Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Avinstallera Kaspersky virus 2011

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har hamnat i en rävsax. Kan inte avistallera virusprogrammet Kaspersky 2011. På hemsidan redogör man för att man öppnar .dmg -filen och följer beskrivningen. Problemet är att jag har inte .dmg-filen kvar. Efter uppackningen kastade jag den förmodligen. Finns ej heller under hämtade filer. Om jag går in i programmet och väljer uninstall så svarar systemet att programmet kommer från en okänd utvecklare och ej kan öppnas av systemet. Teknisl support är omöjlig att nå. Mailsvar hänvisar till en https-sido som omdirigeras och ej kan öppnas av varken Safari eller Google.

Är trött på alla öppningspåminnelser om att köpa ny licens. Kan någon ge hjälp är jag mycket tacksam.

PS/skall .dmg-filer sparas? När man fått dom ligger dom ju på skrivbordet som en hårddisk
ÅS

Senast redigerat 2013-04-04 10:57

Du kan ju ladda ner en 30-dagars-testversion: http://www.kaspersky.com/se/kmac-trial-regist...
Det borde gå att köra avinstallationen från den.

Nej, dmg-filer ligger inte som en hårddisk på skrivbordet när du har fått dem. Jo, om du öppnar och monterar dmg-filen så ligger den på skrivbordet som en hårddisk, men själva dmg-filen ligger som vilken fil som helst där du har valt att spara den. Själva dmg-filen och volymen som monteras på skrivbordet är två olika saker.
Så ja, det kan vara bra att spara nerladdade installations-dmg-filer, för att de t.ex kan behövas vid avinstallation. Du kan ju mata ut dem, och ta bort dem från skrivbordet, men ändå behålla och spara själva dmg-filen.

Ett annat alternativ kan ju vara att använda ett separat avinstallationsprogram, som t.ex AppDelete, AppCleaner eller AppZapper. Men risken är att de inte klarar att ta bort allt.

Om du går in i Systeminställningar och sen på Säkerhet och Integritet, så har du på fliken Allmänt några val längst ner om vilka program som får installeras. Prova att ändra där och sedan köra Uninstall igen.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2013-04-04 11:27

Annars får du leta efter installationsloggen för att se vad som ska bort!

...eller så testar du Appzapper http://www.appzapper.com/

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du kan ju ladda ner en 30-dagars-testversion: http://www.kaspersky.com/se/kmac-trial-regist...
Det borde gå att köra avinstallationen från den.

Nej, dmg-filer ligger inte som en hårddisk på skrivbordet när du har fått dem. Jo, om du öppnar och monterar dmg-filen så ligger den på skrivbordet som en hårddisk, men själva dmg-filen ligger som vilken fil som helst där du har valt att spara den. Själva dmg-filen och volymen som monteras på skrivbordet är två olika saker.
Så ja, det kan vara bra att spara nerladdade installations-dmg-filer, för att de t.ex kan behövas vid avinstallation. Du kan ju mata ut dem, och ta bort dem från skrivbordet, men ändå behålla och spara själva dmg-filen.

Ett annat alternativ kan ju vara att använda ett separat avinstallationsprogram, som t.ex AppDelete, AppCleaner eller AppZapper. Men risken är att de inte klarar att ta bort allt.

Tack för tipset, men jag undviker helst att ladda ner mer från Kaspersky. Forskar i dina andra förslag. Bra kunskap om .dmg-filer/ÅS

Ursprungligen av pmarriott:

Om du går in i Systeminställningar och sen på Säkerhet och Integritet, så har du på fliken Allmänt några val längst ner om vilka program som får installeras. Prova att ändra där och sedan köra Uninstall igen.

Tack för snabba svar. Öppnade för installation av alla program och uninstall-funktionen startade, men stannar då en .kextfil installerats fel och därför inte kan fullfölja avinstallationen. Har återställt systeminställningarna. Forskar vidare/ÅS

Ursprungligen av jas:

Annars får du leta efter installationsloggen för att se vad som ska bort!

Vet inte om jag letar på rätt ställe. Under HD/bibliotek/logs finns en Kasperskymapp som är tom. /ÅS

Ursprungligen av Mymac4ever:

...eller så testar du Appzapper http://www.appzapper.com/

Tack för tips. Sista utvägen verkar det vara/ÅS

  • Medlem
  • ?
  • 2013-04-04 12:46
Ursprungligen av aake39:

Tack för tipset, men jag undviker helst att ladda ner mer från Kaspersky. Forskar i dina andra förslag. Bra kunskap om .dmg-filer/ÅS

?Kaspersky är inte en liten källarfirma direkt och jag styrker Jesper Ohlsson:s förslag att: "Du kan ju ladda ner en 30-dagars-testversion"...
Den kommer att radera din nuvarande installation som du inte kan få bort och testversionen har naturligtvis en riktig avinstallation.

Ursprungligen av mac+:

?Kaspersky är inte en liten källarfirma direkt och jag styrker Jesper Ohlsson:s förslag att: "Du kan ju ladda ner en 30-dagars-testversion"...
Den kommer att radera din nuvarande installation som du inte kan få bort och testversionen har naturligtvis en riktig avinstallation.

Tack. Kaspersky är säkert vederhäftiga och gör programmen så integrerade med systemet att det är svårt att få bort. Jag löste det med tipset ovan och AppZapper. Möjligen ligger det kvar något skräp, men så länge det inte stör så gör jag inget mer. En lösning iså fall är ditt förslag med en ny testversion och avinstallation/ÅS

När man har problem att öppna program.
Högerklicka och välj öppna. Detta går alltid förbi begränsningen att enbart godkända program får öppnas.

1
Bevaka tråden