Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Adobes teknikchef börjar på Apple

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Adobes teknikchef Kevin Lynch går till Apple. Lynch försvarade länge användande av Flash i mobiltelefoner och har varit en av Apples största kritiker när det gäller avsaknad av tekniken i IOS.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-20 10:02

Bob Mansfield skulle tidigare sluta men stannar kvar ett tag till. Kanske denna man tar hans roll på sikt? Förvisso låter det inte som om Kevin Lynch har en bakgrund i hårdvara.

Jag tror inte att det är ett krav att man måste ha bakgrund i hårdvara i en chefsposition. Det är dock en fördel att kunna det!

Det viktiga är att han förstår grunderna, men framför allt att han kan leda och ena de duktiga genierna under honom och föra projektet i hamn. Blir det grupperingar p.g.a. olika strategier, måste han vara lyssna på båda grupperna, väga för- och nackdelar med dessa strategier och framför allt åter ena grupperingarna igen genom att på ett bra sätt argumentera varför det blev detta strategi och inte det andra osv. Eventuellt får han ta in en rådgivare som är mycket kunnig i hårdvara.

Bob Mansfield kunde detta och dessutom hade han goda kunskaper i hårdvara – så han kanske inte behövde ha en rådgivare.

Jag tycker nog att John Gruber har en poäng när han oroar sig för rekryteringen. Lynch förespråkade Flash lite för länge.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-20 12:24
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Jag tycker nog att John Gruber har en poäng när han oroar sig för rekryteringen. Lynch förespråkade Flash lite för länge.

Mja, han förespråkade nog Flash för Adobes del vilket inte är helt knasigt. Det finns ju "idioter" hos Apple också så förespråkar enkanppiga möss och gigantiska touch-pads för desktopdatorer. Jag tror även många har ett och annat att säga om Apples syn på en "server". Allt har sin plats så att säga...

Ursprungligen av Erik.dv:

Mja, han förespråkade nog Flash för Adobes del vilket inte är helt knasigt. Det finns ju "idioter" hos Apple också så förespråkar enkanppiga möss och gigantiska touch-pads för desktopdatorer. Jag tror även många har ett och annat att säga om Apples syn på en "server". Allt har sin plats så att säga...

Jo, men de idioter du pratar om på Apple, är de chefer ansvariga för att ta ut riktningen för företaget framåt? Men visst har du en poäng. Vi får helt enkelt se hur det går för honom på nya jobbet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-20 13:44
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Jo, men de idioter du pratar om på Apple, är de chefer ansvariga för att ta ut riktningen för företaget framåt? Men visst har du en poäng. Vi får helt enkelt se hur det går för honom på nya jobbet.

Craig Federighi (Senior Vice President Software Engineering) demade bl.a. "gestures" vid lanseringen av 10.7 eller 10.8 med deras kryplade mus. Vem som nu "in their right mind" skulle jobba så skulle jag ifrågasätta. Sedan hyllade Steve Jobs "puckmusen" när iMacen först laserades. Steve Jobs har även sagt aningen optimistiska utlåtanden om hårdvaran i deras maskiner till och från ("Workstation Class Graphics" där man kört med ett mediokerts konsument kort).

Två personer med ganska stort insvar och inflytande men med ibland uppenbart ganska sneda synpunkter. Men ovan två har säkert bidragit med 100 bra saker också, man kan inte få allting rätt.

Edit: Inte för att glömma hela Final Cut Pro X lanseringen. Där måste en rad chefer fått fullständigt hjärnsläpp.

Senast redigerat 2013-03-20 14:00
Ursprungligen av Erik.dv:

Craig Federighi (Senior Vice President Software Engineering) demade bl.a. "gestures" vid lanseringen av 10.7 eller 10.8 med deras kryplade mus. Vem som nu "in their right mind" skulle jobba så skulle jag ifrågasätta. Sedan hyllade Steve Jobs "puckmusen" när iMacen först laserades. Steve Jobs har även sagt aningen optimistiska utlåtanden om hårdvaran i deras maskiner till och från ("Workstation Class Graphics" där man kört med ett mediokerts konsument kort).

