Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blandat Wifi med olika enheter som vill ha b/g/n...

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag funderar på mitt trådlösa nät.
Jag försökte först byta till N 5 Ghz. Det orkade bara fruns iPhone 5 och min MBP med...
Så jag växlade ner till 2,4 Ghz. Då klarade nästan alla enheter det utom den nya Bose airlink-enheten och Mac Minin.

Jag blir alltså tvungen att växla ner till N (b/g kompatibel).
Surt sa räven.
Framförallt surt eftersom Bose-enheten köptes i somras och ingenstans står det att den inte klarar N 2,4 eller 5.

Frågan är om jag köper en ny Airport Extreme, för den jag har är en äldre version, skulle det lösa mitt problem?
Eller ska jag köpa en Express som tar hand om de äldre enheterna?

Vad säger ni?

Senast redigerat 2013-03-24 11:06
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-03-24 12:41

En ny Extreme klarar att köra både 5 GHz och 2,4 GHz samtidigt. Så det borde lösa dina problem.

Ursprungligen av kenjon:

En ny Extreme klarar att köra både 5 GHz och 2,4 GHz samtidigt. Så det borde lösa dina problem.

Problemet är att jag har två enheter som inte klarar varken 2,4 eller 5.
Så de måste ansluta till ett N (b/g) nät.

Det jag vill ha är ett nät som klarar alla standarder... kan en slav express köra N (b/g) och Extremen 2,4?

Jag kanske önskar mig för mycket... för det jag vill är att 2,4 enheterna ska kunna Airplaya mot enheten som bara klarar b/g....

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-03-24 12:51

b/g är 2,4, vad jag vet...

Ursprungligen av kenjon:

b/g är 2,4, vad jag vet...

De enheter som är b/g kunde inte koppla upp sig när jag körde N-2,4.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

De enheter som är b/g kunde inte koppla upp sig när jag körde N-2,4.

Det spelar ingen roll, enheterna stöder inte n. Du måste aktivera b/g också.
http://sv.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Frågan är om jag köper en ny Airport Extreme, för den jag har är en äldre version, skulle det lösa mitt problem?
Eller ska jag köpa en Express som tar hand om de äldre enheterna?

Enklaste alternativet är nog att konfigurera din AirPort Extreme till att köra två nätverk (ett N 5 GHz och ett mixat 2,4). Du tappar iofs AirPortens MIMO, så du får sämre täckning (eller, signalen/hastigheten kommer att minska mer med avståndet). Om det är en deal breaker så kan man skaffa valfri skräprouter och konfigurera som 2,4 GHz accesspunkt. Jag köpte nån D-link för 99 kr på Dustin och lade in dd-wrt, funkar utmärkt!

Ursprungligen av Samuel K:

Enklaste alternativet är nog att konfigurera din AirPort Extreme till att köra två nätverk (ett N 5 GHz och ett mixat 2,4). Du tappar iofs AirPortens MIMO, så du får sämre täckning (eller, signalen/hastigheten kommer att minska mer med avståndet). Om det är en deal breaker så kan man skaffa valfri skräprouter och konfigurera som 2,4 GHz accesspunkt. Jag köpte nån D-link för 99 kr på Dustin och lade in dd-wrt, funkar utmärkt!

Intressant! Ska undersökas!

Det är väldigt enkelt att ställa in, om du får för dig att prova. Koppla accesspunkten till din AirPort, stäng av routingen och DHCP-servern samt ge nätet ett eget namn, så får du ett eget 2,4-nät som hänger ihop med N-nätet. Det går såklart att göra mer avancerat med roaming och gud vet vad, men det där är en bra början.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2013-03-28 13:37

Det finns även andra routers som kör dubbla nät utan prestandaförlust. Men annars fungerar Samuels lösning, själv kört den med en gammal dlink 614 och Netgear WNR3500L.

1
Bevaka tråden