Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ingen säkerhet - TC - nätverk ???

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-31 13:20

JAg har bredband via comhem med en router från dem. Därifrån kör vi trådlöst. Jag har också en TC som genererar ett trådlöst nätverk. Det nätverket ger snabbare internet enligt bredbandskollen. Det kan jag iofs tycka är märkligt när huvudsignalen kommer från comhemroutern. Men det kan ju vara olika förmåga att sända trådlöst.

Nu till frågan: Nu när jag tittar i Systeminställningar/nätverk/avancerat så står det under säkerhet; WPA2 Personal på Comhem medan det under TC står det ingen. Vad menas med detta? Ingen säkerhet??? Jag har ett lösenord på TC-nätverket.

Att du har ett lösenord behöver inte betyda att du har kryptering aktiverat.

http://support.apple.com/kb/HT4199?viewlocale...

Varför har du två nätverk, det är väl lite onödigt? Brygga din TC om du vill förlänga ditt trådlösa nätverk.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-31 19:40
Ursprungligen av keptang:

Att du har ett lösenord behöver inte betyda att du har kryptering aktiverat.

http://support.apple.com/kb/HT4199?viewlocale...

I inställningen i TC är WPA2 Personal angivet. Men under nätverk i datorn står inget. Hur kan jag få ordning på det?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Varför har du två nätverk, det är väl lite onödigt? Brygga din TC om du vill förlänga ditt trådlösa nätverk.

Vad vinner jag på det? Du kanske sett i andra trådar att jag vill förlänga mitt nätverk. Men via TC hamnar jag i läget att jag måste låta kabeln följa med. För att om TC står kvar där den är förlängs väl ingen signal? Kanske vinner jag annat?

Ursprungligen av xms67:

I inställningen i TC är WPA2 Personal angivet. Men under nätverk i datorn står inget. Hur kan jag få ordning på det?

Vad vinner jag på det? Du kanske sett i andra trådar att jag vill förlänga mitt nätverk. Men via TC hamnar jag i läget att jag måste låta kabeln följa med. För att om TC står kvar där den är förlängs väl ingen signal? Kanske vinner jag annat?

Nej, jag har inte sett dina andra trådar. Vill du ha din TC på samma nätverk så ställer du in det via AirPort. Valet heter ngt i stil med "utöka befintligt nätverk". Exakt hur du bär dig åt har nog Google koll på. Spelar ingen roll om du kopplar din TC via tråd eller inte, det går bra att brygga och utöka nätverket ändå.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-01 09:24

Tycker jag nu provat allt(vilket inte kan vara sant) och ändå indikerar den att jag som säkerhet har ingen på det nätverk som TC skapar. Jag går alltså in i TC via Airport-verktyget och under trådlöst är WPA2 Personal valt. Jag har provat att välja annat och sedan välja WPA2 Personal igen. Längre kommer jag inte...

Däremot hittade jag en funktion i TC-menyerna där man kunde namnge 5GHz som just 5GHz på slutet. Jag vet inte om det innebar att jag i praktiken gjorde något annat än just namngav det? Resultatet är att det nätverket nu syns bland alternativen. Och där har jag WPA2 Personal. Men alltså inte på det "vanliga" nätverket TC skapar, där står det ingen.

Åter igen, varför vill du ha två nätverk?

Lägg upp en bild på hur det är konfigurerat.

Jag har så här (Airport Extreme visserligen, men det ska vara samma på TC):
Nätverksläge: Skapa trådlöst nätverk
Namn på trådlöst nätverk: ditt nätverksnamn
Trådlös säkerhet: WPA2 Personal
Trådlöst lösenord: ditt lösenord
Bekräfta lösenord: ditt lösenord igen

Aktivera gästnätverk: urkryssat

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-01 13:50
Ursprungligen av barbapappa_86:

Åter igen, varför vill du ha två nätverk?

