Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Läs så många tidskrifter du vill med Readly

Tråden skapades och har fått 73 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Readly är en ny svensk tjänst för tidskrifter att läsa i Ipad. Med ett abonnemang får användarna tillgång till alla tidningar som är anslutna till tjänsten.

Läs hela artikeln här

Intressant, någon som provat?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-03-19 20:08

Har aktiverat ett konto men har inte haft tid att testa än.
Men det lutar åt att betala för det fanns fyra tidningar som jag var intresserad av och skulle jag köpa dom i pappers varianten blir det dyrt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-03-19 23:31

F&F, Råd&Rön, MacWorld, MacGuiden, Vetenskap, Historia... det blir nog en prenumeration för mej.

  • Medlem
  • ?
  • 2013-03-20 10:48
Ursprungligen av kenjon:

F&F, Råd&Rön, MacWorld, MacGuiden, Vetenskap, Historia... det blir nog en prenumeration för mej.

?Visst är det lockande! Det finns en del godbitar till bråkdelan av normal prenumerationskostnad. Det finns dock en baksida. Läste villkoren och man betalar resten med att lämna ut allt som går att registrera om tidningsval, sökningar mm. Inloggning via facebook och twitter ger man fullmakt till allt personligt som finns tillgängligt där, - även till tredjepart. En riktigt fin godispåse i råttfällan. Å andra sidan så har jag inte orkat läsa tjocka luntan om Apples villkor så vilket ben ska man stå på?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-03-20 11:24

Jag reggade mej med email, inte Facebook. Kanske skulle valt ett slask-emailkonto då.....

Jag provar gratismånaden, missade givetvis det där med villkoren:)

Men jag är osäker på jag vill fortsätta. Jag har svårt att sätta fingret på exakt varför men det "klickar" inte med "pdfliknande" magasin. Det känns helt enkelt fel, det blir inte samma känsla som ett vanligt magasin eller så är det att jag helt plötsligt inser hur lite som det egentligen står i ett typiskt magain:)

  • Medlem
  • 2013-03-20 20:19

Klockrent. Har efter en kort test registrerat mig och betalat för första månaden. Apropå villkoren så bryr jag mig inte. Eventuell e-post kommer till en adress vars innehåll jag aldrig läser, och eventuell snigelpost hamnar i pappersinsamlingen utan att läsas.

Såg direkt en massa tidningar som jag prenumererat på men avslutat då jag inte ville betala priserna.

För denna summan är det då värt det igen!

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-03-20 21:46
Ursprungligen av Ljung:

Klockrent. Har efter en kort test registrerat mig och betalat för första månaden. Apropå villkoren så bryr jag mig inte. Eventuell e-post kommer till en adress vars innehåll jag aldrig läser, och eventuell snigelpost hamnar i pappersinsamlingen utan att läsas.

Förstår heller inte denna plötsliga rädsla för personuppgifter något som redan är på vift genom andra sätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-21 07:41

Det var rätt många tidningar redan nu som fanns med, är det någon som testat att läsa på en iPad mini och iså fall går det att zooma upp PDF:en?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-03-21 10:08
Ursprungligen av stile:

Det var rätt många tidningar redan nu som fanns med, är det någon som testat att läsa på en iPad mini och iså fall går det att zooma upp PDF:en?

Ja det går att zooma

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-03-21 11:03

Har läst några tidningar och tycker fast det är PDF filer är det överlag lätt att läsa.
Eftersom tidningarna är rakt av portade från pappersutgåvan blir layouten lidande eftersom skärmen är mindre.
Men ärligt när man läser en tidning sitter man inte och focuserar på hela sidan utan man panorerar runt på sidan ungefär som att zooma.
Något som dom löst bra är om jag har läst klart en sida och har zoomat in och vill bläddra vidare.
Behöver jag inte zooma ut utan det räcker med att trycka längst ner på skärmen så kommer en lista med sidnummer jag kan hoppa till.
En funktion som skulle vara trevligt att ha är Läsare som finns i Safari så man kan välja bort alla bilder om det är mycket text.

Det blir helt klart att betala en prenumeration på Readly för priset är väldigt attraktivt.
För skulle jag köpa alla dessa tidningar i pappersutgåva som jag vill läsa skulle det bli verkligen dyrt.

  • Medlem
  • ?
  • 2013-03-21 16:42

?På tidskrifter och tidningar i låst PDF-format räcker knapp iPad4:an för att få "läskomfort". Det skulle behövas en iPad maxi där skärmbredden motsvarar 4:ans höjd. Den sitter jag och väntar på...

En given prenumeration. Enbart MacWorld kostar ju 99,- (per lösnummer) i kiosken.

Kanonbra detta!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-03-21 23:03
Ursprungligen av Snabeldrake:

En given prenumeration. Enbart MacWorld kostar ju 99,- (per lösnummer) i kiosken.

...som visserligen bara är värd 99 öre, på sin höjd, men det är ju subjektivt

Att just MacWorld finns med borde sänka priset på Readlys produkt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-03-22 12:54

Nej, deras användaravtal gör att jag direkt slänger denna lösningen i papperskorgen.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-03-22 12:57
Ursprungligen av zinned:

Nej, deras användaravtal gör att jag direkt slänger denna lösningen i papperskorgen.