Två personer med ganska stort insvar och inflytande men med ibland uppenbart ganska sneda synpunkter. Men ovan två har säkert bidragit med 100 bra saker också, man kan inte få allting rätt.

Edit: Inte för att glömma hela Final Cut Pro X lanseringen. Där måste en rad chefer fått fullständigt hjärnsläpp.

Jag vet alldeles för lite om Lynch, fick bara intrycket av att Flash liksom var hans grej – att han inte hade så mycket annat. Jobs som du nämner har ju verkligen pendlat upp och ner, men i det stora hela ändå landat rätt.

Vi är hur som överens om att det är en spännande rekrytering de gjort antar jag. Ska bli spännande att se vart det leder.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-20 14:48
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Jag vet alldeles för lite om Lynch, fick bara intrycket av att Flash liksom var hans grej – att han inte hade så mycket annat. Jobs som du nämner har ju verkligen pendlat upp och ner, men i det stora hela ändå landat rätt.

Vi är hur som överens om att det är en spännande rekrytering de gjort antar jag. Ska bli spännande att se vart det leder.

Agree!

Adobe och Apple har i alla tider haft ett stort utbyte av personal. Det här är märkvärdigt bara för fanatiker som fortfarande engagerar sig i en fråga som för länge sedan är avgjord.

Skulle någon ens ha reagerat om Apple t.ex anställt någon som jobbat med t.ex DVD-teknik, en teknik som på liknande sätt som Flash gradvis fasas ut? Naturligtvis inte. Men somliga Apple-fans uppfattar vad som i grunden är affärsmässiga beslut från respektive företag som en kamp mellan ont och gott, och därför för de bok över vad de ser som tidigare begångna synder hos dem de ser som antagonister.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-21 11:09

http://appleinsider.com/articles/13/03/19/why...

Appleinsider har en hyftast bra backstory till Kevin Lynch. Han har varit med i "spelet" ganska länge kan man sammanfatta det som.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-03-21 12:21

Teknikchef på Adobe känns ju inte så övertygande med tanke på vad för skräp de skickar ut.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-21 12:33
Ursprungligen av zappee:

Teknikchef på Adobe känns ju inte så övertygande med tanke på vad för skräp de skickar ut.

Care to develop that?

  • Medlem
  • International user
  • 2013-03-21 13:03
Ursprungligen av Erik.dv:

Care to develop that?

De flesta av deras produkter är rena schweizerostar när det kommer till säkerhet t.ex.

  • Medlem
  • 2013-03-21 13:16
Ursprungligen av zappee:

De flesta av deras produkter är rena schweizerostar när det kommer till säkerhet t.ex.

För det vet ju alla att det var herr Lynch själv som skrev koden till alla Adobes produkter. Och till skillnad från alla andra stora företag så har ju inte Adobe inte några problem med hopplösa tidplaner, brist på resurser, krav på både lönsamhet och besparingar, samt olika målsättningar hos personerna som jobbar där. Något som skulle ha kunnat påverka kvaliteten på deras produkter.

Ursprungligen av zappee:

Teknikchef på Adobe känns ju inte så övertygande med tanke på vad för skräp de skickar ut.

Vilka meriter har du för att avgöra det? Som jag har uppfattat dig har du inte mycket egen kunskap om Adobes produkter.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-03-22 12:53
Ursprungligen av wlao:

För det vet ju alla att det var herr Lynch själv som skrev koden till alla Adobes produkter. Och till skillnad från alla andra stora företag så har ju inte Adobe inte några problem med hopplösa tidplaner, brist på resurser, krav på både lönsamhet och besparingar, samt olika målsättningar hos personerna som jobbar där. Något som skulle ha kunnat påverka kvaliteten på deras produkter.