Jag hade ingen aning om andra alternativ. Det blev så när jag satte i alla kablar enligt instruktion. Dessutom är hastigheten bättre i nätverket som genereras av TC. Så det har aldrig dykt upp i min tanke att 1. det kan vara på något annat sätt och 2. jag skulle vinna något på det. Inget genomtänkt alls alltså.

Ursprungligen av suddgummi:

Lägg upp en bild på hur det är konfigurerat.

Jag har så här (Airport Extreme visserligen, men det ska vara samma på TC):
Nätverksläge: Skapa trådlöst nätverk
Namn på trådlöst nätverk: ditt nätverksnamn
Trådlös säkerhet: WPA2 Personal
Trådlöst lösenord: ditt lösenord
Bekräfta lösenord: ditt lösenord igen

Aktivera gästnätverk: urkryssat

Exakt så har jag det också. Det leder till att det vanliga nätverket har ingen som säkerhet medan 5GHz har WPA2 Personal.

Har du vanligt ADSL via ComHem eller har du kopplat in din router från ComHem via internetkabeln? Om du inte har internet via telejacket så kan du testa att byta ut routern från din ISP och använda din TC istället. Återställ den via Airport Utility och ställ in lösen. Om du nu inte vill förlänga ditt nätverk dvs, då hänvisar jag till mitt inlägg, #5.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Har du vanligt ADSL via ComHem eller har du kopplat in din router från ComHem via internetkabeln? Om du inte har internet via telejacket så kan du testa att byta ut routern från din ISP och använda din TC istället. Återställ den via Airport Utility och ställ in lösen. Om du nu inte vill förlänga ditt nätverk dvs, då hänvisar jag till mitt inlägg, #5.

Comhem levererar enbart via kabel-TV-nät eller fiber via Itux.
Aldrig via telejacket.

Det vanligaste kabelmodem/router som comhem levererar i dagsläget är Netgear CG3100.

Så här ser min ut.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-01 15:00
Ursprungligen av barbapappa_86:

Har du vanligt ADSL via ComHem eller har du kopplat in din router från ComHem via internetkabeln? Om du inte har internet via telejacket så kan du testa att byta ut routern från din ISP och använda din TC istället. Återställ den via Airport Utility och ställ in lösen. Om du nu inte vill förlänga ditt nätverk dvs, då hänvisar jag till mitt inlägg, #5.

Hmm, jag behöver inte routern från comhem alltså? Kan köra direkt in i TC? Men då antar jag att du menar att jag ska ha en adapter för ingången i routern från comhem är anpassad för den typen av kabel som ser ut som en antennkabel. Men vad vinner jag på det? Vad är fördelen? Jag kan se en fördel då jag har högre hastighet på TC-nätverket.

Ursprungligen av illerG:

Det vanligaste kabelmodem/router som comhem levererar i dagsläget är Netgear CG3100.

Det är detta jag har.

Ursprungligen av xms67:

Hmm, jag behöver inte routern från comhem alltså? Kan köra direkt in i TC? Men vad vinner jag på det? Vad är fördelen? Jag kan se en fördel då jag har högre hastighet på TC-nätverket.

Det är detta jag har.

Har du fiber och inte ADSL så kan du lägga modemet på vinden. Fördelen är: Mindre prylar = mindre strul. Finns ingen anledning att ha modemet från ComHem om du inte behöver den. Sedan är Apples prylar lättare att confa via Airport Utility imo.

Ursprungligen av xms67:

Hmm, jag behöver inte routern från comhem alltså? Kan köra direkt in i TC?

Du måste ha modemet. Men har du inte stängt av router-funktionen i det så gör det.

Sitter med likadan uppsättning som dig med Comhem och apple router.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Har du fiber och inte ADSL så kan du lägga modemet på vinden. Fördelen är: Mindre prylar = mindre strul. Finns ingen anledning att ha modemet från ComHem om du inte behöver den. Sedan är Apples prylar lättare att confa via Airport Utility imo.

