Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ställer jag in rättigheter på filsystemet?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-03-28 20:05

Hejsan,

Jag ska lämna in min dator för service och jag passar på och renar och lägger över allt som jag vill ha på en extern hårddisk. Vet att OS X har nåt som heter behörigheter. Vad som stör mig är att den är alltid inställd med sitt loginnamn(sigsjälvv) som läsa och skriva och som staff och everone som bara läsa. Jag har förstått som endast jag själv kan öppna, ändra och ta bort filer och mappar som endast jag kan öppna, right?

När jag försökte göra så med en hårddisk genom att högerklicka och ställa sin så att alla kan läsa och skriva så blir det inte så med alla ens mappar och filer som man har på disken. Varför blir det så? Måste jag ställa in behörigheter läsa och skriva på staff och everyone på vartenda fil och mapp om man ska läsa och använda sina filer tillbaka till datorn efter att omformaterat den? Verkar ju väldigt jobbigt

Tack för svar!

Senast redigerat 2013-03-28 21:25
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2013-03-28 20:18

Klicka på det lilla kugghjulet nedanför listan med användare och rättigheter. Där väljer du "Apply to enclosed items..." eller motsvarande på svenska så får alla filer i mappen/hårddisken de rättigheter du ställt in.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-03-28 20:56
Ursprungligen av NickZse:

Klicka på det lilla kugghjulet nedanför listan med användare och rättigheter. Där väljer du "Apply to enclosed items..." eller motsvarande på svenska så får alla filer i mappen/hårddisken de rättigheter du ställt in.

Gjorde det nu på externa disken och den verkar ha jobbat en bra stund nu. Kommer alla filer och mappar som dras till disken och bli inställda så? Det hade ju varit skönt så man skulle slippa göra detta på samma process på datorn disk.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2013-03-28 21:15

Nu är jag långt ifrån någon expert på det här men jag tror att filerna du drar in i en mapp behåller sina ursprungliga rättigheter. Men jag förstår nog inte riktigt ditt problem. När din dator kommer tillbaks från service kopierar du bara filerna dit du vill ha dem. Jag har iallafall aldrig haft några problem med rättigheter när jag har flyttat filer från en extern disk tillbaka till en nyinstallerad Mac.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-03-28 21:24
Ursprungligen av NickZse:

Nu är jag långt ifrån någon expert på det här men jag tror att filerna du drar in i en mapp behåller sina ursprungliga rättigheter. Men jag förstår nog inte riktigt ditt problem. När din dator kommer tillbaks från service kopierar du bara filerna dit du vill ha dem. Jag har iallafall aldrig haft några problem med rättigheter när jag har flyttat filer från en extern disk tillbaka till en nyinstallerad Mac.

Både datorns och diskens sån inställningsgrej har jobbat klart så vad jag kollade snabbt på informationen på diskarna och några utav filerna samt mapparna så verkar den vara inställd så som jag vill ha det.

Behöver man aldrig tänka på det? Jag fick nåt mail där man skulle lämna in sin imac för de ville byta ut hårddiskarna i den årsmodellen jag har. Om jag får en helt nu hårddisk som blir helt formaterad och installerad helt från grunden så kommer filerna och mappar förstå att jag är den rätta personen? Så jag skulle ta över filer från din eller någons annans dator och jag skulle inte ha några problem med att läsa och ändra på filerna? Vad fyller behörigheter för funktion då?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2013-03-28 21:28

Du kommer att vara administratör på din nyinstallerade dator och kan därmed ändra rättigheterna på filerna som ligger på den externa disken. Inga problem.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-03-28 21:38
Ursprungligen av NickZse:

Du kommer att vara administratör på din nyinstallerade dator och kan därmed ändra rättigheterna på filerna som ligger på den externa disken. Inga problem.

Fast det ställer sig som när man installerar OS X och sådan så kommer jag bara behöva dra överallt tillbaka pga att jag har ställt in rättigheterna som du tipsade om?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2013-03-28 21:59

Jag tror det hade fungerat utan att du ändrar rättigheterna på filerna på den externa disken. Som sagt, jag har aldrig ens funderat över det när jag har flyttat filer till en ny dator. Helt säkert är att du kommer att kunna kopiera tillbaka dina filer. När din nyinstallerade dator kommer så kan du ju ändra ägare och rättigheter på samtliga filer på den externa disken innan du kopierar dem om det känns bättre.

Någon annan som har något att inflika? Jag kanske är helt ute och cyklar...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-03-30 21:22

Man "flyttar" inte filer mellan diskar, man kopierar dem. Och då behöver du inte bry dej om rättigheterna, när du kopierar in filerna till din nya disk i datorn får de automatiskt de rättigheter för den användare du är inloggad som.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-04-04 17:40

Nu har jag fått tillbaka datorn och håller på att installera om allt igen. Men vad gör dessa rättighetsinställningar om filer ändå kommer komma att funka när man kopierar filer från en annan dator / disk? Hur funkar det då med Time Machine? Ställer den in sig så man inte kommer få krångel med rättigheter?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-04-04 17:45

Du ska inte behöva bry dej om det, det skaTM sköta automatiskt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-04-04 18:11
Ursprungligen av kenjon:

Du ska inte behöva bry dej om det, det skaTM sköta automatiskt.

Vad bra! Men vad gör dessa inställningarna då? Känns ju onödigt att ha dem när man ändå inte gör nåt i praktiken.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-04-04 18:14

Under kopieringen fyller de ingen stor funktion, men när de finns på din disk fyller de en väldigt stor funktion. T ex kan du inte radera filer hur som helst i Systemet, olika användare kan inte se varandras filer.

1
Bevaka tråden