Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lösning för att slippa byta ljud & bildkälla manuellt?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som rubriken lyder, finns det någon befintlig smidig lösning för att slippa fippla med fjärrkontroller? Jag har hittat för HDMI, men finns det något liknande för ljud? Gärna som kan slå av/på högtalare etc automatiskt, allra helst projektorn också.

Drömscenariot är alltså att jag kör igång min Xbox från handkontrollen, och sen rullar resten igång automatiskt. Likaså om jag börjar streama till min Airport Express, fast då med enbart ljud såklart. (Självklart också tvärtom, att allt stängs av så fort det inte är någon bild/ljud-signal på t ex 30 sekunder) Att få allt att autostarta förmodar jag är att hoppas på lite väl mycket, men en låda som väljer senast aktiva ingång borde finnas tycker jag.

  • Medlem
  • 2013-03-29 09:35

Jag vet att LG har något som heter simpellink till sina hemmabiosystem, samt att samsung har något snaliknande.

Jag har LG, och när jag te.x sätter i en film så ändrar TV:n till BD spelaren automatiskt och även ljudet, lika om jag ändrar källa till TV så kopplar sig hemmabion per automatik in sig på optisk ljudingång m.m

Fast funkar det även med helt analoga källor med enbart ljud?

  • Medlem
  • 2013-03-30 12:26
Ursprungligen av irrelogical:

Fast funkar det även med helt analoga källor med enbart ljud?

Vet faktiskt inte hur det är med analoga källor, det fungerar för mig med enbart ljud via digital källa.

Är inte så jätte insatt i detta, men skulle tro att du kan läsa mer om det på te.x LG's hemsida eller samsungs hemsida.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-30 13:56
Ursprungligen av irrelogical:

Som rubriken lyder, finns det någon befintlig smidig lösning för att slippa fippla med fjärrkontroller? Jag har hittat för HDMI, men finns det något liknande för ljud? Gärna som kan slå av/på högtalare etc automatiskt, allra helst projektorn också.

Drömscenariot är alltså att jag kör igång min Xbox från handkontrollen, och sen rullar resten igång automatiskt. Likaså om jag börjar streama till min Airport Express, fast då med enbart ljud såklart. (Självklart också tvärtom, att allt stängs av så fort det inte är någon bild/ljud-signal på t ex 30 sekunder) Att få allt att autostarta förmodar jag är att hoppas på lite väl mycket, men en låda som väljer senast aktiva ingång borde finnas tycker jag.

Det finns stöd för detta tror jag i HDMI-protokollet dock fungerar de inte alltid mellan olika källor. Hemma hos mig har jag:

1st TV
1st Reciver
1st PS3
1st MacMini
1st Digitalbox
1st AppleTV

Jag kör ett rent HDMI-system. Slår jag igång PS3:an så startar hela systemet korrekt och byter input. But that's it. Att ha "port sensing" påslaget i recivern fungerar inte eftersom MacMinin, Digitalboxen och AppleTV:n ofta står på vilket förvirrar recivern. Vidare om jag stängde av TV:n i detta läge stängdes även recivern av trots att någon källa skickade bild och ljud.

Men detta är kanske något som kan fingera hos dig om din förstärkare stödjer det?

Tyvärr så har jag inte någon förstärkare i dagsläget, mina högtalare är aktiva. Men dom är på väg att bytas, så det kanske är värt att kolla runt lite. Dock känns det onödigt med en blaffig hemmabioreceiver när det bara kommer att vara ett stereopar, och jag vill helst inte ha såna grejer stående synligt. (jag bor väldigt litet)

Det känns som att jag får leta reda på en hembio/HiFi-butik att fråga. Tack för att ni gav mig lite mer att gå på!

1
Bevaka tråden