifter, vilket många "stora" operatörer inte gör. Har du dem kan du använda din iPhone till att ta emot samtalen oavsett om du är hemma eller inte.

Ok men jag har inte upplevt dålig ljudkvalitet och min operatör har en egen app så jag har inget att klaga på.

  • Medlem
  • 2013-04-05 23:08
Ursprungligen av frazze:

Blandar du inte ihop saker här? När du ansluter den analoga telefonen med en RJ11/12 så gör du det direkt i ett avsett uttag för denna typ av utrustning. Att din ISP säger att det krävs ytterligare utrustning låter underligt såvida inte ni har missförstått varandra så att du bara har RJ45-uttag vilket då (i mina ögon) inte skulle spela någon roll var du sätter din SIP/VoIP-utrustning - den gör ju ändå bara IP-trafik.
Din telefonileverantör verkar i mina ögon antyda att du har en klassisk SIP/VoIP-utrustning (typ Linksys PAP2T) som du sedan ansluter din analoga telefon till. Du måste alltså ta reda på var du egentligen kan ansluta i din bredbandskonverterare/DRG.

Det finns inget uttag i den konverter de nyligen bytte till mot den tidigare. Enligt bredbandsleverantören - Umeå Energi - skall internetleverantören - T3 - bistå med en modul för bl.a. telefoni. Modulen trycks in i konvertern och innehåller flera uttag, bl.a. för telefoni. Min fråga är dock om det är fördelar att ansluta direkt till konvertern istället för att koppla in i min router. Får jag bättre kvalitet? Blir det färre störningar i övrig internettrafik. Enligt Umeå energi skall telefonin kopplad till konvertern inte påverkas om internet slocknar från min leverantör (T3).
Jag använder ssk. telefoner levererade av T3, inte de tidigare analoga telefonerna.
Jag är ny inom området varför mina frågor kanske inte är så insiktsfulla men man lär sig med tiden - hoppas jag.

Tack för ert engagemang och synpunkter. Ngt klokare blir jag allt

bosse

Fördelen med att ha "IP-telefoni dosa" före router är att man inte behöver tänka på att öppna portar.

Visst kan du få exakt samma funktion bakom router också men för att slippa problem med "Svenssons" som ej kan något säger man alltid sätt IP-telefon först.

Ett tillägg : Om du skall koppla in "IP-telefon dosan" i en separat port på konvertern så påverkar detta inte bandbredden på din Internetanslutning.

Det är då dedikerad/prioriterad telefoni som en del leverantörer kallar det.

Senast redigerat 2013-04-06 11:39
1
Bevaka tråden