Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stora Mac Minin eller lilla Imacen?

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har letat lite i forumet och hittar ingen klar och tydlig tråd.

Jag står inför valet att köpa den stora Mac Minin i grundutförande eller den lilla Imacen i grundutförande.
Vilken skulle ni ha valt om man bortser helt frpn skärm, tangentbord och mus?

Jag kommet att använda den till lite, förutom vardagssurfande, videoredigering och bilhantering för hemma bruk, inget avancerat men dock HD film.

Är det stor prestandskillnad på dessa två?

Tackar på förhand!

Mac mini, du kan uppgradera den själv, stoppa i mer minne för en billig penning.

Ursprungligen av keptang:

Mac mini, du kan uppgradera den själv, stoppa i mer minne för en billig penning.

Då kommer en liten följdfråga.
Jag ringde Apple, nu är väl de självklart rätt partiska i frågan, och de säger att Imacen kommer att vara så otroligt mycket snabbare.
Motivering från Apple:
Större processor och ett bra grafikkort.

Är detta bara överdrivet för att de ska få sälja en dyrare produkt eller ligger det något i det de säger?

Du måste avgöra själv vad dina behov är, väga för/nackdelar.

Här kan du läsa en jämförelse, http://www.pcadvisor.co.uk/reviews/desktop-pc...

Ursprungligen av keptang:

Du måste avgöra själv vad dina behov är, väga för/nackdelar.

Här kan du läsa en jämförelse, http://www.pcadvisor.co.uk/reviews/desktop-pc...

Jo, det är jag med på men har svårt att få en uppfattning om hur stor skillnaden är mellan dessa två.
Är den ena märkbart segare än den andra t.ex.

Men jag får väl chansa på en Mac Mini.

Nej, den ena är inte alls speciellt segare än den andra, det handlar om några få % på CPUn.

Om det är prestanda du är ute efter är Imac:en ett bättre val. Processorerna i Mac Mini är av tradition ganska nedklockade och även om den senaste generationen faktiskt levererar rätt bra prestanda jämfört med tidigare generationer så är den inte jämförbar med en Imac. Sen får du ju en helt okej skärm med "på köpet" när du köper en Imac och det är inte att förakta.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-03-26 20:42

Jag skulle välja en mac-mini men det är ditt val. Den är billigare och har bra grundprestanda även den minsta modellen, och måste väl gå att uppgradera med en SSD disk och lite mer ram-minne på sikt. Då rockar den fett. För mellan skillnaden på 6000 kr så måste du väl kunna köpa dig en okey skärm jämfört med iMacen. En fristående 27 tums IPS skärm är ju inte helt fel

Annars koppla mac-minin till din platt-tv.. Super smidigt

Om det blir något fel med iMacen måste du släpa in hela burken- hela paketet.

Visst den nya iMacen är ju en snygg, smooth sak men den kostar väl en bra slant jämfört med en mac-mini särskilt om man behöver en större arbetsyta än 21 tum som lilla iMacen har. Vad behöver du ?

Köper du den nya lilla iMacen 21 tums så går den inte att uppgradera minnet själv i efterhand, en stor nackdel. Du måste köpa 27 tummaren av iMac för närmare 18000 kr för att få den mer uppgraderingsbar och större arbetsskärm.

Mac-minin är smidig att ta med sig och att koppla in överallt.
iMacen är ju en mer stationär arbetsdator.

Du känner ju din plånbok bäst

Senast redigerat 2013-03-26 20:53
  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-03-26 20:50
Ursprungligen av CUBEIS:

För mellan skillnaden på 6000 kr så måste du väl kunna köpa dig en okey skärm jämfört med iMacen.

Först och främst så får man nog jämföra billigaste iMac'en med dyraste Minin för att kunna jämföra alls. Då har vi en priskillnad på 5000 kr. Tar man då bort kostnaden för vettigt tangentbord och mus så återstår kanske 4000 kr. Det är nog svårt att hitta en skärm som kommer nära iMac'ens skärm för 4000 pesetas.

