Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple-fan släpper konceptvideo för IOS 7

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det är många som kommer med förslag inför en framtida större uppdatering av IOS. Senast i raden kommer nu en konceptvideo som visar upp ett minimalistiskt IOS med en mer funktionell låsskärm och utan designelementen som de avrivna bladen och lädret.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-21 19:00

Det var en tämligen tunn koncept-film.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-21 19:05

Jag trodde att de skulle uppdatera grafiken både i iOS 5 och iOS 6. NU kommer det väl i iOS 7. Hoppas verkligen det, många app-tillverkare har seglat om Apple i grafik, man behöver bara öppna upp Stocks för att se detta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-21 20:11
Ursprungligen av acke:

Jag trodde att de skulle uppdatera grafiken både i iOS 5 och iOS 6. NU kommer det väl i iOS 7. Hoppas verkligen det, många app-tillverkare har seglat om Apple i grafik, man behöver bara öppna upp Stocks för att se detta.

Med tanke på att Ive tar över lär mycket hända där på sikt. Att göra om GUI:t för ett helt OS på ett år är dock ganska mastig uppgift. Vi pratar inte bara grafisk design utan även "human interaction design". Men jag håller med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-21 20:51

Jag är ganska nöjd med UI:et men de får gärna ändra grafiken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-21 21:59
Ursprungligen av acke:

Jag är ganska nöjd med UI:et men de får gärna ändra grafiken.

Förstår inte riktigt denna kommentar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-21 23:18

Kul video, men att pilla in google's nya designspråk känns rätt platt. Jag menar, Googles telefoner ska ha Googles design, Apple lär hita en egen. I varje fall får vi hoppas det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-22 08:53
Ursprungligen av Erik.dv:

Förstår inte riktigt denna kommentar.

Att jag är nöjd med placering av menyer, knappar och funktioner i iOS och Apples medföljande program. Kan såklart alltid bli bättre. Tycker att grafiken känns daterad och skulle kunna uppdateras.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-03-22 09:50

Och jag är nöjd med grafiken. Tycker det är gött att iPhone inte ser ut som Android eller WindowsMobile. Men jag är väl för gammal för att vilja byta utseende varje år...

Ursprungligen av kenjon:

Och jag är nöjd med grafiken. Tycker det är gött att iPhone inte ser ut som Android eller WindowsMobile. Men jag är väl för gammal för att vilja byta utseende varje år...

Det handlar väl knappast om att byta utseende varje år? iOS har ju sett likadant ut i sex år.

Ursprungligen av Capeman:

Det handlar väl knappast om att byta utseende varje år? iOS har ju sett likadant ut i sex år.

Absolut är det ju inte varje år men jag tycker man ska vara väldigt försiktig innan man byter utseende.

Ett bra exempel på att nyare inte alltid är bättre är väl förändringen som gjordes Snow Leopard (SL) --> Lion. Snow Leopard ser lite daterat ut men är otroligt enhetligt och stilrent medan Lion och Mountain Lion är lite spretiga i sitt designspråk.

Ta en kik på Adressbok och iCal/Kalender i SL och sedan i Lion. Man undrar vad det var som hände (iCal i SL: http://www.oucs.ox.ac.uk/nexus/snowleopard/im....

Nya versionen av iTunes (11) är ett exempel på ett program som blivit snyggare men där man istället tappat det intuitiva med användargränssnittet.

Windows 8 är ett annat exempel där man helt tappat bort intuitiviteten till förmån för utseendet. Allt ifrån att knapparna är helt platta (det går inte att skilja på vad som är en knapp mot vad som bara är text i Modern UI) till att man kastas fram och tillbaka mellan Modern UI och skrivbordet.

Det enda jag ber om på mina bara knän är en kalender-widget på låsskärmen.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-03-22 11:55

Näh det lär inte hända något i iOS7

Some suggested that in Apple’s next mobile operating system, Ive is pushing a more “flat design” that is starker and simpler, according to developers who have spoken to Apple employees but didn’t have further details. Overall, they expect any changes to be pretty conservative. For the past few years, Apple has unveiled versions of its mobile operating system in the summer.

Design is one example of the increased “collaboration across hardware, software and services” that Apple said it was aiming for when Cook pushed senior vice president and mobile software chief Scott Forstall out of the company last year.

Synd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-22 12:19

Det är verkligen en svår balans med virtuell design som ska se bra ut och vara funktionell. OSX Dockan ex. är hyfsat funktionell men framför allt väldigt snygg. Dock är en centrerad "kontrollpanel" ganska idiotisk då du omöjligt vet var en ikon kommer vara. Hade denna varit höger eller vänsterställd blir det genast mer muskelminne som kan ta över. Men man har, tror jag, gjort ett design-beslut att hålla det centrerat.

Lika så full-screen apps i OSX är fullständigt värdelösa. Där har man istället gått efter en tekniskt-logisk uppbyggnad. Bra? Nej. Snyggt? Nej. Logiskt? Nja, det är det om man förstår det underliggande tänket.

Samma saker kan hittas på säkert 100 ställen i iOS. Jag tror OS:et blivit så pass stort / mångfaseterat att det oundvikligen behöver en redig overhaul ganska snart. Om det sker redan med iOS7 är jag osäker på.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-03-22 14:49
Ursprungligen av Capeman:

Det handlar väl knappast om att byta utseende varje år? iOS har ju sett likadant ut i sex år.

Nej, det menar jag inte, jag är väldigt glad för att de inte har gjort det.
Men jag får uppfattningen att många här vill ändra utseendet bara för att följa trenden, med andra tillverkare. Det verkar gå mode i det också.

1
Bevaka tråden