Han har via kabel-TV eftersom han har modemet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-01 15:25
Ursprungligen av Borttaget:

Du måste ha modemet. Men har du inte stängt av router-funktionen i det så gör det.

Hur gör jag det och vad är fördelen?

Senast redigerat 2018-07-23 09:05

Netgear CG3100 är en dålig wifi-router.
En airport/time capsule är prestandamässigt mycket bättre.

Som rent modem har jag fått iaf en mycket stabilare lina. Dessutom kommer jag åt alla de 4 skarpa IP-adresser man får på de högre abonnemangen.

Dessutom stödjer inte CG3100 5Ghz wifi.

Du stänger av router i cg3100 genom att logga in på det via IP-adressen 192.16.0.1.
Inställningen du är ute efter är NAT.

Sedan ser du till att låta TC agera router om du nu stängt av denna.

Vill du komma åt kabel-modemet efter att ha inaktiverat router-funktion så når du den senare på 192.168.100.1

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-01 16:49
Ursprungligen av Borttaget:

Netgear CG3100 är en dålig wifi-router.
En airport/time capsule är prestandamässigt mycket bättre.

Som rent modem har jag fått iaf en mycket stabilare lina. Dessutom kommer jag åt alla de 4 skarpa IP-adresser man får på de högre abonnemangen.

Dessutom stödjer inte CG3100 5Ghz wifi.

Du stänger av router i cg3100 genom att logga in på det via IP-adressen 192.16.0.1.
Inställningen du är ute efter är NAT.

Sedan ser du till att låta TC agera router om du nu stängt av denna.

Vill du komma åt kabel-modemet efter att ha inaktiverat router-funktion så når du den senare på 192.168.100.1

Då var det gjort. KAn tänka mig några fördelar: dels så får jag bästa signalen utan att behöva välja den manuellt och dels så blir det en signal mindre i huset som kan tänkas störa.

Så då är vi tillbaka till huvudfrågan. Min 2,4GHz signal från TC får ingen säkerhet. Som ni ser ovan har jag ställt in på samma sätt som andra. Och 5GHz får rätt säkerhet/kryptering.

Senast redigerat 2018-07-23 09:06

Enkelt test. Radera ditt wifi och anslut igen.

Se nu till så säkerhetsnyckel inte ligger kvar i keychain!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-04-01 18:52

Om du har en Mac, titta på "paraplyet" (Airportikonen i menyraden). Har den ett hänglås efter nätverksnamnet är det krypterat, finns inget hänglås är det krypterat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-01 18:56
Ursprungligen av kenjon:

Om du har en Mac, titta på "paraplyet" (Airportikonen i menyraden). Har den ett hänglås efter nätverksnamnet är det krypterat, finns inget hänglås är det krypterat.

Det finns ett hänglås där. Men det trodde jag betydde att det krävdes ett lösenord???

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-01 19:01
Ursprungligen av Borttaget:

Enkelt test. Radera ditt wifi och anslut igen.

Se nu till så säkerhetsnyckel inte ligger kvar i keychain!

Ha, det fungerade..:) Tack!

Senast redigerat 2018-07-23 09:06
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-04-01 19:21
Ursprungligen av xms67:

Det finns ett hänglås där. Men det trodde jag betydde att det krävdes ett lösenord???

Ja precis, lösenordet till din krypteringsnyckel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-01 20:47
Ursprungligen av kenjon:

Ja precis, lösenordet till din krypteringsnyckel.

Okey... det där förstod jag inte. Men nu är det iofs sig löst. Jag har altid trott att hänglåset betydde låst Wifi, medan ett utan hänglås betydde öppet/publikt. Det tycker jag praktiken visar. Om jag är, inte minst utomlands, på jakt efter ett fritt WiFi brukar de utan hänglås fungera. Men det kanske är så att man inte kan ha ett okrypterat men stängt WiFi?

