Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

App för att visa aktuell CPU-hastighet för Lion/ML?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som vet någon app som visar aktuell CPU-hastighet?

För Lion eller ML går bra.

Aktivitetshanteraren?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Aktivitetshanteraren?

Visar den hastighet? Trodde den bara visade användning.

Vad ska du ha den till? Ska det ligga uppe hela tiden?
Spontant skulle jag tänka mig Geektool, med ett shell som kör "system_profiler | grep Processor"

Ursprungligen av suddgummi:

Vad ska du ha den till? Ska det ligga uppe hela tiden?
Spontant skulle jag tänka mig Geektool, med ett shell som kör "system_profiler | grep Processor"

Jag vill veta om CPUn throttlar vid viss användning.
Verkar som det inte finns något verktyg som funkar, alternativt bugg i OS X vilket flera forum verkar komma fram till.

sysctl hw.cpufrequency i terminalen visar t.ex. alltid samma hastighet.
Och sysctl -a | grep cpu ger samma hastighet på min och max.
Det låter inte rätt i mina öron..

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-04-01 15:13

För mej låter det helt rätt. Processorns hastighet styrs av en klockpuls, så den "jobbar" alltid i samma hastighet. Ibland aktivt, ibland bara i idle. Utför den "lätt" arbete, tar instruktionerna inte så mycket tid i anspråk, då blir det mest idle. Är det "tungt" jobb, blir det få (eller inga) idle.
Sedan finns det turbolägen etc, där den under begränsad tid kan få en annan klockhastighet, men i princip har den samma hastighet hela tiden.

@kenjon, det är inte så det fungerar.
Jag bootade om i Windows 8 med bootcamp och där visade den mig korrekta värden (varierad hastighet beroende på belastning).

MSRDumper kanske kan hjälpa till: http://www.tonymacx86.com/lion-desktop-support/53256-how-test-speedstep-sandy-bridge-cpus-using-msrdump.html vet inte om det funkar för alla Macar...

Tack @suddgummi, ska testa senare idag om jag hinner.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-04-01 19:17
Ursprungligen av keptang:

@kenjon, det är inte så det fungerar.
Jag bootade om i Windows 8 med bootcamp och där visade den mig korrekta värden (varierad hastighet beroende på belastning).

Om du menar SpeedStep, så kan jag halvt hålla med dej Det jag menar är att den är inte steglöst variabel som en gaspedal (som att mäta tempen, eller fläktens varvtal. Och SpeedStep (och AMDs variant) gäller bara de senare generationerna av processorer till datorer. De flesta processorer har fast klockfrekvens.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-04-01 19:26

Stegning av CPU-speed har väl funnits i minst 10+ år vid det här laget.

Ursprungligen av mattiL:

Stegning av CPU-speed har väl funnits i minst 10+ år vid det här laget.

Ja, minst.

Ursprungligen av kenjon:

Om du menar SpeedStep, så kan jag halvt hålla med dej Det jag menar är att den är inte steglöst variabel som en gaspedal (som att mäta tempen, eller fläktens varvtal. Och SpeedStep (och AMDs variant) gäller bara de senare generationerna av processorer till datorer. De flesta processorer har fast klockfrekvens.

Det var många år sen det var så.

edit: Introducerades 18e Januari 2000 av Intel på deras mobila Pentium III, så över 13 år sen.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-04-01 21:25

Japp, jag hade det på en Thinkpad t40p, Pentium III mobile, för 10-12 år sedan.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-04-01 23:27

Jag har nog blivit ännu äldre än vad jag trodde

  • Medlem
  • Gävle
  • 2013-04-01 23:55

Har denna liggande i backgrunden på skrivbordet:
http://www.gauchosoft.com/Products/XRG/

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-04-02 15:06

Har du hittat någon lista på koder för väderstationer i Sverige?

1
Bevaka tråden