Ursprungligen av CUBEIS:

Annars koppla mac-minin till din platt-tv.. Super smidigt

Inte riktigt jämförbar bildkvalitet, va? Att använda en tv som bildskärm är ju som att titta på sin datorskärm genom flaskbottnar.

Ursprungligen av CUBEIS:

Om det blir något fel med iMacen måste du släpa in hela burken- hela paketet.

Sant, det är en poäng. Dock skulle jag aldrig välja dator utifrån hur pass jobbigt det var att ta den till butiken ifall jag var tvungen att få service på den.

Ursprungligen av CUBEIS:

Mac-minin är smidig att koppla in överallt. iMacen är ju en mer stationär arbetsdator.

Du menar att en Mini är att se som en portabel dator, till skillnad från en iMac som är stationär? Nej, jag skulle nog säga att en Mini är hyfsat stationär

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-03-26 21:02
Ursprungligen av zinned:

Du menar att en Mini är att se som en portabel dator, till skillnad från en iMac som är stationär? Nej, jag skulle nog säga att en Mini är hyfsat stationär

Du måste ha det tråkigt där ner i Malmö zinned, tröttnar du aldrig att du bara orkar

Inte fråga om rätt eller fel här kära medlem

Jag menar ingenting, glöm det jag skrev var inte menat för dig utan för trådskaparen. Inte meningen att du ska särcitera allting i smådelar och överbevisa allt och alla. Då är du på fel site min kära vän. Bara så tröttsamt, du förstör trådarna om du inte fattar det själv bara ett vänligt tips. Fler kommer att skriva mindre, och framförallt inte svara på dina tröttsamma citeringar

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-03-26 22:33
Ursprungligen av CUBEIS:

Du måste ha det tråkigt där ner i Malmö zinned, tröttnar du aldrig att du bara orkar

Inte fråga om rätt eller fel här kära medlem

Jag menar ingenting, glöm det jag skrev var inte menat för dig utan för trådskaparen. Inte meningen att du ska särcitera allting i smådelar och överbevisa allt och alla. Då är du på fel site min kära vän. Bara så tröttsamt, du förstör trådarna om du inte fattar det själv bara ett vänligt tips. Fler kommer att skriva mindre, och framförallt inte svara på dina tröttsamma citeringar

Jisses, alltid detta överspel och drama...sluta nu och läs det för vad det är.

TS önskar åsikter då han inte riktigt vet vad han bör köpa. Du ger dina åsikter och jag responderar på dessa med mina åsikter, allt är till värde för TS i hans val.

Jag anser dessutom att du skrev lite konstiga saker då prisskillnaden inte är den du skrev, en tv är inte jämförbar med en bildskärm, etc. Det är bara respons från mig, inte något som TS ska bygga hela sitt beslut på men värt att ta i beaktning när han väljer.

Så sluta att ta saker så personligt, det kretsar inte kring dig. Jag förstör inte en enda tråd men du verkar tro att man inte får kommentera varandras åsikter och uttalanden på ett forum. Hela poängen är att man kommunicerar, utbyter åsikter och erfarenheter. Man får ha olika åsikter, man får diskutera dessa och respondera på varandras. Om du inte inser det är du på fel site, bara ett tips...som du sa.

Nu tycker jag vi kan återgå till det TS önskar, vettiga tips, istället för din dramatisering.

  • Medlem
  • 2013-03-29 21:37
Ursprungligen av esteen:

Då kommer en liten följdfråga.
Jag ringde Apple, nu är väl de självklart rätt partiska i frågan, och de säger att Imacen kommer att vara så otroligt mycket snabbare.
Motivering från Apple:
Större processor och ett bra grafikkort.

Är detta bara överdrivet för att de ska få sälja en dyrare produkt eller ligger det något i det de säger?

Varför inte åka till te.x mediamarkt eller någon annan butik som har dom uppe för visning och testa dom och jämföra själv?
Då ser du svart på vitt vad DU tycker.

