Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med output ljud / M-Audio Fast Track MK II

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har problem med att få ut ljud ordentligt ifrån min dator:
MacBook Pro, 13-inch, Mid 2010, 2.4 GHz Intel Core 2 Duo, 4 GB 1067 MHz DDR3.

Jag kör med ett ljudinterface (Fast Track MK II) kopplat till datorn och till den har jag en mikrofon ansluten, en Behringer C3.
Det går att spela in ljud ifrån mikrofonen till datorn. Men mitt problem är att det blir ganska lågt ljud och att jag inte kan höra något ljud ifrån mikrofonen i hörlurarna eller högtalarna samtidigt som jag spelar in. Det går bara att höra rösten/inspelningen i efterhand.
Har labbat med input/output inställningarna både i system preferences och inne i Garageband >Preferences > Audio/MIDI. Har även laddat ner de senaste drivrutinerna. Men får inte till det. Någon som haft liknande problem eller kanske vet vad som kan vara fel?

Tack!!

/C

Har du aktiverat medhörning på det aktuella spåret? Tror det heter monitoring på engelska.
Sen tror jag att du måste dra upp de fysiska Mic Gain och Output-rattarna på det externa ljudkortet.

Har inte hittat den inställningen. Vet att det ska finnas när man väljer att skapa nytt "track". Men som sagt, valet finns inte tillgängligt.
Vet du om det finns något annat sätt att ställa in det här på?

Allt fungerar när jag kör det igenom mjukvaran som följde med: Pro Tools SE 8. Men jag var/är inte så sugen på att lära mig något nytt program. Men det verkar inte finns något alternativ. Gällande: "fysiska Mic Gain och Output-rattarna", så är det väldigt märkligt att man typ måste skruva upp allt på max, för att få ut bra ljud..men men.

Tack för svar!

Välj det spår det gäller, tryck på det lilla i:et längst ner till höger i GarageBand. Då får du fram inställningarna för det spåret. Där slår du på medhörning.

Har du tryckt igång fantommatning?

Tack!
Efter 3-4 omstartningar så fick jag funktionen: "Monitor: On" att fungera. Grymt!
Dock så har jag fortfarande problem med att mikrofonljudet är väldigt lågt (Gain på ljudkortet nästan på max) och att det blir lite av ett "burkigt" ljud som spelas in. Något som ni stött på vid era installationer/inspelaningar?

mvh,
c

Ursprungligen av claudinho:

Tack!
Efter 3-4 omstartningar så fick jag funktionen: "Monitor: On" att fungera. Grymt!
Dock så har jag fortfarande problem med att mikrofonljudet är väldigt lågt (Gain på ljudkortet nästan på max) och att det blir lite av ett "burkigt" ljud som spelas in. Något som ni stött på vid era installationer/inspelaningar?

mvh,
c

I så fall spelar du kanske inte in från rätt mick? Låter som du får ljudet från macens inbyggda mick. Borde bli kristallklart ljud med din mick.

Ursprungligen av Stefan Swales:

I så fall spelar du kanske inte in från rätt mick? Låter som du får ljudet från macens inbyggda mick. Borde bli kristallklart ljud med din mick.

Ja, man kan tycka det! Har också funderat på om det är dator-micken. Men tror inte att det är så. När jag knäpper framför eller rakt på C3-micken så reggar Garageband det ljudet. Inställningarna i system preferences > sound > ser rätt ut (output/input står på USB Fast Track) även inne på Garageband > Preferences > MIDI, ser rätt ut. Så vet faktiskt inte vad som kan vara fel. Låter ju konstigt att gain ska vara nästintill på Max för att få fram ljud...

Även i spårets inställningar finns en inställning som heter inmatningskälla (på svenska). Det är precis ovanför inställningen för medhörningen. Där ska du så klart se ditt ljudkort. På micken så har du ju också ett par reglage, det ena är dämpning på -10 dB vilken du kan kolla också.

Mm, har testat att labba med dessa inställningarna, även med mickens: cardioid, omnidirectional och figure eight. Men det har inte gett något resultat. Även dubbel kollat sladden (xlr-hona > xlr-hane).

Om du gjort som någon sa i en tidigare kommentar och slagit på 48V phantommatningen på baksidan av ljudkortet också så kan jag inte komma på något annat än något är trasigt. Prova micken i ett annat ljudkort för att utesluta att det är den. Du har väl inte tappat något i golvet antar jag? Om micken funkar, testa om ljudkortet är paj, osv.

1
Bevaka tråden