Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fläkt låter högt hela tiden

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Berg
  • 2013-03-30 17:02

Jag har en MacBook Pro 2.26 GHz Intel Core 2 Duo med 8 GB 1067 MHz DDR3-ram och 1 TB 5400 RPM-hårddisk från 2009. Fläkten i datorn har på senare år börjat låta jättehögt från det att den startar till att jag stänger av den. Det spelar ingen roll hur många program jag har igång. Så här ser det ut när jag inte har någon synbara program igång (dvs. inga program i dockan eller i programmappen som jag själv valt att öppna):

Ser det normalt ut? Jag har i en annan tråd också beskrivit hur datorn beter sig i egentligen alla spel som jag spelar. Det går jättemjukt i några minuter från det att jag startar spelet. Men efter några minuter börjar det alltid sega ner sig. Spelet går i slow-motion i några sekunder och blir sedan jättemjukt i några sekunder. Och så håller det på så resten av spelandet. Grafiken flyter på jättebra när det inte blir slow-motion, så det känns som att det inte är grafikkortet som hänger med utan att någon process gör att datorn segar ner sig i några sekunder för att läsa in information. Kan det finnas ett samband med fläkten? Och kan allt ha att göra med att jag har en 5400 RPM-hårddisk?

Senast redigerat 2013-03-30 17:12

Har aldrig upplevt liknande förut men en person jag känner hade en tidigare en Macbook pro, var ett tag sen, en 2007-2008 någon gång och körde ett fläktprogram för att kontrollera fläktarna själv, det ska man INTE göra, hela datorn krashade till slut och han kom fram till att det berodde på just fläktprogrammet. Jag använde samma program på min gamla Macbook 2006 men tog bort det så fort jag fick reda på detta, den fungerar än, fast jag kör en Air som huvud dator nu. Jag tycker du borde ta datorn till återförsäljaren om du har garanti för det låter allvarligt. Eftersom Macbook Air inte klarar några spel vet jag inget om slow-motion problemet dock.

  • Medlem
  • Berg
  • 2013-03-30 17:16
Ursprungligen av Fredde/pandemonium:

Har aldrig upplevt liknande förut men en person jag känner hade en tidigare en Macbook pro, var ett tag sen, en 2007-2008 någon gång och körde ett fläktprogram för att kontrollera fläktarna själv, det ska man INTE göra, hela datorn krashade till slut och han kom fram till att det berodde på just fläktprogrammet. Jag använde samma program på min gamla Macbook 2006 men tog bort det så fort jag fick reda på detta, den fungerar än, fast jag kör en Air som huvud dator nu. Jag tycker du borde ta datorn till återförsäljaren om du har garanti för det låter allvarligt. Eftersom Macbook Air inte klarar några spel vet jag inget om slow-motion problemet dock.

Oj då! Lät inte bra. Har dock inte rört spakarna i kontrollpanelen alls. Och problemet med fläkten har varit sedan långt innan jag laddade ner panelen.

Kolla om det är mkt damm i burken. Du kan köpa tryckluft och blåsa rent.

Hade samma problem...

Gjorde som föregående talare förespråkade..

Blåste rent inuti datorn och ominstallerade den - ren installation.
Datorn är fortfarande som ny, ett år senare..

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-03-30 17:51

Kolla i Aktivitetskontrollen om det är några program som käkar CPU, se till att visa Alla processer.

Tryck på cmd+space och skriv Acti i Spotlights sökruta för att hitta Aktivitetskontrollen.

  • Medlem
  • 2013-03-30 19:11
Ursprungligen av .sheep:

Jag har en MacBook Pro 2.26 GHz Intel Core 2 Duo med 8 GB 1067 MHz DDR3-ram och 1 TB 5400 RPM-hårddisk från 2009. Fläkten i datorn har på senare år börjat låta jättehögt från det att den startar till att jag stänger av den. Det spelar ingen roll hur många program jag har igång. Så här ser det ut när jag inte har någon synbara program igång (dvs. inga program i dockan eller i programmappen som jag själv valt att öppna):

http://img59.imageshack.us/img59/4254/skarmavbild20130330kl16.png

Ser det normalt ut? Jag har i en annan tråd också beskrivit hur datorn beter sig i egentligen alla spel som jag spelar. Det går jättemjukt i några minuter från det att jag startar spelet. Men efter några minuter börjar det alltid sega ner sig. Spelet går i slow-motion i några sekunder och blir sedan jättemjukt i några sekunder. Och så håller det på så resten av spelandet. Grafiken flyter på jättebra när det inte blir slow-motion, så det känns som att det inte är grafikkortet som hänger med utan att någon process gör att datorn segar ner sig i några sekunder för att läsa in information. Kan det finnas ett samband med fläkten? Och kan allt ha att göra med att jag har en 5400 RPM-hårddisk?

Nu är detta en rent vild gissning, men har du testat med att reseta SMC och PRAM m.m?

http://support.apple.com/kb/HT3964
http://support.apple.com/kb/PH11243

  • Medlem
  • Berg
  • 2013-03-31 11:51
Ursprungligen av barbapappa_86:

Kolla om det är mkt damm i burken. Du kan köpa tryckluft och blåsa rent.

Okej! Jag ska göra det så fort som möjligt.

Ursprungligen av devos:

Nu är detta en rent vild gissning, men har du testat med att reseta SMC och PRAM m.m?

http://support.apple.com/kb/HT3964
http://support.apple.com/kb/PH11243

Jag gjorde detta igår och märkte ingen skillnad. Men idag är fläkten betydligt tystare. Den ligger på 56°C nu också mot gårdagens 72°C. Antingen är det något tillfälligt eller så hjälpte SMC-reseten. Ska dock öppna den och ta bort damm också.

1
Bevaka tråden