Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Seg internet i Windows men inte OSX

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-23 19:01

Som jag skrivit i en annan tråd var installationen av Windows på en iMac allt annat än smidig. Dock verkar allt fungera som det ska nu förutom internet. Comhems support verkar även tämligen värdelösa vad gäller att hitta en lösning. Summerat gäller:

- i OSX får datorn c:a 110 MBit/s ner och 11 MBit/s upp via Bredbandskollen
- i Windows får datorn c:a 4-5 MBit/s ner och 11 MBit/s upp via Bredbandskollen

I Windows får jag dock nu c:a 80 MB/s i läshastigen på det lokala närverket från min NAS över Gigabit. Dock är internet fortfarande segt som sirap. Vad gör man?

Jag är uppkopplad på följande sätt:
- iMac -(Gigabit wire)-> Switch -> C3100 Router -> Internet (Comehm 100/100 via kabel).

Kör jag över WiFi får jag samma prestandaproblem ut på internet. Jag har prövat att starta om Router och Switch med 10s "utan ström" metoden.

Har du testat att inaktivera ditt trådlösa i Windows? I OS X kan man ju fint styra i vilken ordning som nätverken ska prioriteras men jag är inte säker på att det funkar så i Windows.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-23 19:07

Ja, jag har kört både med gigabit tråd solo, wifi 2.4 och 5.0 GHz samt bägge paralellt. Samma "skit" så att säga. Har även prövat att gå ner på 100/100 Mbit på tråd. Ingen skillnad. Har prövat 2-3 olika drivruitner till ethernet kortet. Ingen skillnad. Prövar nu att skippa switchen och gå direkt mot routern. Ingen skillnad.

På samma maskin fungerar både WiFi och Gigabit hur bra som helst. Det bissara är att på det lokala nätverket fungerar också saker finemang i Windows.

Testa att stänga av IPv6?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-23 19:11
Ursprungligen av suddgummi:

Testa att stänga av IPv6?

Nu prövade jag att stänga av det under "Network and sharing center" > "Local Area Connection" > "Properties" och bocka av det där. Ska man göra det någon annanstans också?

Ovan gjorde ingen skillnad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-23 19:13

Kan tilläggas tjejens PC fungerar fint ut mot nätet. Förvisso kör hon Windows 7 Pro och jag Windows 7 Home Premium på iMacen.

Det går att plocka väck det ur inställningar för nätverkskortet. Jag vet inte hur det är i nyare versioner av Windows, men i XP högerklickade man på anslutning till lokalt nätverk (eller vad det nu hette) i nätverksinställningar, valde egenskaper, markerade IPv6 och tryckte på ta bort.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-23 19:17

Ok, där stängde man av det. Bredbandskollen säger "Du har tyvärr inte IPv6 och kan därför inte använda denna tjänst." vad gäller att testa deras IPv6-tjänst.

Internet är fortfarande segt. 2.54 Mbit/s nerström...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-23 19:18

WiFi utan IPv6 är ungefär lika slött.

Ursprungligen av Erik.dv:

Nu prövade jag att stänga av det under "Network and sharing center" > "Local Area Connection" > "Properties" och bocka av det där. Ska man göra det någon annanstans också?

Ovan gjorde ingen skillnad.

Det där räcker inte det krävs mer för att inaktivera ipv6:
http://support.microsoft.com/kb/929852/sv

Rent spontant känns det som det som dåliga drivare men då borde det skilja sig i wifi och trådat.
Visst bootar du win rent och inte virtuellt?

edit: tror dock inte det kommer lösa ditt problem

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-23 19:26
Ursprungligen av mendezzz:

Det där räcker inte det krävs mer för att inaktivera ipv6:
http://support.microsoft.com/kb/929852/sv

Rent spontant känns det som det som dåliga drivare men då borde det skilja sig i wifi och trådat.
Visst bootar du win rent och inte virtuellt?

Bootar Windows 7 rent, fräsh installation sedan igår kväll. Har bara lagt in Apple Bootcamp Drivrutinspaket samt senaste nVidia Geforce. Men jag har lokalt på nätverket 80 MB/s mellan datorn och NAS:en vilket får mig tro något annat spökar.

