Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver tips på ett bra mixerbord

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som rubriken säger, jag behöver ett bra mixerbord. Då jag mest har sysslat med musikproduktion så är detta nytt för mig och känner inte att jag vill lägga allt för mkt pengar på det.

Har kikat lite på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=241307, vilket verkar vara poppis. Men om jag vill ha något som kanske håller lite längre fram i tiden, vad ska jag då titta på?

Jag förmodar att du menar ett som är anpassat för DJ:ande, och att det egentligen är en MIDI-kontroller du är ute efter. Viktigt att tänka på är vilken programvara du tänker köra, då det finns kontrollers som är mer eller mindre anpassade för olika programvaror. Själv kör jag Traktor tillsammans med Kontrol S2 från samma tillverkare, vilket är en lösning som är väldigt enkel att komma igång med och "bara fungerar". Dock är det en lite dyrare lösning, men samtidigt en som är mer kompetent, bättre byggd och bättre integrerad.

Ursprungligen av irrelogical:

Jag förmodar att du menar ett som är anpassat för DJ:ande, och att det egentligen är en MIDI-kontroller du är ute efter. Viktigt att tänka på är vilken programvara du tänker köra, då det finns kontrollers som är mer eller mindre anpassade för olika programvaror. Själv kör jag Traktor tillsammans med Kontrol S2 från samma tillverkare, vilket är en lösning som är väldigt enkel att komma igång med och "bara fungerar". Dock är det en lite dyrare lösning, men samtidigt en som är mer kompetent, bättre byggd och bättre integrerad.

Har testat Traktor Pro en aning och det är troligtvis det program jag kommer att fortsätta med. Har kikat på Kontrol S2, vad tycker du om den, har den något du saknar?

Näe, för mig saknar den inte något. Möjligtvis i så fall att knapparna lyser lite dåligt om man inte har nätadaptern inkopplad.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-04-02 11:42

Rekommenderar Pioneers DDJ-T1 framför S2 om du ska köra Traktor. Kostar lite mer och är större och väger mer än S2 men håller troligen längre än S2 och har mycket bättre ergonomi plus lite skönare rattar & reglar. http://www.pioneer.eu/eur/products/44/1992/34...
DDJ-SX är ännu bättre men den kostar lite mer än DDJ-T1 och kommer med Serato.

Det är i allra högsta grad en smaksak, S2'an tycker jag är bättre matchad mot programmet, och har i mina ögon (fingrar?) skönare reglage. DDJ-T1 är säkert lättare att komma igång med om man är van vid Pioneers utrustning i övrigt dock, och borde nog egentligen jämföras med S4'an.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-04-02 11:59
Ursprungligen av irrelogical:

Det är i allra högsta grad en smaksak, S2'an tycker jag är bättre matchad mot programmet, och har i mina ögon (fingrar?) skönare reglage.

På vilka sätt tycker du den matchar programmer bättre? Visst är känslan på knappar och rattar etc. mestadels en smaksak men pitchregeln på DDJ-T1 går inte att jämföra med S2-ans som är kortare och inte alls lika smooth som Pioneers tycker även Pioneers jog wheel är mycet bättre.. Märks att S2 bygger på samma grund som de flesta billiga generiska data DJ-controllers medan Pioneer controllers bygger på sin erfarenhet från att designa state of the art DJ produkter. Men S2 är ju inte direkt dålig.

Tack för tipset Gordy. Jag har alltid gillat Pioneers grejer..

Jag har ärligt talat knappt rört pitch-regeln, sync-funktionen funkar alldeles för bra för det. Att det känns som att den matchar bättre beror mest på att layouten på kontrollern är närmare layouten i programmet. Men att jämföra S2'an med generiska controllers känns inte rättvist, byggkvalitén är bättre.

Oavsett vilket så är det bra grejer, och det lönar sig att gå in i en butik och pröva.

Då jag i princip aldrig har rört vid en MIDI-kontroller så vet jag inte riktigt vad jag ska leta efter om jag går in i en butik och klämmer och känner

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-04-02 17:59
Ursprungligen av barbapappa_86:

Då jag i princip aldrig har rört vid en MIDI-kontroller så vet jag inte riktigt vad jag ska leta efter om jag går in i en butik och klämmer och känner

Du märker rätt omgående vilka produkter som känns robusta men ändå är känsliga på rätt sätt. Många billiga controllers har rätt "klonkiga" knappar och svajiga reglar rattar och jog wheels. Man får vad man betalar för om man säger så men de billiga duger ändå rätt bra för hemmabruk. Vad gäller ljudkvalitet så tror jag Pioneer är svåra att slå även om deras likvärdigt prissatta konkurrenter från Numark, Reloop och NI t.e.x. inte låter speciellt mycket sämre.
Numark har förresten en ny modell som heter Mixtrack Pro II http://www.numark.com/product/mixtrack-pro-ii som förefaller vara väldigt prisvärd den kostar under 2000 har 16 triggerpads och kommer med Serato men finns Traktor map till den.

Ursprungligen av Gordy:

Numark har förresten en ny modell som heter Mixtrack Pro II http://www.numark.com/product/mixtrack-pro-ii som förefaller vara väldigt prisvärd den kostar under 2000 har 16 triggerpads och kommer med Serato men finns Traktor map till den.

Inte bättre än Pioneern du länkade till tidigare antar jag? Den ser rätt plastig ut, nästan som en leksak imo.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-04-02 18:21
Ursprungligen av barbapappa_86:

Inte bättre än Pioneern du länkade till tidigare antar jag? Den ser rätt plastig ut, nästan som en leksak imo.

Nej den är inte bättre än Pioneer's som definitivt är proffsigare men för priset så är Numarken perfekt för de som vill ha något som är ett par snäpp över de enklaste controllermodellerna och 16 bra triggerpads i den prisklassen är de nog ensamma om. Förr kostade ju bara Midipad-enheter ungefär 2000.

Ursprungligen av Gordy:

Nej den är inte bättre än Pioneer's som definitivt är proffsigare men för priset så är Numarken perfekt för de som vill ha något som är ett par snäpp över de enklaste controllermodellerna och 16 bra triggerpads i den prisklassen är de nog ensamma om. Förr kostade ju bara Midipad-enheter ungefär 2000.

Ok. En kompis tipsade om Traktor S4. Den är lite dyrare men jag tänker lite såhär: När jag har kommit igång med producerandet igen så kan jag lika bra gå all in och köpa riktiga grejer.

1
Bevaka tråden