Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Backup på disk via airport extreme

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-04-01 23:48

Jag använder Timemachine på en extern hårddisk kopplad till min airportextreme. På hårdisken har jag också flera fotobibliotek.
Nu vill jag köpa ytterligare en hårddisk för att ha en säkerhetskopia på framförallt fotobiblioteken.
Kan jag koppla in ytterligare en hårdisk mha en USB hub till min airport extreme?
Hårddisken har flera USB portar, kan jag koppla in en backupdisk direkt på den gamla hårddisken?
I så fall vad använder jag för program för att spegla den ena disken till den andra.

Kan jag, återigen med en hub, koppla in både skrivare och hårdisk till min airport extreme?

  • Medlem
  • 2013-04-01 23:53
Ursprungligen av krimars:

Jag använder Timemachine på en extern hårddisk kopplad till min airportextreme. På hårdisken har jag också flera fotobibliotek.
Nu vill jag köpa ytterligare en hårddisk för att ha en säkerhetskopia på framförallt fotobiblioteken.
Kan jag koppla in ytterligare en hårdisk mha en USB hub till min airport extreme?
Hårddisken har flera USB portar, kan jag koppla in en backupdisk direkt på den gamla hårddisken?
I så fall vad använder jag för program för att spegla den ena disken till den andra.

Kan jag, återigen med en hub, koppla in både skrivare och hårdisk till min airport extreme?

Du kan inte göra en tm backup på detta sätt.

Tm stödjer ej backup till hårddiskar som är kopplade till en router.

Iaf inte officiellt, och så vitt jag har provat så fungerar det inte heller.

En nas som du kopplar in via ethernet till routern fungerar dock.

Jag hade en disk till min Airport Extreme med en extern disk till som jag körde TM på.

Funkade, men otroligt dåligt. Jag rekommenderar att du köper en NAS när du ändå ska köpa ännu en disk.

Ursprungligen av krimars:

Jag använder Timemachine på en extern hårddisk kopplad till min airportextreme. På hårdisken har jag också flera fotobibliotek.
Nu vill jag köpa ytterligare en hårddisk för att ha en säkerhetskopia på framförallt fotobiblioteken.
Kan jag koppla in ytterligare en hårdisk mha en USB hub till min airport extreme?
Hårddisken har flera USB portar, kan jag koppla in en backupdisk direkt på den gamla hårddisken?
I så fall vad använder jag för program för att spegla den ena disken till den andra.

Kan jag, återigen med en hub, koppla in både skrivare och hårdisk till min airport extreme?

Ja, det går att koppla en hub till din Airport Extreme och köra flera diskar. Har den hårdisken du kopplat in en intern hub ska det fungera även med den. Hub som hub liksom.

I installationsanvisningen, sidan 4 står det:

Citat:

Med AirPort Extreme kan du:

(ovidkommande text borttagen)

Ansluta en USB-hubb till AirPort Extreme och sedan ansluta flera USB-enheter, t.ex.
skrivare och hårddiskar, som alla datorer i nätverket har tillgång till.

Det @devos säger om att Time Machine inte stöds på routrar kan stämma med icke-Apple routrar (undantaget Airport express). Apples Airport Extreme och Time Capsule är gjorda för det.

  • Medlem
  • 2013-04-02 12:45
Ursprungligen av suddgummi:

Ja, det går att koppla en hub till din Airport Extreme och köra flera diskar. Har den hårdisken du kopplat in en intern hub ska det fungera även med den. Hub som hub liksom.

I installationsanvisningen, sidan 4 står det:
Det @devos säger om att Time Machine inte stöds på routrar kan stämma med icke-Apple routrar (undantaget Airport express). Apples Airport Extreme och Time Capsule är gjorda för det.

Du har fel, läs denna support:
http://support.apple.com/kb/PH11171

"Time Machine can’t back up to an iPod, an external disk connected to an AirPort Extreme, or a disk formatted for Windows."

OBS!
Time Capsule kan du köra TM till, men går inte till en extern HDD som är kopplad via USB till Airport Extreme eller Airport express.

Ursprungligen av devos:

Du har fel, läs denna support:
http://support.apple.com/kb/PH11171

"Time Machine can’t back up to an iPod, an external disk connected to an AirPort Extreme, or a disk formatted for Windows."

