Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Performa 6200

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2013-03-31 12:00

Min gamla Performa 6200 med uppgifter om mina 2 bilar, jag är tyvärr dålig på datorer och skulle behöva hjälp. Problemet är att allt verkar raderat på "kom i håg lapparna" där allt stod. Kanske jag raderat av misstag ,vet ej. Går det att göra något för att få tillbaka texten på lapparna.
mvh
Janne m

Nej, det går förmodligen inte att göra något. Om du inte har en aning om hur texten har försvunnit, så är det nog omöjligt för någon på distans att berätta hur du ska få tillbaka den.

Har du någon form av backup? Berätta i så fall lite mer om den.
Vad menar du med "kom i håg lapparna" - vilket program pratar vi om?
Vilket operativsystem pratar vi om? Är det Mac OS 9, eller kanske något ännu äldre?

Det enda tips jag kan komma på just nu är att trycka Cmd-Z (dvs "Ångra"). Men då ska det helst inte ha gjorts någonting alls i datorn sedan den ofrivilliga raderingen, så det är ju ganska långsökt.

  • Medlem
  • 2013-03-31 16:50

Hej och tack för visat intresse, "kom ihåg lapparna" fanns med i datorn när jag köpte den (ny). Det enda jag kan få fram i dag S1-7.5.1 1983-1995, men det är väl inte operativsystemet. Jag får väl leva med att det är kört.
mvh
janne m

Ursprungligen av kaya:

...kan få fram i dag S1-7.5.1 1983-1995, men det är väl inte operativsystemet...

Jo, det är operativsystemet - "System 7.5.1" som det kallades då. Det var t.o.m innan det bytte namn till Mac OS. Det är nog 15 år sedan jag senast såg en dator med så gammalt system.

Som jag skrev tidigare, så är det svårt att hjälpa till med sånt här på distans. Om man hade datorn framför sig, så skulle man kunna "rota runt" lite, och kanske hitta texterna. Men det beror ju på hur det faktiskt gick till när de försvann - vilket vi inte har en aning om.

Jag förstår inte hur man kan förvara viktig text i en "kom-ihåg-lapp" på en 18 år gammal dator - utan backup. Det är ju som en inbjudan till att förlora data.

  • Medlem
  • 2013-03-31 19:29

Hej, det är som jag skrev tidigare, jag är dåligt insatt i datorernas värld,så jag får skylla mig själv, men jag kommer att överleva, det var ju inte världens viktigaste , men jag ska försöka somna i kväll trots allt.
mvh
Janne M

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-03-31 19:54

Kan du inte göra en sökning på något av innehållet i texterna. Något måste du väll komma ihåg tex bilmärke och årsmodell. Jag kommer dockl inte på rak arm ihåg hur man gör en sökning i 7.5.1. Det är väll ändå ca 15 år sedan jag senast använde det

Om jag inte minns fel ligger Kom-ihåg-lapparnas databas i Macintosh HD / System folder (Systemmapp) / Preferences (Inställningar) / Stickies file och/eller Stickies Preferences. Hade du haft en säkerhetskopia kunde du ha ersatt dessa filer på datorn med de från säkerhetskopian.

  • Medlem
  • 2013-04-01 01:08

Tack alla vänliga för visat intresse.
janne m

Oj, den var inte ny... Inte ens 15 år räcker! http://lowendmac.com/ppc/performa-6200.html Ett riktigt tröskverk till och med när den var ny, och ett paradexempel på varför Apple närapå gick i putten vid den här tiden.

Nåja. Komihåg-lapparna var väl sprillans nya iom system 7.5 (ser föresten att du aldrig uppdaterade systemet till 7.5.5 - http://lowendmac.com/tech/755.shtml), och man kunde spara ner postit-lapparna som textfiler vid behov har jag för mig. Tror att det tipsas om det om man försöker stänga en lapp. Eller kanske att lapparna kom med system 7?

Provade du att göra en sökning i Finder efter något ord du vet fanns på lapparna? Bör väl funka med cmd (äpple) - F även i 7.5. Sök helst på första ordet/rubrik, då jag inte vet hur duktig gamla Finder var på att hitta textsnuttar. Grejen med att söka på första ordet/rubriken är att detta ordet per automatik (kanske - det är ju en herrans massa år sen) gavs till den fil som skapades när/om den sparades.

Kanske det enklaste är att helt enkelt gå igenom burken manuellt fil för fil på väl valda ställen (skrivbordet och systemmappen som nämndes av @mutant ovan). Gamla burkar har ju inte så voluminösa hårddiskar som dagens, så antalet filer plägar vara hyfsat begränsat.

  • Medlem
  • 2013-04-01 09:00
Ursprungligen av johan_tanying:

Oj, den var inte ny... Inte ens 15 år räcker! http://lowendmac.com/ppc/performa-6200.html Ett riktigt tröskverk till och med när den var ny, och ett paradexempel på varför Apple närapå gick i putten vid den här tiden.

Nåja. Komihåg-lapparna var väl sprillans nya iom system 7.5 (ser föresten att du aldrig uppdaterade systemet till 7.5.5 - http://lowendmac.com/tech/755.shtml), och man kunde spara ner postit-lapparna som textfiler vid behov har jag för mig. Tror att det tipsas om det om man försöker stänga en lapp. Eller kanske att lapparna kom med system 7?

Provade du att göra en sökning i Finder efter något ord du vet fanns på lapparna? Bör väl funka med cmd (äpple) - F även i 7.5. Sök helst på första ordet/rubrik, då jag inte vet hur duktig gamla Finder var på att hitta textsnuttar. Grejen med att söka på första ordet/rubriken är att detta ordet per automatik (kanske - det är ju en herrans massa år sen) gavs till den fil som skapades när/om den sparades.

Kanske det enklaste är att helt enkelt gå igenom burken manuellt fil för fil på väl valda ställen (skrivbordet och systemmappen som nämndes av @mutant ovan). Gamla burkar har ju inte så voluminösa hårddiskar som dagens, så antalet filer plägar vara hyfsat begränsat.

Han skulle ju kunna göra en ny post-it-lapp, spara den och se var den sparas (eller leta upp den om han kallar den något särskilt) och se om de andra gamla lapparna ligger på samma ställe.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2013-04-07 01:10

Är det möjligen så enkelt det räcker starta upp kom ihåg lapparna-appen på nytt?

Problemet tror jag ligger i om lapparna vid något tillfälle har stängts. Har för mig att man varnas att innehållet försvinner om man inte sparar lappen som en textfil e.dyl.

1
Bevaka tråden