Vem har sagt att han skriver koden själv?
Dock är han ansvarig för den oavsett vilekt arbetsklimat de har.
Andra klarar det ju uppenbarligen bättre.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Vilka meriter har du för att avgöra det? Som jag har uppfattat dig har du inte mycket egen kunskap om Adobes produkter.

Tillräckliga på säkerhetsmässigbasis.

  • Medlem
  • 2013-03-22 14:33
Ursprungligen av zappee:

Vem har sagt att han skriver koden själv?
Dock är han ansvarig för den oavsett vilekt arbetsklimat de har.

Det är klart att han är ytterst ansvarig, men kom ihåg att han inte bara är ansvarig gentemot dej som kund, utan gentemot en massa andra, som t.ex. kräver att han ska leverera nåt som drar in pengar i tid.
Och om man skulle hugga huvudet av alla ansvariga så fort någon av deras underhuggare gjort bort sej skulle det inte finnas så många duktiga personer kvar...

Om han nu skulle visa sig vara den sopa som du verkar veta att han är, så lär det visa sig ganska snart. Och Apple har ju gjort felrekryteringar tidigare som de också åtgärdat.

Men om du nu vet att han är en katastrof och att de på Apple (som antagligen pratat med Kevin Lynch personligen och inte bara läst bloggarna på interwebben) lyckats missa det, så ring till Apple själv och tala om det för dem. De lyssnar säkert på dej...

Ursprungligen av zappee:

Andra klarar det ju uppenbarligen bättre.

Några andra? Eller alla andra? Utveckla gärna istället för att komma med svepande generaliseringar.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-03-22 14:59
Ursprungligen av wlao:

Det är klart att han är ytterst ansvarig, men kom ihåg att han inte bara är ansvarig gentemot dej som kund, utan gentemot en massa andra, som t.ex. kräver att han ska leverera nåt som drar in pengar i tid.
Och om man skulle hugga huvudet av alla ansvariga så fort någon av deras underhuggare gjort bort sej skulle det inte finnas så många duktiga personer kvar...

Om han nu skulle visa sig vara den sopa som du verkar veta att han är, så lär det visa sig ganska snart. Och Apple har ju gjort felrekryteringar tidigare som de också åtgärdat.

Men om du nu vet att han är en katastrof och att de på Apple (som antagligen pratat med Kevin Lynch personligen och inte bara läst bloggarna på interwebben) lyckats missa det, så ring till Apple själv och tala om det för dem. De lyssnar säkert på dej...

Några andra? Eller alla andra? Utveckla gärna istället för att komma med svepande generaliseringar.

Jag vet bara att många av Adobes produkter har varit katastrofalt kodade under längre tid.
Därmed inte sagt att han är katastrof, men han är som sagt ansvarig.

De som är sämre av de stora är väl i princip bara Oracle.

Ursprungligen av zappee:

De flesta av deras produkter är rena schweizerostar när det kommer till säkerhet t.ex.

Jäkla tur att adobe då satsar på program som PhotoShop och InDesign och inte brandväggar och antivirusprogram.....
Men du kanske kör Photoshop som virusprogram och InDesign som brandvägg, vad vet jag?
/m

  • Medlem
  • International user
  • 2013-03-22 15:38
Ursprungligen av martinator:

Jäkla tur att adobe då satsar på program som PhotoShop och InDesign och inte brandväggar och antivirusprogram.....
Men du kanske kör Photoshop som virusprogram och InDesign som brandvägg, vad vet jag?
/m

För det är bara antivirusprogram och brandväggar som ska vara säkra, eller?
Att öppna en skadlig ps-fil som infekterar din dator är kanon!

  • Medlem
  • 2013-03-22 16:04
Ursprungligen av zappee:

Jag vet bara att många av Adobes produkter har varit katastrofalt kodade under längre tid.