Kör du något antivirus eller liknande på windows-installationen?
Vissa "kidnappar" nätverkskortet för att kunna hitta skit.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-23 19:28
Ursprungligen av mendezzz:

Kör du något antivirus eller liknande på windows-installationen?
Vissa "kidnappar" nätverkskortet för att kunna hitta skit.

Har testat att köra "safe mode with network" och får samma prestanda där.

Har Windows något inbyggt skit jag ska stänga av?

Känns ju som du får problem när du går genom gateway, eftersom du har bra fart internt, antar att det NAS står på samma subnet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-23 19:29

Windows säger typ "HJÄÄÄÄÄÄLP!!!! DU HAR INGET ANTI-VIRUSPROGRAM!!!" under action center.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-23 19:30
Ursprungligen av mendezzz:

Känns ju som du får problem när du går genom gateway, eftersom du har bra fart internt, antar att det NAS står på samma subnet.

Korrekt. NAS:en är lokalt på samma subnet. Både bredbandskollen och speedtest.net verifierar prestandaproblemen nedström. Uppström ligger som förväntat på c:a 11 Mbit/s.

Ursprungligen av Erik.dv:

Har Windows något inbyggt skit jag ska stänga av?

Det har något inbyggt skydd för spyware, men det är ganska snällt och borde inte ställa till problem.
http://windows.microsoft.com/en-US/windows7/U...

testa stänga av det

Har du testat kör FTP mot Sunet eller motsvarande och kollat vad du får för fart då?

Alltså upplever du allt segt eller är det bara bredbandskollen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-23 19:37

Omagadz!!!! 7 Mbit/s!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-23 19:38
Ursprungligen av mendezzz:

Har du testat kör FTP mot Sunet eller motsvarande och kollat vad du får för fart då?

Alltså upplever du allt segt eller är det bara bredbandskollen?

Nej, men vad jag än gör på nätet går extermt segt. Ladda ner drivrutinerna från geforce.com skulle ta 18 minuter i Windows. Det tog typ 10 sekunder i OSX. Att ladda ner 250 MB uppdateringar från Microsoft tog säkert en timme eller mer igår.

Har du kollat event loggen om du hittar något strul med nätet i applikation eller systemloggen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-23 19:48
Ursprungligen av mendezzz:

Har du kollat event loggen om du hittar något strul med nätet i applikation eller systemloggen?

Var ser man detta?

skriv event i "sök" vid startknappen så borde den dyka upp

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-23 19:58

Förstår mig inte alls på det verktyget.

Vad kör du för drivare då, är det några man får genom bootcamp?
Kan det vara värt att testa lägga in tillverkaren av nätverkskortets egna drivare, typ broadcom eller intel eller vad det nu är för kort i.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-23 20:07
Ursprungligen av mendezzz:

Vad kör du för drivare då, är det några man får genom bootcamp?
Kan det vara värt att testa lägga in tillverkaren av nätverkskortets egna drivare, typ broadcom eller intel eller vad det nu är för kort i.

Jag har kör Apple Bootcamp drivrutiner samt prövat broadcoms egna. Prövade även att gå tillbaka till deras "arkiverade" drivrutin. Ingen skillnad.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-03-23 20:10

ComHem hade ju något fuffens för sej i deras modem för länge sedan, men vad hette det.....? Men eftersom det funkar i OSX hjälper nog inte det ändå

Ursprungligen av Erik.dv:

Jag har kör Apple Bootcamp drivrutiner samt prövat broadcoms egna. Prövade även att gå tillbaka till deras "arkiverade" drivrutin. Ingen skillnad.

Visst hade du en imac late 2012? är det en 32 bit eller 64 bit version av win 7?
Imac lat 2012 verkar inte ha stöd för 32-bit windows http://support.apple.com/kb/HT5634?viewlocale...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-23 20:11
Ursprungligen av kenjon:

ComHem hade ju något fuffens för sej i deras modem för länge sedan, men vad hette det.....? Men eftersom det funkar i OSX hjälper nog inte det ändå

Ja, det är det som är så frustrerande. Satt i en timme med deras support som typ tillförde noll till situationen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-23 20:12
Ursprungligen av mendezzz:

Visst hade du en imac late 2012? är det en 32 bit eller 64 bit version av win 7?
Imac lat 2012 verkar inte ha stöd för 32-bit windows http://support.apple.com/kb/HT5634?viewlocale...

Windows 7 Home Premium 64-bit med SP-1.

Bevaka tråden