OBS!
Time Capsule kan du köra TM till, men går inte till en extern HDD som är kopplad via USB till Airport Extreme eller Airport express.

Inte Airport Express. USB är enbart till för skrivare.

  • Medlem
  • Falun
  • 2013-04-02 15:08
Ursprungligen av devos:

Du har fel, läs denna support:
http://support.apple.com/kb/PH11171

"Time Machine can’t back up to an iPod, an external disk connected to an AirPort Extreme, or a disk formatted for Windows."

OBS!
Time Capsule kan du köra TM till, men går inte till en extern HDD som är kopplad via USB till Airport Extreme eller Airport express.

Missförstår jag något här nu. Jag har en Airport Extreme med en extern hårddisk kopplad med USB och på den kör jag TM. Det fungerar utmärkt. Lite långsamt kanske, annars inget att klaga på.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-04-02 15:12

Så gör jag också. Det kanske var en äldre supportartikel, och att det har ändrats iom Lion/MountainLion.

  • Medlem
  • 2013-04-02 15:34
Ursprungligen av kenjon:

Så gör jag också. Det kanske var en äldre supportartikel, och att det har ändrats iom Lion/MountainLion.

Artikeln gäller Mountain lion, som jag sa det är ingen officel support, men kan fungera.
Men inget som apple garanterar.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-04-02 15:46

Det står i supportdokumentet att man kan göra backup till en "network disk". Och det är så jag gör, jag mountar disken först på skrivbordet, och då funkar det. Men utan att mounta den går det nog inte. Behöver man inte mounta disken i en TC för att det ska funka?

  • Medlem
  • 2013-04-02 20:09
Ursprungligen av kenjon:

Det står i supportdokumentet att man kan göra backup till en "network disk". Och det är så jag gör, jag mountar disken först på skrivbordet, och då funkar det. Men utan att mounta den går det nog inte. Behöver man inte mounta disken i en TC för att det ska funka?

jag vet inte exakt hur en TC fungerar på det planet.
Men om mna te.x har en server så mountar OS X disken själv när den skall göra en TM-backup och sedan unmontar den när den är klar.

Vet inte varför det fungerar för er med AirPort Extreme, det skall inte göra det enligt Apple själv. Men va glad så länge det fungerar
Dock är det inget jag skulle rekommendera andra användare som att Apple inte säger att det fungerar.
Kan va bra att ha i åtanke för er som använder AirPort Extreme, kanske skriva något i stil:
"Apple har inte stöd för TM genom AirPort Extreme USB men det fungerar för mig."

Tänkte bara så att det inte kommer en update till APE så slutar det fungera för användaren så har han inhandlat dyra delar eller något.

Ursprungligen av kenjon:

Så gör jag också. Det kanske var en äldre supportartikel, och att det har ändrats iom Lion/MountainLion.

Så har jag gjort sedan Leopard

I vilket fall som helst så är det detta som gäller.

On March 19, 2008, Apple released a firmware update for both models of the AirPort Extreme that according to third party reports
allows AirPort Disks to be used in conjunction with Time Machine, similar to the functionality provided by Time Capsule.
This behaviour is not officially supported.

Senast redigerat 2013-04-02 20:50
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-04-02 20:54
Ursprungligen av devos:

Du kan inte göra en tm backup på detta sätt.

Tm stödjer ej backup till hårddiskar som är kopplade till en router.

Iaf inte officiellt, och så vitt jag har provat så fungerar det inte heller.

En nas som du kopplar in via ethernet till routern fungerar dock.

Att använda Timemachine på min extrena hårddisk som är kopplad till min airport extreme är inget problem, grejen var hur jag skulle kunna köra en backup på den externa hårddisken, helst då genom att bara addera ytterligare en hårddisk.

Det går alldeles utmärkt att lägga till en disk till via USB och köra Time Machine där också.

Vet att detta funkar, men provade precis för att vara 100% säker på min sak.
Just for your sake

Men vill du att det skall göras backup från ena disken till andra så får du använda 3parts-program.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2013-04-02 22:11
Ursprungligen av krimars:

Att använda Timemachine på min extrena hårddisk som är kopplad till min airport extreme är inget problem, grejen var hur jag skulle kunna köra en backup på den externa hårddisken, helst då genom att bara addera ytterligare en hårddisk.