Vad jag vet är att Adobes produkter inte varit dåliga hela tiden, och de fortfarande innehåller en hel del saker de är bäst på. Men de har gjort en del mindre lyckade tekniska val (lätt att säga när man kan se det i backspegeln) som de inte klarat av (eller satsat på) att göra om och fixa till, och som har lett till att deras produkter blivit sämre. Sånt händer överallt, inte bara hos Adobe.

Ursprungligen av zappee:

Därmed inte sagt att han är katastrof, men han är som sagt ansvarig.

Därmed också sagt att det är väldigt lätt att sitta bakom sitt tangentbord och tala om för världen hur den ska skötas. När man kör bil kallas såna för "baksätesförare"...

Ursprungligen av zappee:

De som är sämre av de stora är väl i princip bara Oracle.

Jag skulle snarare säga att Adobe är ungefär lika dåliga som alla andra och att Apple är ett lysande undantag, än att Apple är ett normalt företag och Adobe tillhör bottenskiktet.
Därmed inte sagt att Oracle på något sätt är ursäktade.

Ursprungligen av zappee:

För det är bara antivirusprogram och brandväggar som ska vara säkra, eller?
Att öppna en skadlig ps-fil som infekterar din dator är kanon!

Nu vet jag inte om du menar PostScript-fil, eller, vilket jag misstänker, photoshop-fil, men ingen av dem "infekterar" din dator. En PostScript-fil innhåller ju däremot exekverbar kod och har, precis som all annan exekverbar kod möjlighet att göra saker man inte önskar.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-03-24 11:18
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Nu vet jag inte om du menar PostScript-fil, eller, vilket jag misstänker, photoshop-fil, men ingen av dem "infekterar" din dator. En PostScript-fil innhåller ju däremot exekverbar kod och har, precis som all annan exekverbar kod möjlighet att göra saker man inte önskar.

Det går alldeles utmärkt att bygga en skadlig psd-fil men det jag främst syftade på var att utnyttja hålen i Photoshop med hjälp av diverse bildfiler.

Ursprungligen av zappee:

Det går alldeles utmärkt att bygga en skadlig psd-fil men det jag främst syftade på var att utnyttja hålen i Photoshop med hjälp av diverse bildfiler.

Du vet inte alls vad du pratar om va? En bildfil i sig själv kan inte exekveras. Visst kan programvaror innehålla buggar som kan exploateras, det gäller fö inte bara bildfiler, utan ALLA typer av filer. Men mig veterligen finns inga sådana öppna buggar i Photoshop, och om jag minns rätt så är över 10 år sen det fanns, då det fö fanns samma typ av bugg i både Finder cch Safari.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-03-26 08:29
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Du vet inte alls vad du pratar om va? En bildfil i sig själv kan inte exekveras. Visst kan programvaror innehålla buggar som kan exploateras, det gäller fö inte bara bildfiler, utan ALLA typer av filer. Men mig veterligen finns inga sådana öppna buggar i Photoshop, och om jag minns rätt så är över 10 år sen det fanns, då det fö fanns samma typ av bugg i både Finder cch Safari.

Skämtar du eller?
Man kan absolut konstruera filer som ser ut som bildfiler men som gör helt annat.
Givetvis kan man göra det med alla filer.......

Det är mycket möjligt det finns sådana buggar just nu, det brukar dock inte "allmänheten" få veta förrän de är lagade.
Jodå, det har funnits ett 20tal sådana buggar bara senaste 5-6 åren, http://secunia.com/community/advisories/searc...

Jo man kan ju sätta en PSD-filikon på allt om man vill det. Men då är det ju inte en PSD-fil utan något helt annat.
Men kan en PSD-fil innehålla kodsträngar som exekveras när den öppnas i PhotoShop? Till skilllnad från tex word och excell så har ju PS , vad jag vet, inte någon funktion för att baka in macro och script i själva filerna.
/m

1
Bevaka tråden