Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Öppna fönster utan skalningseffekt

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har i min iMac ett systemtillägg/programvara som gör att fönster öppnas utan skalningseffekt. Installerat för flera år sedan på min Mac Pro i OSX:s barndom, och hängt med genom alla flyttar och uppdateringar sedan dess - kör nu 10.8.3 på en iMac 27" i7.

Kan verka som en ”skitsak” men skulle gärna vilja ha detta tillägg på min MBA i7, men har glömt vad det heter och kan alltså inte hitta det i iMacen - någon som kan hjälpa mig?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-03-24 19:43

Skapa ett kortkommando för att göra alla öppna fönster stora:
http://hints.macworld.com/article.php?story=2...

Nu är det löst! Hittade efter lite rotande på Google - Tinker Tool, ett gratisprogram - som klarar av att öppna ex.vis mappar utan skalningseffekt. Finns även en massa andra inställningar men har inte testat.

Finns här: http://www.bresink.de/osx/0TinkerTool/downloa...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-03-25 11:17

För att förtydliga var TinkerTool gör: det ändrar på en systeminställning som slår av (i detta fall) skalningseffekten. Det är en engångsgrej och därefter kan du radera TinkelTool om du inte vill göra något mer. Det är alltså inte något systemtillägg/programvara som ständigt måste vara installerat på datorn.

Det är ju toppen. Tack för förtydligandet.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-03-26 23:21

Dock kan den inställningen ändras igen vid en uppdatering av OSX. Kan vara bra att komma ihåg hur du fick det som du ville ha det, för ev framtida bruk.

Ursprungligen av Krister/AKL:

Jag har i min iMac ett systemtillägg/programvara som gör att fönster öppnas utan skalningseffekt. Installerat för flera år sedan på min Mac Pro i OSX:s barndom, och hängt med genom alla flyttar och uppdateringar sedan dess - kör nu 10.8.3 på en iMac 27" i7.

Kan verka som en ”skitsak” men skulle gärna vilja ha detta tillägg på min MBA i7, men har glömt vad det heter och kan alltså inte hitta det i iMacen - någon som kan hjälpa mig?

Inga problem att komma ihåg det nu. Har ju min favoritförfattares John le Carré roman Tinker Tailor Soldier Spy (Mullvaden på svenska) att luta mig mot. Läs den!

1
Bevaka tråden