Jag stod inför ett liknande beslut i vintras; 27" iMac eller 27" thunderbolt display + mini. Jag valde minin för att jag tyckte den kändes lite mera flexibel, samt att leveranstiden på nya 27" iMac var okänd. (Med flexibel syftar jag på möjligheten att montera ssd / dubbla skivor själv samt att jag kan byta ut minin men spara skärmen om prestandan inte räcker till).

En sak som lutar starkt till iMac'ens fördel är om man tänker spela eller göra andra saker som kräver det bättre grafikkortet. CPU prestandan är så gott som identisk, den snabbaste iMacen är enligt geekbench ca 9% snabbare än motsvarande mini.

Prismässigt blev det en aning billigare, främst på grund av att jag själv monterade ssd i minin. Tyvärr är minin begränsad till 16GB minne, men det räcker för mig än så länge.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-03-30 09:33

Prestandamässigt är det väl bara grafikkort som skiljer? (Och en massa andra saker bla bla men största skillnaden?)
Jag köpte en mini efter lite velande, 5kkr är ändå 5kkr (vi snackar 50% extra!), fast då hade jag redan en skärm kanske ska tilläggas..! Men var en barnlek att klicka i 16gb ram och kanske blir en ssd snart, och med imacen måste man ju köpa det direkt -> mer än 5kkr skillnad!!

Ursprungligen av raubas:

Prestandamässigt är det väl bara grafikkort som skiljer?

Ja, i stort sett. CPU skiljer några %.

  • Medlem
  • ?
  • 2013-03-30 11:25

?Ser man på inköpet på lite längre sikt blir Mac mini klar vinnare av de två. iMac vinner på sin design, men förlorar på att i köpet betalar man dyrt för den förträffliga skärmen som är helt låst till den integrerade hårdvaran. Ställ dig frågan, - Varför byter jag dator? Mitt svar blir oftast att datorn blivit slö och/eller behov att kunna köra ny programvara eller att koppla till någon ny/snabbare produkt som USB3, Bluetooth4, Wi-Fi, Ethernet, Thunderbolt etc. Datorn åldras mycket snabbare än vad en bra skärm gör. För mig håller en skärm minst tre datorbyten. Varför då sitta kvar med sin slöa iMac minst 2/3 av tiden istället för en uppgraderad eller ny Mac mini?
Ställ dig dessa enkla frågor så kommer du säkert att göra ett klokt val.

Ursprungligen av mac+:

För mig håller en skärm minst tre datorbyten. Varför då sitta kvar med sin slöa iMac minst 2/3 av tiden istället för en uppgraderad eller ny Mac mini?

Håller fullständigt med i det resonemanget.

Vet faktiskt inte ens i hur många år jag haft min nuvarande 24" (1920x1200 ).
Men datorer har jag bytt många gånger.

  • Medlem
  • 2013-03-30 12:33

Detta är en intressant tråd att läsa, det finns många fördelar med varje produkt och många mindre bra delar.

Man får helt enkelt göra som man känner, i mitt fall så har jag gjort som så att jag har en MBP pro som jag kopplar in i en extern skärm när jag vill ha en större skärm.

Anledningen är att min MBP fick jag när jag avvecklade min firma.

Jag har en iMac med hemma, den duger till det mesta, men känner personligen att jag skulle kunna nöja mig med enbart MBP då det jag har mina datorer till duger min MBP till.

Sen har jag även en Mac mini server, den står och tuffar och jag kan inte säga så mycket om den då den endast går som server.

Med andra ord så är det endast du som kan avgöra vad som passar dig bäst som jag skrev tidigare.

Det som förvånar mig mest är att vissa i denna tråd lyckas bli ovänner över en sån här liten sak.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-30 13:44

Processorn är snarlikt som många sagt. Dock skriver TS "videoredigering" och här börjar GPU bli alltmer viktigt. Här sopar iMacen mattan med MacMini:n dessvärre. Lika så blir vissa operationer i ex photoshop mångfaldigt gånger snabbare. Sist men inte minst - ljudnivån på datorn. Det är möjligt en 2012 MacMini låter mindre vid belastning än en 2011-års modell. Jämför jag en 2011 MacMini och en 2012 27" är denna punkt natt och dag.

