Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vart se vilka program som belastar datorn?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-24 20:15

Sedan en period händer det att datorn segar ned sig. Den blir varm, fläkten går och när man scrollar hackar det. Som nu kan också bokstäverna när man skriver ligga lite efter. Har det lilla(?) programmet "Memory clean" och det vissat allt oftare att jag bara har 2,5-2,9 GB fritt RAM Det räcker med att starta om datorn så är den som vanligt för ett tag.

Vart ser jag vilka program som belastar datorn? Finns det något anat jag bör göra? Sitter med en MBA 13" mid(?) 2012 med 8 GB RAM och i övrigt standard.

Varför använder du något som heter "memory clean" ?
Aktivitetskontroll heter appen på svenska tror jag.

Activity Monitor här för mig som kör på engelska.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2013-03-24 20:41
Ursprungligen av keptang:

Varför använder du något som heter "memory clean" ?
Aktivitetskontroll heter appen på svenska tror jag.

Activity Monitor här för mig som kör på engelska.

Japp, stämmer bra det.

Jag kör även med iStat Menus, då får jag grafer över en viss tid tillbaka också och kan felsöka lite enklare med hjälp av historiken över cpu-användning, temperaturer osv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-24 20:48
Ursprungligen av keptang:

Varför använder du något som heter "memory clean" ?
Aktivitetskontroll heter appen på svenska tror jag.

Activity Monitor här för mig som kör på engelska.

Bra fråga. Men den ligger i topp på App Store med höga betyg så jag tänkte att det kanske skulle vara ett bra litet program. Och det fyller faktiskt en funktion. Den visar RAM i menyraden som verkar stämma. När det är lågt är det segt. Det märker man ju iofs på att det är segt, men ändå..:) Där har du bakgrunden.

I App Store heter den just Memory clean. Activity Monitor vet jag inte vad det är.

Men tillbaks till frågan, hur kan jag se vad som belastar datorn?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2013-03-24 20:50
Ursprungligen av xms67:

Bra fråga. Men den ligger i topp på App Store med höga betyg så jag tänkte att det kanske skulle vara ett bra litet program. Och det fyller faktiskt en funktion. Den visar RAM i menyraden som verkar stämma. När det är lågt är det segt. Det märker man ju iofs på att det är segt, men ändå..:) Där har du bakgrunden.

I App Store heter den just Memory clean. Activity Monitor vet jag inte vad det är.

Men tillbaks till frågan, hur kan jag se vad som belastar datorn?

Activity Monitor följer med din mac, sök med Spotlight efter programmet.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-03-24 20:51

Activity Monitor.

Tryck på cmd+space och skriv act.

Ursprungligen av xms67:

Men tillbaks till frågan, hur kan jag se vad som belastar datorn?

Activity Monitor / Aktivitetskontroll använder du till just det, därav att jag skrev det.

Finns ingen anledning att använda något "clean"-program.
Operativsystemen sköter sånt själva nuförtiden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-24 20:55

Hittat aktivitetskontroll. Trodde det var en app i app store. Ska se om jag blir hjälpt av det.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-03-24 20:55
Ursprungligen av keptang:

Finns ingen anledning att använda något "clean"-program.
Operativsystemen sköter sånt själva nuförtiden.

Finns jättemånga anledningar att använda "clean"-program till alla datorer även macar, för operativsystemens egna städrutiner lämnar ofta en hel del att önska.

Ursprungligen av Gordy:

Finns jättemånga anledningar att använda "clean"-program till alla datorer även macar, för operativsystemens egna städrutiner lämnar ofta en hel del att önska.

Ok, gör det du.
Jag har inte gjort det på den här sidan 2000-talet, kommer inte börja med det heller.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-03-24 20:59
Ursprungligen av keptang:

Ok, gör det du.
Jag har inte gjort det på den här sidan 2000-talet, kommer inte börja med det heller.

OK då antar jag att du inte kör så många krävande program på din dator.

Ursprungligen av Gordy:

OK då antar jag att du inte kör så många krävande program på din dator.

Väldigt många (på mina datorer), men tråden handlar inte om vad jag kör och inte kör.

@xms67, I Aktivitetskontroll, se till så att du väljer "alla processer" uppe till höger, sedan kan du sortera på kolumnerna CPU / minne m.m.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-24 21:08
Ursprungligen av keptang:

Väldigt många (på mina datorer), men tråden handlar inte om vad jag kör och inte kör.

@xms67, I Aktivitetskontroll, se till så att du väljer "alla processer" uppe till höger, sedan kan du sortera på kolumnerna CPU / minne m.m.

Nästa gång den segar till sig ska jag kolla(jag har startat om). Nu ligger något som heter kennel_task högt på minne och processor. Som användare står root?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-03-24 21:09
Ursprungligen av keptang:

Väldigt många (på mina datorer), men tråden handlar inte om vad jag kör och inte kör.

Tråden handlar om att trådskaparen tycker att hans dator är seg och vill gära något åt det. Då finns det faktiskt anledning att använda sig av städprogram. Så ditt påstående

"Finns ingen anledning att använda något "clean"-program.
Operativsystemen sköter sånt själva nuförtiden."

Är både malplacerat och direkt felktigt.

Ursprungligen av xms67:

Nästa gång den segar till sig ska jag kolla(jag har startat om). Nu ligger något som heter kennel_task högt på minne och processor. Som användare står root?

Det är rätt så vanligt att kernel_task ligger högt, åtminstone på minne, välj även fliken Systemminne (antar jag den heter på svenska) i nedre delen i appen.
När det går segt, gör ett screenshot och posta här i forumet så vi kan se hur det ser ut.

1
Bevaka tråden