Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FTP eller vad för att langa över filer?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2013-03-31 23:07

En god vän som sitter i ett annat land vill kunna tanka över ganska stora filer från min dator och jag trodde i min enfald att det skulle räcka med FTPd-enable (med tanke på att Apple gömde FTP-möjligheten i Lion, som jag använder) och PureFTP, men ingen framgång för honom att ansluta till min dator/FTP.

Har ni andra förslag, har jag gjort fel på något sätt eller använder jag "fel" programvara? Vi bägge kör 10.7.5.

Tack på förhand!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-03-31 23:09

Sitter du bakom en router? Har du satt port fwd i så fall?
Vad får han för felmeddelande?

  • Medlem
  • 2013-03-31 23:13
Ursprungligen av kenjon:

Sitter du bakom en router? Har du satt port fwd i så fall?
Vad får han för felmeddelande?

Yes jag sitter bakom en router. Kompisens Finder tuggar hur länge som helst tills den ger upp.
Hur vet jag om jag har port fwd?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-03-31 23:14

Då har du inte det, annars skulle du veta
Exakt vad har du för router?

  • Medlem
  • 2013-03-31 23:21
Ursprungligen av kenjon:

Då har du inte det, annars skulle du veta
Exakt vad har du för router?

Thomson. Telias

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-03-31 23:23

OK, då vet jag inte....
Det brukar heta Port Forward, eller liknande. Där ställer du in att port 21 ska kopplas till det IPnummer där du har din ftpserver.
Dessutom ska din kompis välja Passiv när han ansluter till dej.

  • Medlem
  • 2013-03-31 23:26
Ursprungligen av kenjon:

OK, då vet jag inte....
Det brukar heta Port Forward, eller liknande. Där ställer du in att port 21 ska kopplas till det IPnummer där du har din ftpserver.
Dessutom ska din kompis välja Passiv när han ansluter till dej.

Ok, det är troligen värdefull information. Tack!
Han kan inte ansluta till mig genom vanlig fildelning va? Alltså afp eller vad det kallas.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-03-31 23:28

ftp är enklare....
afp tror jag inte har routing, dvs kan köra över Internet, men jag kan mycket väl ha fel där. Använder port 548 i alla fall, så du måste ändå göra en port fwd....

Dela filer ofta ?
Skaffa ett Dropbox konto och dela en mapp med varandra

enstaka filer under 2gb ?
kör www.sprend.se

  • Medlem
  • 2013-03-31 23:42
Ursprungligen av kenjon:

ftp är enklare....
afp tror jag inte har routing, dvs kan köra över Internet, men jag kan mycket väl ha fel där. Använder port 548 i alla fall, så du måste ändå göra en port fwd....

Det känns som att detta skulle kunna vara en ganska lätt sak eller att det åtminstone finns någon guide online men jag hittar nada. Skitjobbigt!

  • Medlem
  • 2013-03-31 23:59
Ursprungligen av kenjon:

Sitter du bakom en router? Har du satt port fwd i så fall?
Vad får han för felmeddelande?

Felmeddelandet verkar bli att connection timed out. Vad innebär det?

Som redan nämnts, alternativ 1 torde vara Dropbox - bästa uppfinningen efter skivat bröd!

Nu skriver du inte vilket land det gäller, vilket kan vara nog så viktigt om det handlar om något ställe med ambitioner till och med högre ställda än FRA. Sociala medier är ju välkänt att de kontrolleras, men även så med anonym, krypterad fildelningsservice. Följden blir att Dropbox m.fl. sajter blockeras. Märk att det bara är hemsidorna som blockeras - inte själva tjänsten. Men i praktiken omöjliggör det för gemene man att registrera sig och att klicka på nedladdningsweblänkar.

Förutom Dropbox har vi ju:

  • YouSendIt med ynka 50 MB filstorlek men väldigt trevlig liten programvara för uppladdning. Går fint att skicka till flera mottagare på en gång. Pröjsa, och du kan skicka större grejer. https://www.yousendit.com/. Periodvis blockerat i Kina m.fl. länder som vill ha koll på medborgarnas filutbyte. Gå runt problemet genom att regga in din kompis, ladda ner programvaran och mejla rubbet till kompisen. Att använda programmet är nämligen inte blockerat, bara hemsidan.

  • WeTransfer med anständigt webinterface. 2 GB max per fil. Inte blockerat i Kina https://www.wetransfer.com/ Tyvärr är deras sajt nere just nu - men annars har de fördelen av att inte vara blockerade av "regimer" runt om i världen. Inte ännu kanske man skall säga. De är så små att de ligger under radarn fortfarande. http://downloadsquad.switched.com/2010/05/07/...

  • Sprend är ju inte speciellt estetiskt tilltalande men brukar fungera. 2GB till max en mottagare vid gratisversion. Hemsidan har vid enstaka tillfällen varit blockerad. http://sprend.com/

  • BinFer verkar vid en ytlig titt fungera lite som en blandning av FTP och Dropbox då man inte först behöver ladda upp en fil för att skicka. Men kostar kosing över 200 MB. Själv skulle jag nog rekommendera att betala för Dropbox om man har så kopiöst med data. http://www.binfer.com/

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-04-01 08:00

Skype brukar funka utan att fippla med inställningar.

Min erfarenhet är att det kan gå v-ä-l-d-i-g-t långsamt över Skype. Men visst, det kan ju vara värt ett försök. Nackdelen är ju att mottagaren måste sitta och klicka på ok-knappen för varje fil.

Ursprungligen av johan_tanying:

Min erfarenhet är att det kan gå v-ä-l-d-i-g-t långsamt över Skype. Men visst, det kan ju vara värt ett försök. Nackdelen är ju att mottagaren måste sitta och klicka på ok-knappen för varje fil.

Det där beror nog på vilken anslutning som sändare och mottagare har. Jag skickar en del filer via Skype och det går normalt sett i 2-6Mbit/s.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-04-01 11:50

TeamViewer har väl också filöverföringsmöjlighet om jag inte minns fel.

Ursprungligen av kenjon:

ftp är enklare....
afp tror jag inte har routing, dvs kan köra över Internet, men jag kan mycket väl ha fel där.

Jodå visst kan man (om man inte har Comhem som blockerar standardporten TCP 548) men det är inte världens säkraste protokoll eftersom filerna skickas okrypterade, så vitt jag kan utläsa. Inloggningen är dock skyddad.

Ska tilläggas att FTP inte är bättre, vad gäller säkerhet, då inte ens lösenordet skyddas.

Jag röstar för SFTP. Slå igång fjärrinloggning i systeminställningar -> delning. Lägg till din kompis som en användare och så kan h*n ansluta till dig med hjälp av Cyberduck eller FileZilla eller annan klient som klarar SFTP.
Du får göra en port-forwarding i din router (port XXX -> din dators IP-address, port 22) så att det går att ansluta.

1
Bevaka tråden