Det är väl bara att ha 2 externa HD kopplade till airport extreme genom en hub och säga till TM att backupa varann gång mot dem, det valet finns där, har kört så själv ett tag men behövde den andra till annat, eller också hade jag den andra direkt mot datorn men som sagt möjligheten finns i TM.

http://pondini.org/TM/34.html

Senast redigerat 2013-04-02 22:29
Ursprungligen av devos:

Du har fel, läs denna support:
http://support.apple.com/kb/PH11171

"Time Machine can’t back up to an iPod, an external disk connected to an AirPort Extreme, or a disk formatted for Windows."

OBS!
Time Capsule kan du köra TM till, men går inte till en extern HDD som är kopplad via USB till Airport Extreme eller Airport express.

Jag har inte fel, eftersom det fungerar En hammare använder man normalt inte för att få i en skruv i en bräda heller, men det fungerar det också. Anledningen till att de skriver så antar jag är för att de inte kan garantera att varenda hårddisk som kan tänkas kopplas till Airport Extremen ska kunna fungera. En klassisk friskrivningsklausul alltså. Man kan läsa det hur man vill, men faktum är att det fungerar och jag har - likt många andra i tråden kört så här i flera år. Det går utmärkt att både backa upp till och återställa från. Långsam är den dock, men även TC är en långsam best.

Jag skulle ha större tvivel till att göra en Time Machine-backup på en icke-Apple produkt, typ alla NASar från tredjepartare som finns. Det är svårt att veta när Apple kan tänkas göra en ändring som det tar ett tag för FOSS-gänget att "knäcka". Med var och en gör som den vill. Valfriheten är underbar.

  • Medlem
  • 2013-04-03 20:06
Ursprungligen av suddgummi:

Jag har inte fel, eftersom det fungerar En hammare använder man normalt inte för att få i en skruv i en bräda heller, men det fungerar det också. Anledningen till att de skriver så antar jag är för att de inte kan garantera att varenda hårddisk som kan tänkas kopplas till Airport Extremen ska kunna fungera. En klassisk friskrivningsklausul alltså. Man kan läsa det hur man vill, men faktum är att det fungerar och jag har - likt många andra i tråden kört så här i flera år. Det går utmärkt att både backa upp till och återställa från. Långsam är den dock, men även TC är en långsam best.

Jag skulle ha större tvivel till att göra en Time Machine-backup på en icke-Apple produkt, typ alla NASar från tredjepartare som finns. Det är svårt att veta när Apple kan tänkas göra en ändring som det tar ett tag för FOSS-gänget att "knäcka". Med var och en gör som den vill. Valfriheten är underbar.

Det var absolut inte något illa menat mot dig, så om du tog illa vid dig som du verkar ha gjort så ber jag om ursäkt.

Självfallet så fungerar det för er då jag inte tvivlar på er, men man bör ändå ha som åtanke att det inte finns något officiellt stöd från apples sida.

Ursprungligen av devos:

Det var absolut inte något illa menat mot dig, så om du tog illa vid dig som du verkar ha gjort så ber jag om ursäkt.

Självfallet så fungerar det för er då jag inte tvivlar på er, men man bör ändå ha som åtanke att det inte finns något officiellt stöd från apples sida.

Nej nej, jag tog inte illa upp. Att Apple skriver att de inte har officiellt stöd var en nyhet för mig och bra att känna till

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-04-03 22:50

Apple har ju inte officiellt stöd för den maximala minnesmängden man kan stoppa i en del MacBookar heller... och det funkar också bra.

  • Medlem
  • 2013-04-03 23:09
Ursprungligen av kenjon:

Apple har ju inte officiellt stöd för den maximala minnesmängden man kan stoppa i en del MacBookar heller... och det funkar också bra.

Precis, och för vissa fungerar det bra för att öka till mer än 8GB och andra fungerar det mindre bra för.
Finns så många faktorer som spelar roll.

Vissa fungerar 1600MHz för och dom klockas ner till 1333MHz andra fungera dom inte alls för.
Pratar om dom MBP som inte stödjer 1600MHz och har en maxbus på 1333MHz.

Samma sak gäller här, man kan säga att det fungerar men finns inget officiellt stöd så man kan inte garantera att det fungerar.

Med andra ord samma sak som allt gäller på en PC (Liten PC diss mitt i allt, som den fanboy man är.)

1
Bevaka tråden