Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur byter man datornamn?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-05 00:14

Säkert en jätte lätt fråga... Men hur gör man när man byter datornamn???

Tack för snabbt svar!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-05 00:19

>Gör det inte, på riktigt.

Det är användarkontot som du ska byta namn på, eller tom helst göra ett nytt konto med det namnet du vill ha under Systeminställningar ---> Konton

Om du bara byter namn så kan det hända en massa knas - då hittar inte programmen filer osv.

/Tangen

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-05 00:23

grejen e ju den att ja ska sälja den imon.. Och innan jag visste vem det var, så ändrade jag det till "förnamn Efternamn"

då funkade allt som vanligt..

Men sedan ändrade jag det till Rebecka XXX"
och sen dess blev allt knas...
men nu står det ju så på dator namnet..Förnamn Efternamns dator..osv..

sen annan fråga? hehe...hur ändrar jag så att den loggar in automatiskt när man startar datorn?

Jag vet inte hur man gör men vill ändå komma med en varning om du kör Tiger. Klicka INTE på huset för att byta namn på ditt konto!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-05 00:24
Ursprungligen av Snabeldrake:

Jag vet inte hur man gör men vill ändå komma med en varning om du kör Tiger. Klicka INTE på huset för att byta namn på ditt konto!

Den missen gjorde jag redan två gånger...

Varför blir det så konstigt? haha..

Någon som kunde svara på hur man gör så att man slipper "logga in" när man startar datorn?

Ursprungligen av themys:

Den missen gjorde jag redan två gånger...

Varför blir det så konstigt? haha..

Därför att datorn har en slags databas över var hemkatalogerna (hus-mappen) finns och vad de heter. Ändrar man på dem utan att ändra i databasen så kommer datorn inte att hitta hemkatalogen och det är då man får problem. Flyttar man på eller byter namn på hemkatalogen, men också ändrar i databasen är det oftast inga problem.

Ursprungligen av themys:

Den missen gjorde jag redan två gånger...
<SNIP>
Någon som kunde svara på hur man gör så att man slipper "logga in" när man startar datorn?

Systeminställningar/Konton/Inloggning justerar du hur inloggningen ska ske. Välj automatisk inloggning för ditt aktuella konto.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-01-05 00:23

Som Tangen säger, byt inte. Skapa en ny användare om du nu nödvändigtvis måste byta ditt "datornamn". Jag testade att byta namn på hem-mappen, inte kul!

Om du inte ska sälja den med en massa innehåll på disken så kan du ju alltid blåsa ren disken och installera om systemet.

För att tabort inloggningen öppna inställningar ->användare->det aktuella kontot/adminkontot->Skriv in lösenordet->Klicka på "Login alternativ/Login options"->Välj vad du vill ha...

Om du inte vill behöva logga in så ska du välja "Automatisk inloggning"

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-05 01:09

Vet inte arför alla börjar prata om kontonamn när frågan gäller datornamnet.

System inställningar -> Delning -> där står så fint ditt datornamn

Och du kan ändra det hur mycket du vill

Men som de andra då säger, ändra inte namnet på hemma mappen

Edit: sen om det ändrar namnet i system infon vet jag inte...men pova o se vad som händer

Ursprungligen av ufred:

Vet inte arför alla börjar prata om kontonamn när frågan gäller datornamnet.

Ja, jag tyckte också det var lite lustigt. Byta datornamn kan man ju göra helt riskfritt som sagt.

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Om du inte ska sälja den med en massa innehåll på disken så kan du ju alltid blåsa ren disken och installera om systemet.

För att tabort inloggningen öppna inställningar ->användare->det aktuella kontot/adminkontot->Skriv in lösenordet->Klicka på "Login alternativ/Login options"->Välj vad du vill ha...

Om du inte vill behöva logga in så ska du välja "Automatisk inloggning"

detta rekomenderar jag med. den blir tom och det tar inte särskilt lång tid

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-05 01:09

Tack för alla svar!
alla verkar vara grymt trevliga här..och kunniga...ska börja hänga mer här, blev medlem för nån da sen ttyp...eller aktiverade mitt konto...!

Men tack!

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-01-05 01:13

Att byta namn på datorn går.... Det är Användarkontot man inte ska döpa om.

Så här gör man i Leopard:
Äpplemenyn->Systeminställningar->Delning, Ändra namnet i Datorns namn:

Man gör på liknande sätt i Tiger. Då tror jag det heter Fildelning i stället.

  • Medlem
  • 2013-04-03 14:55
Ursprungligen av Henil:

Att byta namn på datorn går.... Det är Användarkontot man inte ska döpa om.

Så här gör man i Leopard:
Äpplemenyn->Systeminställningar->Delning, Ändra namnet i Datorns namn:

Man gör på liknande sätt i Tiger. Då tror jag det heter Fildelning i stället.

I 10.8 byter man inte namn på datorn på det sättet, bara på nätverksnamnet. Hur ändrar man namnet på datorn?

Ursprungligen av Baron:

I 10.8 byter man inte namn på datorn på det sättet, bara på nätverksnamnet. Hur ändrar man namnet på datorn?

Provade just på min med 10.8.3. Det går till precis så som beskrivet. Inställningar -> Delning -> Datorns namn.

Ursprungligen av Baron:

I 10.8 byter man inte namn på datorn på det sättet, bara på nätverksnamnet. Hur ändrar man namnet på datorn?

Vilket namn menar du, om du inte menar nätverksnamnet?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vilket namn menar du, om du inte menar nätverksnamnet?

Ja exakt, alla datorer har väl bara ett namn?

  • Medlem
  • 2013-04-03 16:01

I inställningspanelen Delning kan man ändra datorns namn. Ändrar jag där händer inget med datorns namn, men det jag ändrar till syns i texten
"Andra datorer i det lokala nätverket kan nå din dator på:
mittnyanamn.local"
Tittar jag i sidofältet i ett Finderfönster under Enheter syns datorn med sitt gamla namn.

***

Och för helvete, varför kan man inte posta bilder längre?!

Ursprungligen av Baron:

I inställningspanelen Delning kan man ändra datorns namn. Ändrar jag där händer inget med datorns namn, men det jag ändrar till syns i texten
"Andra datorer i det lokala nätverket kan nå din dator på:
mittnyanamn.local"
Tittar jag i sidofältet i ett Finderfönster under Enheter syns datorn med sitt gamla namn.

Har du testat att starta om eller logga ut, logga in först?

  • Medlem
  • 2013-04-04 13:33

Omstart hjälper inte.

  • Medlem
  • 2013-04-04 15:43

Här är svaret, och det fungerar:
http://stackoverflow.com/questions/8087637/ma...

1
Bevaka tråden