Dock är det väldigt skönt att kunna trycka i en SSD och minne själv vilket på 21" iMacen är mycket svårt.

  • Medlem
  • 2013-03-30 21:06

Jag stod inför samma val för ungefär 2 år sedan. Det slutade med att jag köpte en Mini och en Thunderbolt-display.
Anledningen är enkel. Det är betydligt billigare att köpa en ny Mini om några år och att behålla skärmen, än att köpa en ny iMac och då få betala "en gång till" för själva skärmen. (Som jag kan behålla om jag kör med Mini och TB-display)

Ursprungligen av Erik.dv:

...Sist men inte minst - ljudnivån på datorn. Det är möjligt en 2012 MacMini låter mindre vid belastning än en 2011-års modell. Jämför jag en 2011 MacMini och en 2012 27" är denna punkt natt och dag...

Jag har en Mini i7 2012 och en i5 2011. Designen på fläkten är mig veterligen identisk, dock är det ytterst sällan som Mini 2012 för något ljud överhuvudtaget. Mini 2011 däremot kan rätt ofta börja fläkta. Eventuellt kan det ha att göra med att i7 har så mycket mera prestanda att den aldrig går speciellt tungt, eller är det månne olika generationer av cpun som kan ha betydelse?

  • Medlem
  • 2013-03-30 23:27
Ursprungligen av air:

eller är det månne olika generationer av cpun som kan ha betydelse?

Tror den fick svalare CPUer från 2012. Min från 2011 kan agera hårtork om man pressar den lite.

Ursprungligen av Dalle:

Tror den fick svalare CPUer från 2012. Min från 2011 kan agera hårtork om man pressar den lite.

Stämmer bra, Ivy Bridge. Har man en 2011 så får man tvinga ner fläktarna runt 2600-2800RPM så hörs det inte mycket.

Det slutade faktiskt med att jag beställde en iMac 21,5. Uppgraderade inte minnet nu då det skulle kosta lika mycket att göra det senare på auktoriserad verkstad som att göra det från början.

Tittade på både iMaceb och minin med HD skärm på MediaMarkt och det kändes bättre med iMacen.
Med tangentbord, mus och skärm blev prisskillnaden inte så stor.

Tackar alla för de svar jag fått!

Ska bli kul att släppa Windows världen och kliva in i IOS världen.

Lovar att återkomma med hur jag upplever den.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-04-02 14:50

OSX-världen till att börja med

Ursprungligen av kenjon:

OSX-världen till att börja med

Ja, insåg att jag skev fel men ändrade inte.
iOS världen är jag redan inne i.

Om man trotts allt skulle köpa en MacMini modell större utan extra tillval.
Kan då följande skärm vara ett bra alternativ, den var ju snygg i alla fall.
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/162178-philips_23_c-line_239c4qhsw_blade_2_vit

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-04-02 15:15

Behöver du en dator till? Annars är en mini till TVn, med PLEX rätt skönt.

Tittade på några geekbenchtester och där får MacMini bättre score än lilla iMacen.
ca. 9100 för iMacen och 11700 för MacMinin.
Vet dock inte vad det säger.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-02 17:59
Ursprungligen av esteen:

Tittade på några geekbenchtester och där får MacMini bättre score än lilla iMacen.
ca. 9100 för iMacen och 11700 för MacMinin.
Vet dock inte vad det säger.

Allt beror på vad man gör med maskinen.

Ren handbreak encoding så vinner troligen MacMinin, så fort GPU:n spelar in vinner iMacen. GeekBench tester så vitt jag vet väldigt teoretisk prestanda och skalar enormt bra över flera cores. Jag tror ex. hyperthreading som i7 MacMinin får kommer gynna den där kontra i5:an i iMacen.

1
Bevaka tråden