Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 5 kan inte ansluta till 5ghz wifi

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Av någon anledning så kan jag inte längre ansluta till min airport extreme (senaste version/firmware) med min iPhone 5 (iOS 6.1).

Det har fungerat felfritt innan och har inte ändrat något på min ape eller iPhone.

Det fungerar fortfarande att ansluta med min MacBook och iPad till 5ghz.

Jag ser alltså ssid i nätverks inställningarna men får felmeddelande när jag försöker ansluta med iPhone.

Startat om telefonen? Hård reset?
Uppdaterat till senaste iOS?

Ursprungligen av keptang:

Startat om telefonen? Hård reset?
Uppdaterat till senaste iOS?

Ah sorry, blev lite för stressad med att få ut tråden så missade sådan information.

Har bara startat om telefonen (håll in power/stäng av telefon)

Tänkte mig slippa en uppdatering och /eller återställning om någon kanske visste vad det beror på.

Glömde visst nämna att den är jailbreakad också. Även om jag tvivlar starkt på att det har något med saken att göra. Isf borde felet visat sig direkt när jag jailbreaka när det kom ut och inte först nu, men kan ju ha fel.

Testa starta om routern, ändra WPA-lösen och lite sånt.

Av ngn anledning har Apple-prylar problem med wifi ibland.
Jag hade liknande problem ibland innan jag jailbreakade 6.1.2, märkligt som sagt.

  • Medlem
  • Skåne
  • 2013-03-31 18:42

Hade problem med detta också. Min iphone tvär vägrade att ansluta när jag körde med dolt nätverk.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-03-31 23:20

Återställt Nätverksinställningar under Inställningar på iPhonen?
Jag har haft dolt nätverk sedan den inställningsmöjligheten kom (först tefatet....?).

  • Medlem
  • Skåne
  • 2013-04-01 07:31
Ursprungligen av kenjon:

Återställt Nätverksinställningar under Inställningar på iPhonen?
Jag har haft dolt nätverk sedan den inställningsmöjligheten kom (först tefatet....?).

Provade det men utan framgång, spelar ingen större roll om jag har dolt eller inte så nu får det vara som det är.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-01 09:29

Kanske kan "kapa" denna tråd och fråga om det finns något sätt att prioritera vilket nät iOS väljer. Vi har tre olika nät och telefonen väljer ständigt ett av dem om den tappat kontakten. Jag skulle vilja att den valde ett annat som default.

Ursprungligen av xms67:

Kanske kan "kapa" denna tråd och fråga om det finns något sätt att prioritera vilket nät iOS väljer. Vi har tre olika nät och telefonen väljer ständigt ett av dem om den tappat kontakten. Jag skulle vilja att den valde ett annat som default.

Nope, finns ingen sådan funktion.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-01 10:30
Ursprungligen av keptang:

Nope, finns ingen sådan funktion.

Det var ju tråkigt men tack för svar!

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-04-01 11:39
Ursprungligen av xms67:

Kanske kan "kapa" denna tråd och fråga om det finns något sätt att prioritera vilket nät iOS väljer. Vi har tre olika nät och telefonen väljer ständigt ett av dem om den tappat kontakten. Jag skulle vilja att den valde ett annat som default.

Och varför har man tre olika nätverk? Varför inte ha en basstation och andra enheter som repeater?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-01 13:44
Ursprungligen av lappen71:

Och varför har man tre olika nätverk? Varför inte ha en basstation och andra enheter som repeater?

Min kunskap räcker inte så långt... Jag hade fram till för inte så länge sedan aldrig hört talas om brygga/repeater. Hade heller ingen kunskap om att TC tydligen kan fungera som repeater/brygga. Jag är nöjd med att få de saker jag har att fungera. När sedan nya behov/utmaningar dyker upp försöker jag lära mig vilka alternativ som står till buds och hur de fungerar. Typ så.

Men du får gärna hjälpa till lite. Vad vinner jag på att göra som du skriver? Idag har jag en router(vilket jag ibland kallar modem) från Comhem från den går en kabel till en TC som befinner sig 50 cm bort. Där skapas två olika nät. Nu har jag döpt 5Ghz "bandet" från TC till just 5GHz på slutet och då dök det upp som ett tredje nät. Hoppas det går att begripa vad jag skriver..:) TC:n vill jag inte flytta då jag inte vill dra en kabel dit den borde stå för att ersätta en repeater.

1
Bevaka tråden