Med andra ord så använder du inga tjänster som har ett användaravtal?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-03-22 12:58
Ursprungligen av lappen71:

Med andra ord så använder du inga tjänster som har ett användaravtal?

Så klart jag gör, det var väl inte det jag skrev heller?

Ett användaravtal är inte ekvivalent med ett annat.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-03-22 13:00
Ursprungligen av zinned:

Så klart jag gör, det var väl inte det jag skrev heller?

Ett användaravtal är inte ekvivalent med ett annat.

Så precisera vad det är i avtalet med Readly som gör att det är så farligt för dig som person.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-03-22 13:03
Ursprungligen av lappen71:

Så precisera vad det är i avtalet med Readly som gör att det är så farligt för dig som person.

Jag orkar inte leta upp deras avtal igen för att sedan klippa och klistra det för dig, jag nöjer mig med att meddela att jag inte gillar deras inställning till användandet av mina personuppgifter.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-03-22 13:13
Ursprungligen av zinned:

Jag orkar inte leta upp deras avtal igen för att sedan klippa och klistra det för dig, jag nöjer mig med att meddela att jag inte gillar deras inställning till användandet av mina personuppgifter.

Vilka personuppgifter? Jag har inte uppgett några personuppgifter som helst förutom min mail adress.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-03-22 13:20
Citat:

När du registrerar dig för användning av Tjänsten sparar vi information om din e-postadress, ditt födelsedatum och kön.

Detta är den information som jag uppgett för Readly och är man rädd för att uppge den så är det inte många tjänster man kan använda.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-03-22 15:12
Citat:

Vidare accepterar du och samtycker till att Readly får samla in, använda, överföra, behandla och spara uppgifter rörande ditt Konto, och enheter eller datorer som är registrerade därunder, i syfte att tillhandahålla Tjänsten, och alla funktioner däri, till dig. Uppgifter som samlas in av Readly när du använder Tjänsten kan även inkludera teknisk eller diagnostisk information som hänför sig till din användning som kan användas av Readly för att ge support samt förbättra och höja värdet av Readly produkter och tjänster

Tycker du detta avtal är ok zinned?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-03-22 17:57
Citat:

1.1. Vid registrering
När du registrerar dig för användning av Tjänsten sparar vi information om din e-postadress, ditt födelsedatum och kön. Om du använder ditt Facebook-konto för att logga in i Tjänsten godkänner du att vi samlar in information om ditt användarnamn och annan information som är tillgänglig genom ditt Facebook-konto, såsom uppgift om namn, land, e-postadress, födelsedatum och kön. Vi kan komma att spara och behandla denna information för de ändamål som anges nedan i avsnitt 2.

Citat:

1.2. Vid användning av Tjänsten
Vi sparar automatiskt information när du använder Tjänsten, bland annat om vilken typ av abonnemang du har och hur du använder Tjänsten, såsom (i) information om vilka tidningar du öppnat och läst, (ii) sökningar du gör i Tjänsten, (iii) teknisk information, vilket kan inkludera vilka webbadresser (URL) du besöker, din IP-adress, särskilda enhetsidentifierare (UID), vilken webbläsare och vilket operativsystem du använder, samt vilken version av Raedly-applikationen du har. Vi använder även cookies på vår webbplats för att samla in denna information, se nedan avsnitt 6.

Citat:

Den information vi samlar in, inklusive personuppgifter, behandlar vi för att ge dig tillgång till Tjänsten och webbplatsen, för att administrera kundförhållandet, för att se till att Tjänsten och vår webbplats fungerar tillfredsställande och för att utveckla och förbättra vår Tjänst. Vidare kan vi komma att använda denna information för att kommunicera med dig angående vår Tjänst, för marknadsföringsändamål, samt för övriga ändamål som framgår av denna Integritetspolicy.

Citat:

4.1. Förlag
För att kunna tillhandahållen Tjänsten har Readly avtal med en rad tidningsförlag. Readly kan komma att lämna ut din information, inklusive personuppgifter, till dessa, såsom ditt namn, adressuppgifter och statistisk över vilka tidningar du har öppnat och läst vid användning av Tjänsten. Förlagen är personuppgiftsansvariga för sin behandling av dina personuppgifter.

Det fetstilta är en tyngre markering.

Kort och gott - Nej, jag tycker absolut inte detta är ok.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-03-22 18:45
Ursprungligen av zinned:

Det fetstilta är en tyngre markering.

Kort och gott - Nej, jag tycker absolut inte detta är ok.

Inget av det är något annorlunda mot andra avtal så jag förstår inte denna prinsessa på ärten inställning.
Att betala 99:-/mån för att få läsa hur många tidningar du vill mot riktad reklam är ett billigt pris.
Och dom uppgifter som du uppger vid registrering är inte mer omfattande än vad som går att söka reda på dig genom andra kanaler.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-03-22 20:05

Det är möjligt, men ändock fel, att de ska hålla koll på alla webbsidor jag besöker.

  • Medlem
  • 2013-03-22 20:21
Ursprungligen av kenjon:

Det är möjligt, men ändock fel, att de ska hålla koll på alla webbsidor jag besöker.

Det är väl bara att låta bli att klicka på länkarna i tidningarna och istället skriva in adressen i Safari. Det är ju inte så att Readly övervakar ditt surfande.

Bevaka tråden