Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Eye-TV Netstream, erfarenheter?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2013-02-20 00:47

Har funderingar på fylla huset med tv sändningar från en ELGATO EYETV NETSTREAM DTT.
http://www.elgato.com/elgato/int/mainmenu/pro...
Se och spela in på flera platser. Även i HDTV kvalitet.
Är det någon som har praktisk erfarenhet av en Netstream? Hur funkar den i praktiken?

Har ingen erfarenhet av den.
Du vet att den endast har stöd för DVB-T (marksända kanaler)?

Här finns en tråd om produkten; http://www.99mac.se/forum/t/280012-elgato-eye...

http://alltommac.se/artiklar/tv-pa-din-mac-sa...

  • Medlem
  • 2013-02-20 07:49

Jag har erfarenhet av de vanliga EyeTV-mottagarna. Men Netstreammodellen ansluts till router och antenn, har dubbel mottagare och strömmar trådlöst ut direktsändningar via wifi-nätverket till vilken dator eller iPad som helst i huset. Man kan titta, paus, spela in etc. Skillnaden är alltså att alla som är anslutna till husets nätverk får vara med.

Verkar nästan för bra för att vara sant. Frågan är hur det blir i praktiken. Laggar och hackar sändningen? Orkar routen med osv? HD-kvalitet i praktiken? Kan det bli krig om familjen vill se mer än två kanaler samtidigt? Vad händer med pågående inspelning då?

Senast redigerat 2013-02-20 10:12
Ursprungligen av per s:

Jag har erfarenhet av de vanliga EyeTV-mottagarna. Men Netstreammodellen ansluts till router och antenn, har dubbel mottagare och strömmar trådlöst ut direktsändningar via wifi-nätverket till vilken dator eller iPad som helst i huset. Man kan titta, paus, spela in etc. Skillnaden är alltså att alla som är anslutna till husets nätverk får vara med.

Verkar nästan för bra för att vara sant. Frågan är hur det blir i praktiken. Laggar och hackar sändningen? Orkar routen med osv? HD-kvalitet i praktiken? Kan det bli krig om familjen vill se mer än två kanaler samtidigt? Vad händer med pågående inspelning då?

Vad har du för router?

Ja, jag skulle säga att det är möjligt att det kan "hacka" eller "lagga" om nätverket är belastat på något vis. Det är väldigt svårt att svara på rak arm med den info du har angivit. Är det 3 enheter som kommer att se på TV samtidigt eller är det 5 t.ex? Tydlig info om din set up, samt hur det isf kommer att brukas behövs.

  • Medlem
  • 2013-02-20 18:16

Routern är en Ping Communication RGW208EN+ med en Gigabit Ethernet WAN-port och sju stycken Gigabit Ethernet LAN-portar. Den routar i ca 350 Mbps och LAN-portarna switchar i ca 950 Mbps. Trådlöst upp mot 100 Mpbs. Tror iofs att den är tämligen kapabel. Huvudmaskinen jag i regel spelar in på kan vara inkopplad via ethernet så där blir en enhet mindre. Två trådlösa kan väl vara troligt.
Men data är data och och praktisk erfarenhet en annan.

  • Medlem
  • 2013-02-21 09:57

Nu har jag rotat lite själv i frågorna jag ställde. Omdömena på olika ställen i världen varierar kraftigt. Somliga är lyriska och andra tycker den är kass. En orsak till dessa två läger verkar vara programvaran till PC som inte håller måttet. Netstream DTT kan bara sända ut tv till två enheter i taget. Med hjälp av en pinkod kan man låsa sändning till en enhet. Lämpligt om man spelar in något viktigt. HD-kvalitet verkar vara riktigt fin där den fungerar. Det gör den inte i Storbritannien där man har något annat än DVB-T som den här är gjord för. Nu gäller en ny standard DVB-T ersätts av DVB-T2. Storbritannien, Sverige, Italien och Sydafrika går först. Köp inte någon TV/inspelare som inte harDVB-T2!
Även komprimeringstandarden MPEG4(H.264) verkar inom några år ersättas av "High Efficiency Video Coding" (HEVC = H.265).
Nu till EyeTV Netstream DDT. Den kan inte leverera HD i Sverige längre. Max två enheter kan samtidigt se TV. Då priset är betydligt högre än en enkel usb-mottagare faller idéen, åtminstone tills Elgato fixat DVB-T2 i apparaten. Nackdelen med usb-mottagare är att man måste dras med en antenn. Inte så praktiskt när man ligger i sängen med sin bärbara och den lilla portabla antennen som följer med räcker inte långt.
PS Jag är på inget sätt någon expert på området så korrigera mig gärna om något är om bakfoten.

  • Medlem
  • 2013-03-23 16:57

Nu svarar jag mig själv igen. Hoppas det kan vara till gagn för någon.
Jag gav som sagt upp modellen "Netstream" och köpte istället modellen DTT Deluxe för drygt 700kr bl a för att komma åt programvaran. Den är sanslöst liten, som en tumnagel och med en liten teleskopantenn. Var först lite skeptisk men är klart imponerad. T o m antennen funkar hos mig. Tre mil men fri sikt till sändare. Vill man ha tv i flera macar blir det billigare att köpa två än en Netstream.
Litet extra tips. Hittade en riktigt läcker USB3-hub av märket Sandström på ElecroWorld för 199kr inkl frakt. Oslagbart!
PS. Begriper inte hur man lägger in bilder här, så du får söka själv.

Senast redigerat 2013-03-24 08:44
1
Bevaka tråden