Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Föra över filer trådlöst via min router.

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.
Jag har precis köpt en asus tt n56u router och jag vill kunna koppla in min hårddisk till den och föra över filer trådlöst mellan den och datorn.
Jag har fått förslag att jag ska göra det via SMB men jag vet inte hur jag ska göra det för när jag ska lägga till min hårddisk inne på sidan 192.168.1.1 under Aidisk står det att ddns inte svarar.

Hur kan jag lösa detta?

Har du kikat på denna video?

http://www.youtube.com/watch?v=2GXmmLtuygk

Absolut men jag sitter på en mac. Jag vill gärna kunna föra över filer från och till hårddisken och det är det jag inte vet hur man gör. Han skriver ju inte saker i windows i slutet för att kunna göra just de sakerna och jag vet inte hur det fungerar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-27 23:32
Ursprungligen av stabilt12:

Hej.
Jag har precis köpt en asus tt n56u router och jag vill kunna koppla in min hårddisk till den och föra över filer trådlöst mellan den och datorn.
Jag har fått förslag att jag ska göra det via SMB men jag vet inte hur jag ska göra det för när jag ska lägga till min hårddisk inne på sidan 192.168.1.1 under Aidisk står det att ddns inte svarar.

Hur kan jag lösa detta?

Från 6:15 in i videon så visar han ju hur du gör från en Windows-maskin. Jag förutsätter att det fungerar likadant från din Mac, givetvis med andra kommandon.

Gör så att du i Finder trycker Cmd-K och sedan i rutan skriver in adressen till den share du har delat ut i din routers inställningar och att du anger korrekt protokoll. Exempelvis följande:

smb://namnetpadinshare

Jag har en ftp adress för smb verkar inte fungera när jag ska lägga till hårddisken som han gör. Jag får upp rutan till min hårddisk när jag tar ftp adressen men jag får inte fram något innehåll.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-27 23:43
Ursprungligen av stabilt12:

Jag har en ftp adress för smb verkar inte fungera när jag ska lägga till hårddisken som han gör. Jag får upp rutan till min hårddisk när jag tar ftp adressen men jag får inte fram något innehåll.

FTP-protokollet fungerar också, ifall det är så du har satt upp det. Har du loggat in med rätt användaruppgifter när du säger att du inte får fram något innehåll?

Ja de ska vara så. Direkt när jag skriver in ftp adressen får jag upp min hårddisk men när klickar på den så ligger inget i den och jag kan inte heller dra i material i den.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-28 15:58

Och det måste väl stå ftp://namn då? Inte smb://...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-28 19:23
Ursprungligen av kenjon:

Och det måste väl stå ftp://namn då? Inte smb://...

Så klart.

Jo ftp hade jag hela tiden sen när jag försökte och på något sätt löste jag det via cyberduck men inte när jag går vi finder.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-02-28 22:08

Ftp-stödet i Finder tillåter bara läsning.

Okej, vet du har man får så att man kan lösa det i finder?

Ursprungligen av stabilt12:

Okej, vet du har man får så att man kan lösa det i finder?

Mig veterligen så går det inte.

Då OSX är baserat på UNIX så har den det inbyggt, dock inte i Finder. Du får leta ett annat program, t.ex Terminalen.

Ursprungligen av stabilt12:

Okej, vet du har man får så att man kan lösa det i finder?

Transmit har möjlighet att montera ftp-delningspunkter (bland annat) i Finder med både läs- och skrivfunktionalitet.

Hur funkar det?

Ursprungligen av stabilt12:

Hur funkar det?

I Transmit-inställningarna bockar man i "Show Transmit in menu bar", sedan lägger man upp en favorit till den ftp-server man vill koppla upp till. Transmit-lastbilen dyker upp i menyraden och du kan välja att montera valfri av dina Transmit-favoriter direkt i Finder. Det går utmärkt att både läsa och skriva.

1
Bevaka tråden