Om du håller nere Alt och klickar på din Airport-ikon så får du upp lite mer info i rutan som visas. Bland annat vilken kryptering, om någon, som används, vilken kanal du kommunicerar på, vilken hastighet och lite andra saker. Kan vara käckt att veta om

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-04-01 23:31
Ursprungligen av xms67:

Okey... det där förstod jag inte. Men nu är det iofs sig löst. Jag har altid trott att hänglåset betydde låst Wifi, medan ett utan hänglås betydde öppet/publikt. Det tycker jag praktiken visar. Om jag är, inte minst utomlands, på jakt efter ett fritt WiFi brukar de utan hänglås fungera. Men det kanske är så att man inte kan ha ett okrypterat men stängt WiFi?

Det är väl en definitionsfråga. Vad avser du med "låst/stängt" nätverk?
Har du inte lösenordet till krypteringen, brukar man beteckna det som "stängt". Behövs det inget lösenord är det inte krypterat, brukar betecknas som öppet. Så du har nog tänkt rätt, utan att veta hur
Utan hänglås betyder att det inte är krypterat. Det betyder inte att det är publikt, fritt för vem som helst att använda. Men man KAN i regel använda det då, eftersom det inte krävs något lösenord för att komma in på nätverket. Däremot kanske man bara kommer till en webbsida där man måste logga in, för att kunna utnyttja nätverket/Internet. Många kommersiella nätverk funkar så.
Ett "stängt" nätverk kan även avses ett som man inte kommer åt Internet alls via.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-03 23:55
Ursprungligen av Borttaget:

Netgear CG3100 är en dålig wifi-router.
En airport/time capsule är prestandamässigt mycket bättre.

Som rent modem har jag fått iaf en mycket stabilare lina. Dessutom kommer jag åt alla de 4 skarpa IP-adresser man får på de högre abonnemangen.

Dessutom stödjer inte CG3100 5Ghz wifi.

Du stänger av router i cg3100 genom att logga in på det via IP-adressen 192.16.0.1.
Inställningen du är ute efter är NAT.

Sedan ser du till att låta TC agera router om du nu stängt av denna.

Vill du komma åt kabel-modemet efter att ha inaktiverat router-funktion så når du den senare på 192.168.100.1

Jag har klickat ur bocken i NAT. Några saker har då hänt...
1. Jag kan fortfarande ansluta till Comhem-nätet
2. MIn iPad ansluter inte till något av mina nätverk. Kan ju vara något som hänt med iPad:en men jag säger som Leif GW - hata slumpen...

I alla mina klienter syns tre nät. Comhem och både 2,4 och 5GHz från TC.

Senast redigerat 2018-07-23 09:06
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-04-04 13:11

Har du startat om TCn efter att du tog bort NAT ur Thomson?
ComHem kan du nog också slå av (Disable wireless eller något sådant). Det ligger ju numera på "fel" sida om routern.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-04 20:35
Ursprungligen av kenjon:

Har du startat om TCn efter att du tog bort NAT ur Thomson?
ComHem kan du nog också slå av (Disable wireless eller något sådant). Det ligger ju numera på "fel" sida om routern.

Thomson? Du menar Comhem? Ja, nu..:) Men ingen skillnad. Just vår iPad för ingen kontakt. Men kom på att detta skedde antingen i samband med att jag tog bort NAT eller när jag uppdaterade till iOS 6.1.3. Kan det vara iOS uppdateringen som spökar på iPaden?

Till saken hör att jag fortfarande kan koppla upp alla andra enheter både mot TC-nätveket och Comhem-nätverket. Jag trodde jag stängde av Comhem-nätverket när jag klickade ur NAT.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-04 20:46
Ursprungligen av barbapappa_86:

Spelar ingen roll om du kopplar din TC via tråd eller inte

Att koppla vidare trådlöst ger ett mycket långsammare och ostabilare nätverk. Sladd mellan trådlösa enheter är alltid att föredra.

Ursäkta, glömde säga att under "Wireless setting" på CG3100 hittar du wifi. Bara att stänga av det där.

Bevaka tråden