Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Grundläggande Mail-fråga

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har haft det här problemet i många år utan att kunna lösa det. Med tiden har jag vant mig, men nu ställer det verkligen till det för mig.

• Hur skickar jag mail med Mail när jag är någon annanstans än hemma?

Jag vet, många uppfattar det nog som en konstig fråga eftersom svaret är givet. Men för mig funkar det inte. Ett par gånger har jag fått rådet att inte ha boxen ”Använd bara den här servern” ikryssad. Det har jag inte! Ändå får jag alltid samma besked när jag försöker maila och inte är hemma: serverfel. Försök senare? Redigera Mailet? Välj annan server? Men vad jag än väljer så upprepar sig felmeddelandet.

Hur löser jag det här en gång för alla?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-04-01 23:18

Det finns i princip två olika lösningar, förutom att ha en egen server.
1) Du behöver välja den SMTP-server (utgående mailserver) som den nätoperatör du för tillfället utnyttjar driver. Är du hemma, och har Telias ADSL, bör du använda Telias SMTP-server. Är du "ute" och har en anslutning via Tele2s SIM-kort, bör du välja Tele2s SMTP-server. Dvs du behöver byta SMTP-server för varje typ av anslutning du har. Om du då inte har kryssat i enligt det du skrev ovan, så kommer mailprogrammet att testa de olika SMTP-servrarna i tur och ordning, tills den hittar rätt, utan att du behöver bry dej.
2) Kolla med din mailoperatör (där du har ditt mailkonto) om de stödjer Autentisering av SMTP. I så fall ska du slå på det i mailprogrammets Utgående mailserver. Då används ditt användarnamn och lösenord även för att skicka mail. En del operatörer vill även använda SSL, så kolla det också.

Normalt används port 25 för SMTP, men pga alla spam som skickas, så vill operatörerna ha koll på vem som skickar vad. Därför har det blivit lite krångligare nu för tiden.

I princip alla operatörer erbjuder alternativ 2 ovan. Så följ Kenjons svar ovan!

Trodde först att jag förstod, men gör nog inte det.

Ett konkret exempel:

Där jag befinner mig den här veckan är uppkopplingen med Telia. Hemma med Bahnhof. Min mailoperatör är Crystone. Min ordinarie inställning är smtp.crystone.se och det funkar alltså bara när jag är hemma.

Hur skulle jag göra för att kunna skicka iväg mail från Mail därifrån jag är nu?

Senast redigerat 2013-04-02 13:13
  • Avstängd
  • Överallt
  • 2013-04-02 13:23
Ursprungligen av Nyteknik:

Där jag befinner mig den här veckan är uppkopplingen med Telia. Hemma med Bahnhof. Min mailoperatör är Crystone. Min ordinarie inställning är smtp.crystone.se och det funkar alltså bara när jag är hemma.

Ändra från port 25 till 587 och ställ in autentisering med din epostadress och lösenord.

http://www.crystone.se/kundtjanst/fragor-och-...

Ursprungligen av Mija:

Ändra från port 25 till 587 och ställ in autentisering med din epostadress och lösenord.

http://www.crystone.se/kundtjanst/fragor-och-...

Det funkar! För första gången någonsin. Tack, tack, tack!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-04-02 15:23

Gött!
Lite lättare när du ger mer info, t ex att du kör Telia, Bahnhof och Crystone.

1
Bevaka tråden